"
Gammel 13-01-2011, 19:27   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2011
Alder: 29
Meldinger: 11
Standard Foring av kp

Hei

Fikk to kp`er for tre uker siden. Da hadde de ikke spist på tre uker. Nå har jeg prøvd å fore de fire ganger, men de virker ikke spesielt interessert... Har snust litt på rotten,men har stort sette prøvd å komme seg så langt vekk fra maten sin som mulig...

Vet de kan klare seg lenge uten å spise, men vil jo gjerne at de skal spise..

De skal angivelig være ca 1,5 år. De er nok drøyt en meter lange, og 300 og 250 g hver. Stemmer størrelsen med alderen? Hvor raskt vokser egentlig kp`er?

Har latt de være i fred før foring for å ikke stresse de (hvor lenge i forkant bør de få være i fred?), har prøvd å fore de på forskjellige måter og steder. Har prøvd å ta ut en og fore i en boks, og la den andre være i terraet for å spise der. Har så byttet på, siden ingen av de har spist. Har både prøvd å bevege rotten for å simulere en levende rotte, og har prøvd å la de være i fred med rotten. Har til og med kutten rotten i hodet for å få ut litt deilig lukt og gørr (Æsj ). Men fremdeles vil ikke Fatima og Nasriin spise maten sin...

Hvordan gjør dere andre det når dere skal fore?

Er det bare at de trenger litt tid på å slå seg til ro, eller gjør jeg noe feil?

Og hvor mange ganger kan man tine og fryse en rotte før den blir "dårlig"?

Ble mange spørsmål dette her...

Alle svar mottas med takk

Calie
Calie er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-01-2011, 21:14   #2
Reptilfreak

Sindre93 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Alder: 19
Meldinger: 209
Exclamation frysing & tining

er ikke noe proff men har no gjort litt reasearch og jeg meiner jeg har hørt at du ikke skal fryse en råtte/mus igjen etter du har tint den.

Folk sier det er bedre og heller kaste den og gi slangene en ny en seinere.

MVH Sindre
Sindre93 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-01-2011, 22:01   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Hvor stor er rotten i forhold til kp'ne? Min kp tar ikke for som hun synes er litt for stort,hun angriper med vil ikke spise fordi hun nok føler seg truet. Så jeg tilbyr henne noe mindre for(små til nesten medium)og det tar hun med en gang Dine er ca like stor som min og ca samme alder.Prøv å tilby dem rotteunger som er små eller litt større enn små,og varm maten ordentlig godt før den tilbys. Det er normalt at kp'r sultestreiker noen ganger,alt fra 1mnd til flere månder,men de klarer seg likevel så lenge de har riktig fukt,temp og miljø + tilgang på rent og friskt vann. De vil nok spise igjen etterhvert.. Mer kan i allefall ikke jeg hjelpe deg med,men jeg tipper du får flere gode svar snart^^
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-01-2011, 22:46   #4
Reptilfreak

Bube sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Alder: 31
Meldinger: 51
Standard

Den sizen tar nok bare mus/hamster i medium size foreløpig, en rotte i livet hadde kunne skremt vettet ut av en i den sizen der, som tidligere sagt må ikke opptint for fryses og brukes om igjen, det er søppel. Forer du dødt må du også varme opp musa på f.eks. en radiator osv. det skal ikke mye til bare det er over normal romtemperatur. Et godt triks er også å spraye maten gjennomvått før den tilbys, litt bevegelse hvis dødt er også å anbefale, har dem blitt foret med kun levende tidligere kan det bli en utholdenhetsprøve mellom deg og snaken og mange mus i søpla før den begynner å ta, kos deg videre og lykke til.
Bube er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-01-2011, 08:37   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2011
Alder: 29
Meldinger: 11
Standard Takk for svar!

Tror absolutt ikke rotten er for stor, forer med rotte-babyer, og de er en god del mindre enn slangens tykkeste punkt. Men kanskje det hadde vært bedre med noe enda mindre? De hadde visst spist større for tidligere... Virker uansett ikke som det er størrelsen det en noe galt med, for slangene er sånn ca null interessert...

Hvordan gjør dere andre det ved foring, tar dere de ut, forer i terraet?

Og blir de bare vanskeligere å fore med dødt hvis de hadde spist levende an gang til? Eller er det for "uetisk" å fore med levende? Har skjønt at mange i Norge er litt imot dette...

Calie
Calie er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-01-2011, 11:18   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Calie Vis post
Tror absolutt ikke rotten er for stor, forer med rotte-babyer, og de er en god del mindre enn slangens tykkeste punkt. Men kanskje det hadde vært bedre med noe enda mindre? De hadde visst spist større for tidligere... Virker uansett ikke som det er størrelsen det en noe galt med, for slangene er sånn ca null interessert...

Og blir de bare vanskeligere å fore med dødt hvis de hadde spist levende an gang til? Eller er det for "uetisk" å fore med levende? Har skjønt at mange i Norge er litt imot dette...

Calie
Rottebabyer er altfor lite for en kongepyton. Selv en nyfødt kongepyton kan ta fullvoksen mus. Jeg anbefaler deg å mate med 5-6 uker gamle rotter, døde.

Mer utfyllende svar skal du få litt senere når jeg har tid.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-01-2011, 13:11   #7
Reptilfreak

norway sin avatar

Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Sitat:
Hei

Fikk to kp`er for tre uker siden. Da hadde de ikke spist på tre uker. Nå har jeg prøvd å fore de fire ganger, men de virker ikke spesielt interessert... Har snust litt på rotten,men har stort sette prøvd å komme seg så langt vekk fra maten sin som mulig...

De skal angivelig være ca 1,5 år. De er nok drøyt en meter lange, og 300 og 250 g hver. Stemmer størrelsen med alderen? Hvor raskt vokser egentlig kp`er?

Har latt de være i fred før foring for å ikke stresse de (hvor lenge i forkant bør de få være i fred?), har prøvd å fore de på forskjellige måter og steder. Har prøvd å ta ut en og fore i en boks, og la den andre være i terraet for å spise der. Har så byttet på, siden ingen av de har spist. Har både prøvd å bevege rotten for å simulere en levende rotte, og har prøvd å la de være i fred med rotten. Har til og med kutten rotten i hodet for å få ut litt deilig lukt og gørr (Æsj ). Men fremdeles vil ikke Fatima og Nasriin spise maten sin...

Er det bare at de trenger litt tid på å slå seg til ro, eller gjør jeg noe feil?

Calie
Du kan prøve legge en rotte på en skål over natten i terra.er den ikke borte til dagen etter så må du hive rotta.
norway er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-01-2011, 13:14   #8
Reptilfreak

norway sin avatar

Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Sitat:
Hei

Calie
Sitat:

Calie
Det beste er å fore dem utenfor terra.i en boks fks.tror du slipper å tenke på det nå.ikke er det krise heller enda for slangen din.De fleste sier har du først foret med levende er det ingen vei tilbake,men det er bare spekulasjoner.noen spiser både dødt og levende.men jeg velger å tror veien tilbake til dødt blir litt mer vrient hvis du først har gitt en slange levende som til normalt ikke spiser dødt hver gang.
norway er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skilpadde Foring av skillpadder! produsenten Slanger, øgler og skilpadder 3 21-04-2009 10:35
Ang. foring av Kongepython Regius Boa og pyton 4 25-03-2008 13:35
ÆÆÆ, angst under fôring! Renor Leopardgekkoer og andre Eublepharis 7 25-03-2008 12:37
Foring av gecko unearth Leopardgekkoer og andre Eublepharis 16 23-11-2007 17:28
Foring tovang Taranteller 10 15-01-2006 15:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:47.