"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-01-2011, 15:59   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Karmøy
Meldinger: 10
Standard Kongepyton's naturlige habitat

Hei jeg jeg har noen spørsmål ang. kongepytonens naturlige habitat og hvordan etterligne dette mest mulig i et terrarium.

Jeg har lest litt rundt på nettet og der har selvfølgelig alle sine egne meninger, men noe jeg har lagt merke til er at de fleste er enige om at sand ikke skal brukes som substrat for en kongepyton. Dette er er vel på grunn av at de ikke skal svelge sand i forbindelse med foring. Men er det ikke sand på savannene i Afrika der denne kommer fra da? Eller er det en type hard leire, isåfall kan dette brukes som substrat?

Er det noen som har noen tips/linker om hvordan best innrede et terrarie for en kongepyton for å skape et så naturlig habitat som mulig?

Er for eksempel dette et bra terrarie for en kongepyton?
RazaR er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-01-2011, 16:19   #2
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Har tenkt mye på det samme. Tenkte for noen dager siden om blanding av torv og sand hadde vært noe? (Ikke ta det som ett råd, har ikke slange selv )
Svar med sitat
Gammel 18-01-2011, 21:15   #3
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av RazaR Vis post
Hei jeg jeg har noen spørsmål ang. kongepytonens naturlige habitat og hvordan etterligne dette mest mulig i et terrarium.

Jeg har lest litt rundt på nettet og der har selvfølgelig alle sine egne meninger, men noe jeg har lagt merke til er at de fleste er enige om at sand ikke skal brukes som substrat for en kongepyton. Dette er er vel på grunn av at de ikke skal svelge sand i forbindelse med foring. Men er det ikke sand på savannene i Afrika der denne kommer fra da? Eller er det en type hard leire, isåfall kan dette brukes som substrat?

Er det noen som har noen tips/linker om hvordan best innrede et terrarie for en kongepyton for å skape et så naturlig habitat som mulig?

Er for eksempel dette et bra terrarie for en kongepyton?
" title="YouTube - Ball pythons in the wild" target="_blank">YouTube - Ball pythons in the wild

ta en titt her.ser ut som om de trives i det meste.
Det du kan er å kartlegge hvor arten kommer i fra.så goggler du det stedet.finner temp for alle års tider.fuktighet osv.husker jeg riktig går det også å følge med på vær meldingene online fra disse stedene.finner ikke linken nå.sikkert noen andre som har.
Skal du ha det helt optimalt kjører du alt digitalt i terra.juster tempen/fukten i takt med års tidene forandrer seg der hvor den kommer i fra.
norway er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-01-2011, 21:59   #4
Reptilfreak

Bube sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Alder: 31
Meldinger: 51
Standard

Bark er et fint underlag, ellers trives de som sagt i det meste, det som er viktig er å ha dem mye ute så de får bevegd på seg.
Bube er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-01-2011, 08:47   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Karmøy
Meldinger: 10
Standard

Hei takk for svarene

norway: Jeg var netopp å kikket på en sånn side og fant en by som var i Niger der det var savanne, men da jeg kikket på hva temperaturen hadde vært igår hadde den ligget på 19*C og 14% luftfuktighet. Er ikke dette for lavt for en kongepyton?
Her er link til den siden forresten: link

Bube: Kan jeg kjøpe bark hos plantasjen, bare passe på at det ikke er med gjødsel?
RazaR er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-01-2011, 09:02   #6
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Bube Vis post
det som er viktig er å ha dem mye ute så de får bevegd på seg.
Kjøp heller stort nok terra... Rerptiler har på lik linje med virvelløse dyr ikke behov for å bli tatt ut, så å ha de mye ute for at de skal få bevegd på seg er vel ikke akkurat det riktige å si... Kp's er forøvrigt slanger som er veldig flinke til å ligge i ro i ei hule så og si hele tiden.. Men de bør håndteres noe slik at du kan kunne ta i dem hvis det plutselig blir en nødsituasjon og du må ha de ut av terra fort f.eks, ikke fordi at de skal få bevegd på seg..........

Ellers: Jeg tror en blanding mellom sand og jord er genialt for man får en ganske hard konsistent hvis du vanner det skikkelig og lar det tørke til.. Jord alene duger jo også, men jeg føler at dette kanskje er litt støvete når det blir tørt?
Svar med sitat
Gammel 19-01-2011, 21:29   #7
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av RazaR Vis post
Hei takk for svarene

norway: Jeg var netopp å kikket på en sånn side og fant en by som var i Niger der det var savanne, men da jeg kikket på hva temperaturen hadde vært igår hadde den ligget på 19*C og 14% luftfuktighet. Er ikke dette for lavt for en kongepyton?
Her er link til den siden forresten: link

Bube: Kan jeg kjøpe bark hos plantasjen, bare passe på at det ikke er med gjødsel?
Ikke lett å svare på.den linken du postet var jo super.kan spole tilbake tiden å se tempraturer på de div års tidene.
i april 2010 lå tempen på mellom 36-44grader.men jeg vill tro slangen vill krype inn i "kjølige" huler når det er så varmt.tror ikke det er så smart å varme opp ett lite terra til 44grader uansett om den har en hule eller ikke.det blir for hett.en mellom ting fungerer.
norway er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2011, 10:34   #8
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
Meldinger: 814
Standard

Husker jeg lagde et hard leir underlag til min leos. Varmematta la jeg i midt laget og jorda ble god og varm, kjentes akuratt ut som når det varmet på den fra solen! Leosen elsket det, det var lett å rengjøre og det var lett å finne fordyr som ikke ble spist. Krever litt jobb, men var verdt det. Pent ble det og.
Chibi er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2011, 16:26   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
Standard

En veldig fin tråd RazaR. Har lurt på dette selv. Hvordan får man den leira som er på videon?
skilpaddgutten er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
habitat, kongepyton, naturlig

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Etablering i norsk habitat Frogger Småprat 6 11-08-2010 19:44
Two Euscorpius species coexisting in the same habitat in Italy Parabuthus Skorpioner 0 11-11-2009 15:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:47.