"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Slanger, øgler og skilpadder Øgler Helt i startafasen, en del spørsmål...

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-03-2011, 16:40   #1
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard Helt i startafasen, en del spørsmål...

Hei, er ny her, og har i den forbinnelse et par spørsmål.

Har vært fasinert av reptiler hele livet, og siste tiden har jeg tenkt på å kanskje gjøre noe med det

Har tenkt på Leopardgecko, da jeg har forstått det slik at dette er en fin nybegynnervariant, i tillegg er den jo utrolig vakker.
Er det eventuelt andre som også kan være aktuelle?

1. Kan akvarium med tilhørende lystopp brukes? Hvilke endringer må gjøres på akvariet før det kan tas i bruk (og være optimalt)? Tenker ikke på varmematte, uv-lys og den slags, men om man må ha lufteåpning i lokket (tenker at luftfuktigheten kan bli før høy uten?), og om akvariebelysningen kan brukes, osv.

2. Hvor mange Leopardgeckoer kan holdes på 120 x 40 x 50 terrarie (akvariet jeg har tenkt å bruke er på dette målet)? Har lyst til å holde 2-3 stk, men vet ikke om det er plass til det da.

3. Må hele bunnsubstratet byttes ut ofte? Dette høres ut som veldig mye jobb, spesielt om terrariet et stort. Tenker på hvor mye jobb det er å bytte sand i et akvarium.

4. Må de fores med levende insekter? Fordel/ulemper med å fore med døde kontra levende? Dette med insektene er det som har holdt meg igjen tidligere, men om det er ulemper å fore med døde så får jeg bare komme over denne frykten.

5. Bokanbefalinger? Evt linker til gode internettsider?

6. Hvor lenge kan de være aleine hjemme? Evt hvor lenge dersom man har en som kan gi mat innimellom?

7. Hva gjør man dersom dyret blir sykt? Kjenner folk her inne "trygge" veterinærer?
Har en i familien som er utdannet veterinær, og som har jobbet mye med reptiler, så jeg har tilgang på medisiner og enkel sårbehandling om det skal være nødvendig. Men personen jobber ikke som veterinær lengre, og har da heller ikke tilgang til en klinikk dersom det skal skje noe mer alvorlig. Kanskje unødvendig å tenke på dette allerede nå, men jeg liker å være føre var...

Det blir ikke før i sommer uansett, så jeg har langt tid til å planlegge.
Vil gjerne kjøpe dyr som allerede er i landet, og fra mennesker som driver seriøst. Hvordan går jeg frem når den tid kommer? Dette er jo ikke et dyr som er lov til å holde i landet, så jeg er veldig usikker på hva jeg gjør her. Slik som med alle dyr, så foretrekker jeg å kjøpe fra skikkelige mennesker, som gjerne kan hjelpe meg med tips og råd i starten når "alt er nytt" dersom jeg trenger det.
ville er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-03-2011, 23:41   #2
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Har nå funnet svar på en del.

Lurer fremdeles på dette med akvariet/lys og lufting.
Hvor lenge aleine hjemme og om de må ha levende for for optimal trivsel.
Siste er dette med bunnsubstrat. Hva er optimalt og hvor ofte må alt byttes.

Forstår at det ikke er så givende å skrive slike sikkert helt grunnleggende ting. Skal fortsette å lete litt selv, så kanskje jeg finner ut av alt på egenhånd

Er i alle fall helt bestemt på at det blir leopardgekko på meg. Samboer er helt enig (tror han begynner å bli litt lei alle akvariene mine ), så ekstra moro at vi er to om det.
Tenker vi starter med en, og så utvider til 3 etter hvert.

Blir hjemmelaget isoporbakgrunn med huler og diverse laget til. Ønsker rom til en del planter, så får se om jeg finner noen som kanskje finnes i dens naturlige habitat, om ikke så finner jeg sikkert noe som ser litt naturlig ut forhåpentligvis. Fant oppskiften til "Carl kannibal" så da har jeg fått noen ideer derifra.
ville er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-03-2011, 07:24   #3
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

Substrat så er det vel en 50/50 torv/sand blanding

De skal ha levende og de du kan bruke som basis for er Sirisser og/eller middels store dubia kakkerlakker, men hvis du kjøper fra butikk så er de sikkert ikke foret på noe annet en avis papir så det kan være lurt å sleppe en liten eplebit til fordyrene før geckoen får dem.

vitamin pulver må du også til dem, jeg bruker denne varianten som er til kjøttetende Øgler http://www.mamut.net/vestfroimpexpno/100740.jpg
Galil er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-03-2011, 13:31   #4
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Takk for info!

Ok, sand/torvblanding. Da vet jeg det. Regner med det er fordi dem ikke lever på ørkensandsletter, men i ørkenlandskap med klipper og hardpakket sand/jord, tørt land.

Huff, tror jeg får begynne tilvenningen min til sirisser og andre insekter allerede nå... Tørre å gå forbi inne på dyrebutikken f.eks. Kan de fly? Biter de? Man kan vel ta dem med lang pinsett, så slipper man å være borti dem?
Neida, nå har jeg bestemt meg for at jeg skal takle dem, så da kommer jeg til å klare det Flaut at jeg er så pyse på dette området. Insekter og edderkopper går ikke overens med meg... Men må nesten være tilvendt før jeg får en leo i hus.. hehe..

Har bestilt The Herpetoculture of Leopard Geckos nå, så håper jeg får den raskt!

EDIT:

Er fremdeles usikker på akvariet da. Vil det bli veldig tungvindt med åpning kun i topp? Tenker både mtp rensing, men også det å gjøre dyrene vant til meg og hendene mine, osv...
Er jo en mulighet å selge akvariet, og heller kjøpe et helglass terrarie, f.eks fra wromak? Syns de så fine ut. Har ikke peiling på hva som er bra da.
Da kunne jeg fått et som var enda bredere, men like langt, altså litt større grunnflate. Da blir det enklere med tanke på å bygge bakgrunn og slik også...
ville er online nå  
Svar med sitat
Gammel 14-03-2011, 14:42   #5
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ville Vis post
Takk for info!

Er fremdeles usikker på akvariet da. Vil det bli veldig tungvindt med åpning kun i topp? Tenker både mtp rensing, men også det å gjøre dyrene vant til meg og hendene mine, osv...
Er jo en mulighet å selge akvariet, og heller kjøpe et helglass terrarie, f.eks fra wromak? Syns de så fine ut. Har ikke peiling på hva som er bra da.
Da kunne jeg fått et som var enda bredere, men like langt, altså litt større grunnflate. Da blir det enklere med tanke på å bygge bakgrunn og slik også...
Sirisser kan ikke fly, men de kan bite og hannene bråker, jeg bruker også pinsett til å ta fordyrene.

Jeg syntes ikke noe særlig om å bruke akvarium som terrarie.

Først å fremst så kommer man ovenfra geckoen og da kan leosen lett bli nærvøs.

Så jeg syntes et terrarie med front åpning er flott
Galil er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-03-2011, 15:01   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Har tenkt på Leopardgecko, da jeg har forstått det slik at dette er en fin nybegynnervariant, i tillegg er den jo utrolig vakker.
Er det eventuelt andre som også kan være aktuelle?

Leopard gekkoen er veldig fin til å begynne med og er ikke så vanskelig å holde.

Men du kan jo sjekke ut skjeggagamen (Pogona vitticeps) dersom du har lyst til å se på andre arter, det er en øgle som blir noe større og krever mere plass, men som også er veldig fin og blir lett tam. Den krever kraftige UV-lys og sterk varme, så er litt mere å sette seg inn i iforhold til leopard gekkoen. Den spiser både grønt, frukt og insekter, istedet for kun insekter som leoparden. Både leopard gekkoen og skjeggagamen er vanlige øgler i fangenskap i Norge (og andre deler av verden).

Men det ser ut som du driver med akvarium, og da kan man vel anbefale en sumpskilpadde til deg også? Den arten jeg ville sett på er kinesisk trekjølskilpadde (Chinemys reevesii), som er på positivlisten i tilfelle vi skulle få loven på vår side (leopard gekkoen og skjeggagamen er også der forresten).

1. Kan akvarium med tilhørende lystopp brukes? Hvilke endringer må gjøres på akvariet før det kan tas i bruk (og være optimalt)? Tenker ikke på varmematte, uv-lys og den slags, men om man må ha lufteåpning i lokket (tenker at luftfuktigheten kan bli før høy uten?), og om akvariebelysningen kan brukes, osv.

Akvarium er jo beregnet til fisk og andre vannlevende skapninger, du burde sett på et terrarium, eneste forskjellene er at et terrarium har åpning i front og lufting i sidene, det blir fort for høy luftfuktighet og dårlig luft i et akvarium, og med et terrarium så tar du ut dyra i front istedet for at du kommer over de, da kan de bli skremt. Men generelt er det bedre for dyret om du har et terrarium pga det jeg nevnte ovenfor. Jeg ville ihvertfall ha solgt akvariet og kjøpt et terrarium istedet.

2. Hvor mange Leopardgeckoer kan holdes på 120 x 40 x 50 terrarie (akvariet jeg har tenkt å bruke er på dette målet)? Har lyst til å holde 2-3 stk, men vet ikke om det er plass til det da.

Skal ikke si så mye om hvor mange som kan holdes på det, varierer veldig fra person til person du spør om hva de krever, men bare vær obs på at hvis du skal holde flere sammen i et terrarium så må det ikke være mere enn en hann, da de er territorielle mot hverandre og det ender ofte dårlig.

Hunner kan holdes sammen, men når du har en hunn sammen med en hann så blir det av og til veldig mye paring som tar på hos hunnen. En løsning da er jo og ha to hunner og en hann som mange gjør, så det ikke blir så mye press på ene hunnen.

Bare husk å ha masse skjulesteder og god plass så går det vel bra med 1 hann 2 hunner, men du kan aldri være sikker, så det lønner seg å ha et backup-terrarie bare i tilfelle de skulle begynne å slåss.

3. Må hele bunnsubstratet byttes ut ofte? Dette høres ut som veldig mye jobb, spesielt om terrariet et stort. Tenker på hvor mye jobb det er å bytte sand i et akvarium.

Jeg skiftet ikke substratet ofte, man gjør noe som kalles for spotcleaning, altså man tar bare bort det man ser synlig, også kan du skifte substrat og sette inn nytt når det begynner å se litt skittent ut. Mange bruker også bare tørkepapir i bunn, veldig lett å rengjøre men ser jo ikke akkurat naturlig ut, så det får man avgjøre selv hva man vil ha. En leopard gekko gjør som regel fra seg på samme plass, så det gjør det litt lettere å gjøre rent.

4. Må de fores med levende insekter? Fordel/ulemper med å fore med døde kontra levende? Dette med insektene er det som har holdt meg igjen tidligere, men om det er ulemper å fore med døde så får jeg bare komme over denne frykten.

Man kan fore med døde som man får på dyrebutikker i glass, nesten som hermetikk. Det stinker som fy, og jeg mener det er mindre næring i insekter når de har vært døde en stund. Men det går selvsagt å fore med det også, levende insekter er dog det beste.

5. Bokanbefalinger? Evt linker til gode internettsider?

Du har allerede funnet en bok ser jeg, The Herpetoculture of Leopard Geckos er meget bra.

6. Hvor lenge kan de være aleine hjemme? Evt hvor lenge dersom man har en som kan gi mat innimellom?

Så lenge de får mat og nytt vann kan du jo være borte noen dager, men hvis du skal være borte over lengre tid bør du nok få noen til å sjekke inn på de og fylle på nytt vann, gi mat og kanskje fjerne litt avføring.

7. Hva gjør man dersom dyret blir sykt? Kjenner folk her inne "trygge" veterinærer?

Bare å ringe en veterinær i nærheten av deg og spør om de tar i mot reptiler, og spør om hvilken kompetanse de har - som regel ikke den beste pga. at de er jo ulovlige, men de kan alltids lese seg opp, så det skal ikke være noe problem. Forøvrig er det en tråd her inne hvor det er nevnt noen reptilvennlige dyrleger:

http://www.reptilfreaks.no/forum/hel...erinaerer.html

Det blir ikke før i sommer uansett, så jeg har langt tid til å planlegge.
Vil gjerne kjøpe dyr som allerede er i landet, og fra mennesker som driver seriøst. Hvordan går jeg frem når den tid kommer?

Det finnes nok av leopard gekkoer i Norge, de selges på norske siden på Repti.net - Your reptile portal og som regel er det vel bare å sende selgeren en PM og høre litt med de.

Sitat:
Har nå funnet svar på en del.

Lurer fremdeles på dette med akvariet/lys og lufting.
Hvor lenge aleine hjemme og om de må ha levende for for optimal trivsel.
Siste er dette med bunnsubstrat. Hva er optimalt og hvor ofte må alt byttes.

Av lys til leopard gekkoer så kan du bruke vanlige lysstoff rør som du kjøper hos dyrebutikken, eller du kan kjøpe svakt UVB-lys, som finnes i flere styrker, blant annet 2.0, 5.0 og 10.0, du skal da altså ha 2.0 til dine som er den svakeste av merket repti-glo fra exo-terra.

Er i alle fall helt bestemt på at det blir leopardgekko på meg. Samboer er helt enig (tror han begynner å bli litt lei alle akvariene mine ), så ekstra moro at vi er to om det.
Tenker vi starter med en, og så utvider til 3 etter hvert.

Er lurt å starte med en ja, så får du sett litt hvordan det er å ha gekkoer. Men det er ikke akkurat så mye styr å ha de, mye lettere enn fisk synes nå jeg, og i tillegg kan man holde de! Det er ikke så mye arbeid dersom man ser bort i fra når man setter opp et nytt terra og sånt.

Fant oppskiften til "Carl kannibal" så da har jeg fått noen ideer derifra.

Den anbefales på det sterkeste, Carl har god peiling.

Sitat:
Huff, tror jeg får begynne tilvenningen min til sirisser og andre insekter allerede nå... Tørre å gå forbi inne på dyrebutikken f.eks. Kan de fly? Biter de? Man kan vel ta dem med lang pinsett, så slipper man å være borti dem?
Neida, nå har jeg bestemt meg for at jeg skal takle dem, så da kommer jeg til å klare det Flaut at jeg er så pyse på dette området. Insekter og edderkopper går ikke overens med meg... Men må nesten være tilvendt før jeg får en leo i hus.. hehe..

Det er ikke så uvanlig å være redd for forinsektene til dyra, mange som er det, men det går over ganske fort etter at du har hatt de litt. Bare å bruke pinsett, er veldig lett å bomme på en liten siriss og da blir man plutselig bitt i fingeren, ikke at det er farlig, men bare nevner det. Jeg personlig liker kakerlakker bedre, de lager ikke lyder som sirissene gjør, de hopper ikke som sirissene, og de avler lettere, men jeg ville gått for sirisser og melorm/zophobas (to sistnevnte er larver) til dine leopard gekkoer.
Og nei, sirisser flyr ikke.

Ble litt tullete dette med siteringa og det, men gjorde det slik at mine kommentarer var i mørkerødt, skal vel ikke være vanskelig å forstå.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-03-2011, 15:17   #7
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Tusen takk for god info (fra begge to).

Da blir det til at jeg selger akvariet og kjøper terra istedet.
Både det med lufting, sirkulasjon og fuktighet, samt at det kan være skremmende for den med hender som kommer ovenifra er avgjørende faktorer.

Blir kun jente(r) her, i alle fall med det første. Har ikke noe behov eller tanker om å drive oppdrett, så da ser jeg ikke noe poeng med å også ha en hann. Tror jeg skal legge til rette for to stk. Syns det er greit at de får en del plass.

Vil ha det så naturlig som mulig, så kommer til å prøve å etterligne naturlig habitat når jeg setter opp. Hvor bra det blir får heller vise seg, blir første gang jeg prøver meg på noe sånt..

Akvarium er jo ikke mye jobb i det hele tatt, så om det er sammenlignbart med hold av leopard gekko, så er jo det flott.

Ang fordyra: Bra at de ikke flyr i det minste. Melorm har jeg ikke noe problemer med, men vet at hoveddietten ikke kan bestå kun av dette.
Fint at det er mulig for dem å spise dødt også, da tenker jeg på om f.eks min mor må passe dem i ferien (hun som vanligvis passer på akvariene, forer og sånt). Tror det må mye overtaling til for å få henne til å gi levende sirisser.. hehe...
ville er online nå  
Svar med sitat
Gammel 14-03-2011, 15:22   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Bare hyggelig å hjelpe. To jenter funker sikkert, og bra innstilling at du vil ha det så naturlig som mulig! Og i tilfelle din mor må mate de så kan du jo anvende hermetiserte eller døde insekter, men som sagt så er levende det beste selvsagt.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-03-2011, 20:30   #9
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Så bra. Starter med en først, så da får jeg se. Regner med at det ikke gjør noe å ha for mange huler, så når jeg lager bakgrunnen så kommer jeg nok til å lage en som kan passe til tre stk.

Har sett litt på terrarier fra wromak. Disse vet jeg også at de forhandler her jeg bor.

Står mellom disse to (foreløpig, ikke bestemt). Mål 120 x 50 x 60

Med lys:
Wromak terrarie 120 Inkl. lys 2x30W

Uten lys:
Wromak terrarie 120

Er dette ok terraer? Er det noe forskjell på disse to?
Fordelen med det ene er jo at det følger med lys, så da slipper jeg å tenke på det. Regner med lysrørene som selges til reptiler passer til den også.
Men jeg vet ikke om de lysene er dårlig alternativ da... Om det er bedre å kjøre separat lystopp?

Ulempen med begge er at jeg syns toppen er stygg, i forhold til på mine juwel akvarier. Men kan jo eventuellt mekke en fin topp selv
Er forresten toppen silikonert fast, eller er toppen avtagbar?

Om det blir helglass terra, så går det vel ikke an å legge varmematte under bare 1/3 av glasset. Da blir det vel ujevnheter som kan føre til sprekker i glasset. Så at han carl hadde brukt varmekabler. Jeg forstod ikke helt hvordan han hadde gjort det, og om disse var istedet for varmematte. Skal søke litt å se om jeg finner en tråd som hører til "bruksanvisningen" hans.
Forstod heller ikke helt hvordan han hadde gjort det med vannkaret (mtp drenering), og om han hadde laget absolutt alle modulene selv.
ville er online nå  
Svar med sitat
Gammel 14-03-2011, 20:53   #10
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Om du tar turen til Midtun Zoo Åsane,så har de slike terra der.
(og stort sett alt annet du trenger)
allan er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Øgler Helt Nybegyner. bobwilly Slanger, øgler og skilpadder 2 14-07-2010 18:13
Helt KONGE norway Småprat 86 11-01-2009 17:48
helt merkli Kris10an94 Småprat 1 16-09-2008 05:51
helt ny her lissi Medlemmene 12 18-03-2008 01:22
det tar jo bare helt av her nå =) duefjes Småprat 0 16-07-2007 15:15

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:52.