| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Akershus
Alder: 31
|
Altså.
Jeg fikk bare en forespørsel om jeg ville ha denne, jeg sa ja uten å blunke, da jeg alltid har vært fascinert av øgler. Jeg snakka med forrige eier på tlf, som forsikfra meg om at denne var veeeeldig lett å holde. Han hadde hatt denne i 12 år, og samlet er nok denne gekkoen jeg altså har fått nå rundt en 15 år kanskje. Vel, jeg fikk med ferdig innreda bur og greier, jeg var oppe til eieren og han fortalte hvordan han har holdt den i 12 år, og vi var der tilsammen 4 timer og skravla øgle. ![]() Nå har jeg hatt Gordon i 5 dager og ting ser veldig greie ut, men nå har jeg faktisk INGEN peiling, hehe, etter hvert som jeg har bevega meg rundt på forumet her nå så har jeg skjønt hvor mye det er jeg ikke kan. For det første så bor han altså i et ok bur, det er pent og alt det der, med en varmematte under ene hjørnet, han virker å trives mest borti der. Han klatrer litt innimellom, han er rolig, tåler både ungene og meg, tåler å bli både tatt opp og tatt på osv. Han snur seg og følger hver lyd og bevegelse når han sitter inni der, virker nysgjerrig, våken og interessert. Altså om dagen til og med. På onsdag fikk han 5 sirisser. Jeg hadde gruet meg litt til den foringa, men det var et flott skue da han sto oppreist på alle 4 og øya virkelig på stilker, og han spiste alle 5 på max 2 minutter kanskje. Han er blitt vant med å fores med 5 sirisser en gang i uka, event.10 hver 14.dag,. Da jeg fikk han var halen skikkelig mjuk og svær. På etpar dager blei den noe mindre, så da fikk han de sirissene. Nå blei han rundere rundt magen isteden, og halen er ikke LITEN, den er omtrent så tjukk eller litt større enn nakken hans som jeg mener jeg leste den skal være ett sted.Jeg lurer litt på det med varme, for han har som sagt bare den matta, og et lys over som jeg skrur av på kveldene og på på morran. Aldri tenke meg at det er så mye som 30 grader inni der, nå som det er såpass kaldt og kanskje bare 18 grader her inne i huset. Men han har altså levd sånn? Han har ikke pleid å få noe spes.i forh.til fuktighet....skal han det? Men det blei sagt at han har skifta ham mye og at det skal være et trivselstegn. Forresten blei det heller ikke sagt noe om verken vitaminer eller kalk, noe som jeg da har lest om rundt her, så nå er jeg litt sånn spørsmålstegn.... ![]() Help anyone? Aldri vært i nærheten av eet reptil før jeg da, og ante ikke helt hva dette var eller noe, men han var jo så lettstelt såh. Prøver å tillegge meg litt kunnskap nå, men det blir både mye og forvirrende for en helt fersk newbie som meg. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Har ikke tid til å skrive så mye nå, men vil påpeke at han bør få mye mer enn 5 sirisser i uken. En normal leos med god apetitt vil kunne spise 5 sirisser annenhver dag til hver tredje dag. De kan egentlig ikke forspise seg, så her er det bare å kjøre på. Blir han for tjukk, så er det jo bare å slacke ned litt på foringen.
Vitaminer og kalsium er viktig, dette bør du kjøpe med en gang. Ellers er det kjekt med et bilde av gekkoen og terrariet, så er det lettere å hjelpe. Skaff deg termometer som du har i terrariet så du ser hva temperaturene er. Det skal være rundt 30-33 grader i varmehjørnet og ikke lavere enn 25 i det kalde. Om natten så kan temperaturen godt synke noen grader mindre uten problem. Varme er viktig, reptiler bruker varme for å kunne fordøye mat. Har de ikke varmen de trenger, vil mat råtne i magen, eller så kaster de det opp igjen. Fuktboks er viktig, hvis du søker etter ordet på forumet her så finner du sikkert en hel haug av informasjon hvordan du lager det. Ellers, gratulerer med gekko, og velkommen til en spennende hobby.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Har tatt en del bilder av ham og buret nå, skal se om jeg får til å legge det inn her, jeg er ikke veldig god på detta med å legge inn bilder på nett, aldri gjort det heller før,men det skal visst være en gang for alt
Så han virker faktisk litt nysgjerrig og "sosial" om man kan kalle det det. Eller så er han bare sulten. Hvilket han jo kanskje er da, siden du sier han får for lite mat. Ikke har jeg sett noe avføring enda heller, dog har jeg ikke akkurat leita på det stedet han visstnok har som do. Så jeg får kjøpe flere sirisser til ham imorra. Det jeg er litt "redd" for er at han ikke skal spise alt på en gang og at de krypa kravler rundt i buret hans og ødelegger og spiller om nettene osv....:S Men siden jeg da må ut og kjøpe dette i helga anyway, så er det der meed kalk og vitaminer noe jeg får i dyrebutikken? Hva skal jeg si jeg skal ha det til da? :S Og hva heter det, så jeg får det helt riktig? Han er jo så søt...<3 så jeg må liksom passe ekstra godt på at han får det han skal og da. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Sånn, da trur jeg at jeg har greid det.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Asker <3
Alder: 16
|
(hehe jeg har samme hodeskalle i mitt terra. wihuu xD)
utrolig fin han er! Jeg er kjempe misunnelig!!!!! ![]() lykke til videre
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 23
|
Om gekkoen ikke spiser opp alle sirissene bør du ta ut de han ikke spiser og oppbevare de et annet sted. Det er ikke bra at de går løse i terrariet da de kan skade gekkoen.
I dyrebutikken har de gjerne et par hyller med reptilutstyr og der står vitaminer plassert. Der kan du finne en liten boks som det er bilde av en leopard gekko utenpå med riktige vitaminer for den. ![]() f eks slik:
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Vakker leos og fint terrarium!
Han ser kanskje littegrann tynn ut (ingen krise), så det er bare å kjøre på med masse mat. Han kan godt doble vekten sin uten at han blir "for feit".
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk for komplimenter! Ja, han er jo virkelig vakker<3.
Jeg og ser han virker litt tynn på bildene nå, syntes ikke det virka sånn i virkeligheten, men noen ganger ser alt litt annerledes ut på bilder. ![]() Så får vel kjøpe noen flere sirisser til ham imorra da, han ser litt sulten-interessert ut. Men åssen skal jeg event.få mer varme oppi der? Aldri tenke meg at det er mer enn max noen og tjue oppi der, bare pga varmematta liksom. Og ja, jammen er det et pent bur og egentlig, alt står som det gjorde da han var hos forrige eier. Flytta alt med oppi bare. Så han er på kjente trakter.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||