| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 29
|
Hei
![]() Fikk to kp`er for tre uker siden. Da hadde de ikke spist på tre uker. Nå har jeg prøvd å fore de fire ganger, men de virker ikke spesielt interessert... Har snust litt på rotten,men har stort sette prøvd å komme seg så langt vekk fra maten sin som mulig... Vet de kan klare seg lenge uten å spise, men vil jo gjerne at de skal spise.. De skal angivelig være ca 1,5 år. De er nok drøyt en meter lange, og 300 og 250 g hver. Stemmer størrelsen med alderen? Hvor raskt vokser egentlig kp`er? Har latt de være i fred før foring for å ikke stresse de (hvor lenge i forkant bør de få være i fred?), har prøvd å fore de på forskjellige måter og steder. Har prøvd å ta ut en og fore i en boks, og la den andre være i terraet for å spise der. Har så byttet på, siden ingen av de har spist. Har både prøvd å bevege rotten for å simulere en levende rotte, og har prøvd å la de være i fred med rotten. Har til og med kutten rotten i hodet for å få ut litt deilig lukt og gørr (Æsj ). Men fremdeles vil ikke Fatima og Nasriin spise maten sin...Hvordan gjør dere andre det når dere skal fore? Er det bare at de trenger litt tid på å slå seg til ro, eller gjør jeg noe feil? Og hvor mange ganger kan man tine og fryse en rotte før den blir "dårlig"? Ble mange spørsmål dette her... Alle svar mottas med takk ![]() Calie |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Alder: 19
|
er ikke noe proff men har no gjort litt reasearch og jeg meiner jeg har hørt at du ikke skal fryse en råtte/mus igjen etter du har tint den.
Folk sier det er bedre og heller kaste den og gi slangene en ny en seinere. MVH Sindre
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Hvor stor er rotten i forhold til kp'ne? Min kp tar ikke for som hun synes er litt for stort,hun angriper med vil ikke spise fordi hun nok føler seg truet. Så jeg tilbyr henne noe mindre for(små til nesten medium)og det tar hun med en gang
Dine er ca like stor som min og ca samme alder.Prøv å tilby dem rotteunger som er små eller litt større enn små,og varm maten ordentlig godt før den tilbys. Det er normalt at kp'r sultestreiker noen ganger,alt fra 1mnd til flere månder,men de klarer seg likevel så lenge de har riktig fukt,temp og miljø + tilgang på rent og friskt vann. De vil nok spise igjen etterhvert .. Mer kan i allefall ikke jeg hjelpe deg med,men jeg tipper du får flere gode svar snart^^
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 31
|
Den sizen tar nok bare mus/hamster i medium size foreløpig, en rotte i livet hadde kunne skremt vettet ut av en i den sizen der, som tidligere sagt må ikke opptint for fryses og brukes om igjen, det er søppel. Forer du dødt må du også varme opp musa på f.eks. en radiator osv. det skal ikke mye til bare det er over normal romtemperatur. Et godt triks er også å spraye maten gjennomvått før den tilbys, litt bevegelse hvis dødt er også å anbefale, har dem blitt foret med kun levende tidligere kan det bli en utholdenhetsprøve mellom deg og snaken og mange mus i søpla før den begynner å ta, kos deg videre og lykke til.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 29
|
Tror absolutt ikke rotten er for stor, forer med rotte-babyer, og de er en god del mindre enn slangens tykkeste punkt. Men kanskje det hadde vært bedre med noe enda mindre? De hadde visst spist større for tidligere... Virker uansett ikke som det er størrelsen det en noe galt med, for slangene er sånn ca null interessert...
Hvordan gjør dere andre det ved foring, tar dere de ut, forer i terraet? Og blir de bare vanskeligere å fore med dødt hvis de hadde spist levende an gang til? Eller er det for "uetisk" å fore med levende? Har skjønt at mange i Norge er litt imot dette... Calie |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
Mer utfyllende svar skal du få litt senere når jeg har tid.
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Alder: 38
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 | ||
|
Reptilfreak
Alder: 38
|
Sitat:
Sitat:
|
||
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skilpadde Foring av skillpadder! | produsenten | Slanger, øgler og skilpadder | 3 | 21-04-2009 10:35 |
| Ang. foring av Kongepython | Regius | Boa og pyton | 4 | 25-03-2008 13:35 |
| ÆÆÆ, angst under fôring! | Renor | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 7 | 25-03-2008 12:37 |
| Foring av gecko | unearth | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 16 | 23-11-2007 17:28 |
| Foring | tovang | Taranteller | 10 | 15-01-2006 15:16 |