| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 29
|
Hei.
Kjøpte meg fogger her for litt siden, for å få optimal luftfuktighet. Så leste jeg på pakken at foggeren kunne være farlig for dyrene hvis de kom borti, pga frekvensen på foggeren. Derfor installerte jeg den i en dyp hule, og satte gitter foran åpningen.. Men da jeg kom hjem i dag, så hadde den ene slangen fått bort gitteret, og lå og storkoste seg i det lunkne vannet og syntes det var herlig med et boblebad... Skrudde selvfølgelig av foggeren, for sikkerhetsskyld. Men slangen har det strålende, og virker helt uskadd... Så jeg lurer på, er det egentlig farlig?? Eller er det bare noe man må skrive på pakka sånn for sikkerhetsskyld, hvis 1 av 1 million har klart å skade seg på den? (All av amerikanske tilstander, der det står at man ikke skal tørke katten i microen...) Hilsen Calie |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Hva i all verden skal du med fogger til en kongepyton?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Kongepyton skal ikke ha høy luftfuktighet
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
|
(Kopiert fra faktabladsiden her inne)
Luftfuktighet: Bør ligge på 60-95%, det kan variere litt og kommer litt an på hvilken årstid det er. Hvis man bruker terrariebark eller lignende kan man bruke en blomster sprøyte og dusje vann over bunnsubtratet slik at det holder seg fuktig (det skal ikke renne av det). Dette går selvfølgelig ikke hvis man bruker avispapir i bunnen. OM dette hadde vært rett så hadde det muligens vært behov for fogger/regnsystem. Kanskje noen burde oppdatere den? Stemmer ikke 40-60% mer?
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Trodde også det. 90% er jo meget for mye. De lever jo på savanner, ikke i regnskog
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
Vi sprayet morgen og kveld med en god del vann, holdt i masses, var godt nok fukt og slangene hadde aldri ham problemer
Om foggeren er for synets skyld, skaff heller penere dekorasjoner...
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2009
Sted: Aust Agder
|
Når jeg passet en KP så hadde den en stor vannskål som rommet ca 1l vann som stod i den siden som varmematten var, virka som det holdt for den jeg passet, men nå er ikke jeg noen ekspert innenfor området.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 29
|
Er klar over at de ikke skal ha så høy luftfuktighet. Og jeg har sprayet med blomstersprøyte tidligere, men da falt luftfuktigheten ned til 20% når jeg kom hjem etter lange arbeidsdager. Og dette er jo litt for tørt...
Med foggeren nå så får jeg luftfuktigheten til å være på ca 50% i den delen som foggeren står. Men i motsatt ende er det ganske mye tørrere, så må fremdeles spraye litt, ellers faller luftfuktigheten til 20% igjen. Foggeren står naturligvis ikke på hele tiden. Har timer på den, og den går bare 15 min hver andre til tredje time... Hehe,og ja jeg har holdt på med foggeren under vann mens den er på, og jeg er fremdeles like hel . Men vil jo ikke ta noen sjanser med de søte små .Har ikke akkurat kommet nærmere noen løsning... Ingen som vet noe om dette? Calie |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kan ikke komme inn på Oze.no | Gussy986 | Småprat | 9 | 23-10-2009 18:58 |
| noen som har vært borti lignende? | reptilfrelst | Helse og sykdommer hos reptiler | 6 | 01-05-2007 19:47 |
| Hvordan komme i kontakt med oppdretter? | Tarantell? | Småprat | 2 | 03-01-2007 04:28 |
| Noen som har vært borti dissa varme-elementene? | straymond | Utstyr | 6 | 08-08-2006 11:46 |