| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Alder: 20
|
Hei, jeg har lest endel på forumet og jeg har tenkt på å skaffe meg en leo lenge. Jeg har enda ikke helt forstått det med lys og hvilke lamper leo`n skal ha. Har vært i dyrebutikken og tatt en titt og der hadde de ett godt utvalg fra Exo terra. Har også tenkt til å kjøpe meg ett terrarie på 60x45x45, er dette god nok størrelse?
Så var det det med lys, så det at de hadde mange forskjellige typer lys i butikken. legger ut linker til de forskellige typene så håper jeg noen kan forklare kjapt forskjellen og hvilke som passer til leo, lurer også på watt`en jeg trenger til de forskellige. 1. http://www.petras-heimtierbedarf.com...pe-3-11466.jpg 2. http://www.mamut.net/vestfroimpexpno/100886.bmp 3. http://shop.psygnox-terraristik.de/p...sunglobulb.jpg jeg har tenkt til å kjøpe det meste av utstyret fra exo terra derfor hadde det vært fint om noen kunne laget en liten handle liste. Men det er først og fremst lys jeg er usikker på ![]() Hvordan type lys skal man bruke i denne feks? http://www.zooplus.de/bilder/1/86073...lowlight_1.jpg Trenger man lysrør m/uten UV? eller trenger man ikke lysrør om man tilsetter vitaminer i maten? Jeg har også sett at på forskjellige lys osv står det noen nummere Feks, 2.00 5.00 osv, noen som kan forklare hva det betyr? De hadde også denne lampen på dyrebutikken, http://www.dyrenesbutik-ikast.dk/Fil...gStore/186.jpg Brukes denne lampen sammen med evt varmelys eller hva er meningen med denne lampen? Takk på forhånd
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
|
60x45x45 er en fin størrelse til en leopard gecko
Siden Leopard geckoen er nattaktiv så den har ikke behov for uv lys men vitaminpulver må den ha. og varmematten burde dekke 1/3 av terrariet slik at leosen kan regulere selv hvor den skal ligge. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Okei skjønner, skal selvfølgelig ha varmematte, men må vel ha noe lys også? Selvom det kanskje ikke alltid er nødvendig er det litt fint med lys også
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Sted: Grenland
Alder: 25
|
Jeg bruker denne Exo Terra Glowlight medium og en varmepære på 75 w og varmematte. Da får jeg akkurat riktig temp nå som det er litt kaldt ute og det blir lyst inni terra. Men det er rødt,men synes det er vel så fint
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Kan bruke dette hvis du skal ha en leos Exo Terra Terrarie 60x45x45 cm pt-2610. Men skal du ha to må du ha større og da kan du bruke dette Exo Terra Terrarie 90x45x45.
De må ha fukthule til det bruker jeg Exo-terra slangehule medium. Men mange bruker også is bokser å lignende. termometer må du ha Exo Terra Termometer rund. Og en hule på den kalde siden og en på den varme siden. Exo-terra grotte Stor. Da har du iallefall noe tips. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
De analoge målerne fra exo terra er etter min mening ikke verdt plasten de er laget av, spesielt fuktighets målerne er dårlige og har en tendens til å vise feile verdier.
De er også mye penere da det kun er sensoren (en ledningsstump) som er inne i terrariet fremfor hele instrumentet. De digitale målerne er litt dyrere men viser i det minste noenlunde riktig temp og fuktighet Exo Terra Combometer digital Exo Terra Digitalt termometer pt-2472 Exo Terra Digitalt Hydrometer pt-2477 |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Da må jeg få byttet
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Oioi mye nyttig her, takk skal dere ha!
Men skal ikke leo bare ha 25w? Tenkte jeg skulle kjøpe en sånn dimmer slik at jeg kan dimme ned om kvelden, regner med at det funker greit? Men er det noen som vet noe om de tallene som står på forskellig utstyr eller mest på lamper og lysrør, har iallefall sett at det står forskellige tall på noen, 2.00, 5.00 osv? er det noe viktig? Lurer litt på om jeg endten skal kjøpe leo i dyrebutikk i sverige eller om jeg skal kjøpe det privat fra oppdrett. Noen forslag her? Vet at i dyrebutikkene er de under dårlig forhold men om det er en ung leo der kan jeg jo redde den tenker jeg
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Tallene angir uv styken, hvor 2.0 er svakest og 10.0 er den sterkeste.
Siden en Leo er et nattaktive dyr som ikke drar nytte av uv i sanne grad som et dagaktivt reptil ville jeg valgt 5.0. Mange mener uv ikke er nødvendig for lekser, men jeg er av den formening at så øenge dyret velger å gå ut fra skjulestedet sitt på dagtid så bør den også få tilgang på riktig lys. Når det gjelder kjøp av Leo ville jeg ikke vurdert å kjøpe i butikk. Det finnes mer enn nok leoser på det norske markedet. Det finnes få gode grunner til å smugle en leos inn i Norge. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat: