"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Slanger, øgler og skilpadder Øgler er det noen som kan mye om nordfirfisler??

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-02-2011, 23:11   #1
Reptilfreak

2-bias sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Sted: østfold,moss
Alder: 16
Meldinger: 33
Standard er det noen som kan mye om nordfirfisler??

Jeg har en firfisle, men skal få 2 til(hun), jeg lurer på om det er noen som kan noe om avler på disse dyra?

si hva jeg trenger å gjøre og hva jeg må bruke/kjøpe!
2-bias er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-02-2011, 23:44   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Finnes flere tråder om dem om du søker litt.. her er en.Zootoca vivipara(Vanlig norsk firfisle) Råd?

vil også anbefalle deg å lese denne linken og legg spesielt merke til hva de anbefaller som terrariestørrelse (4m2) og at terrariet må være utendørs for at du skal ha noe håp om å lykkes.
hhttp://www.reptilia.dk/Krybdyr_vi_h...iviparadk.html

Hvor har du fått fatt i firfislene dine?
Gjør oppmerksom på at dette er en rødlistet (fredet) art i Norge.

Sist endret av Frogger; 02-02-2011 kl 00:09.
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2011, 19:48   #3
Reptilfreak

2-bias sin avatar

Standard svar:

jeg fanget den i Sverige, men den står ikke på rødlista lenger for det har kommet en del flere på sør-landet!, men er fremdeles freda og jeg har den i et 350 liters akvarium, men nå er den i dvale! og tusen takk for tipset, jeg viste ikke at de måtte være ute så takker så meget!
2-bias er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2011, 19:58   #4
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Blog Entries: 2
Standard

Slipp den ut, og skaff deg heller et fangenskapsfødt reptil....
Svar med sitat
Gammel 02-02-2011, 21:53   #5
Guest

Medlem siden: May 2009
Sted: Buskerud, Drammen
Meldinger: 232
Standard

Ikke slipp den ut nå da! Vent til våren
stokken er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-02-2011, 00:29   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Hvor lenge har du hatt firfislen din?
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-02-2011, 05:55   #7
Reptilfreak

2-bias sin avatar

Standard svar:

jeg fanga den sommæ'n 2009 så den er ganske vant til fangenskap, men dere sier jeg bør slippe ut den i det fri... joja, men for å få firfisler som er født i fangenskap må man starte med noen fra naturen!

Men min er i dvale nå... det har den gjort siden jeg fikk den, men må den det tru.. for jeg leste en gang at man kan ta en Nordfifisle fra tromsø og slippe den ut i sør-India og den kan leve like fint (uten å gå i dvale altså.) så spørsmålet mitt er etter dem har stått ute hele sommeren kan de komme inn i huset da? eller blir de forvirra? og det siste spørsmålet er... kan man avle på to fra samme far og/eller mor eller blird et litt rare unger da? og kan man få en albino unge for det hadde vært fett!

og takker for svara!
2-bias er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-02-2011, 11:20   #8
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
Meldinger: 625
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av 2-bias Vis post
jeg fanga den sommæ'n 2009...

..Men min er i dvale nå... det har den gjort siden jeg fikk den..
Har den vært i konstant dvale siden sommeren 2009? Sikker på at den ikke er død??

Og nei, om man skal drive seriøst oppdrett av en art så avler man ikke på to som er fra samme far.
Svar med sitat
Gammel 03-02-2011, 16:39   #9
Reptilfreak

2-bias sin avatar

Standard svar:

haha bare hver vinter da!

og takk for at du svarte på et av spørsmåla mine!
2-bias er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-02-2011, 21:42   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 23
Meldinger: 3
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av 2-bias Vis post
jeg fanga den sommæ'n 2009 så den er ganske vant til fangenskap, men dere sier jeg bør slippe ut den i det fri... joja, men for å få firfisler som er født i fangenskap må man starte med noen fra naturen!

Men min er i dvale nå... det har den gjort siden jeg fikk den, men må den det tru.. for jeg leste en gang at man kan ta en Nordfifisle fra tromsø og slippe den ut i sør-India og den kan leve like fint (uten å gå i dvale altså.) så spørsmålet mitt er etter dem har stått ute hele sommeren kan de komme inn i huset da? eller blir de forvirra? og det siste spørsmålet er... kan man avle på to fra samme far og/eller mor eller blird et litt rare unger da? og kan man få en albino unge for det hadde vært fett!

og takker for svara!
Mine to (zootoca vivipara) ser ikke ut til å ha noen problemer med å skippe dvale ihvertfall. de hadde en periode i høst da de ikke spiste på en stund, men nå er de aktive som aldri før

Og de lever i et exoTerra, så egentlig litt lite da, tydeligvis. Ser jo poenget med litt større bur, da de liker å løpe. Står på handlelista.

Ingen peil på avl. Dog tiden burde nærme seg nå ,da jeg vet såpass som at de skal parre seg i mars/april eller no.
Stig88 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen som har / vet noen som har biller til salgs? ElHein Andre insekter 0 18-07-2010 16:26
Er det noen som veit om noen steder de selger pinnedyr?? stokken Pinnedyr 3 07-09-2009 14:18
Noen som har noen tips for å få boaen min til å spise? Sir_Hiss Boa og pyton 4 17-12-2008 11:36
Noen som skal på noen av disse messene? Olliw Messer og utstillinger 9 30-08-2007 18:26

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:48.