"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-01-2011, 19:05   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Karmøy
Meldinger: 10
Standard Crested ang. nattaktivitet

Hei,
Jeg har lest en stund om forskjellige typer øgler og slanger og har sånn omtrent kommet frem til at jeg har mest lyst på en Crested Gecko. Jeg kommer nok til å vente litt for å se hvordan legaliseringen av herptiler utvikler seg og hvis dette skjer kommer jeg til å skaffe meg en gekko.

Jeg har også lest litt om Crested Gecko og jeg har lest at den er nattaktiv. Det jeg egentlig lurer på er hva dette egentlig innebærer, er det ingen aktivitet i terrariet overhodet utenom midt på natten? Eller er det aktivitet om dagen/kvelden, i så fall i hvilken grad?

Forresten er det mulig å ha crested gecko i paludarium eller er det fare for at de kan drukne da?
RazaR er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-01-2011, 19:45   #2
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
Meldinger: 438
Standard

Nattaktiv vil si at den er våken om natten, slik vi er om dagen, men vi også har netter hvor vi står opp litt eller bare ikke legger oss, så dette kan nok skje de nattaktive dyrene også. Mange våkner på kvelden og ikke midt på natta, så da får du jo sett de. Leosen min er bare en snartur ut om dagen for å gjøre fra seg og evt spise litt, så er hun lagt seg igjen.
Sørgiser våkner ved 'solnedgang' for å jakte og er våken resten av natta.

Regner med det er drukningsfare for dyret ja. uten at jeg har erfaring med akkurat den type gekko.
Svar med sitat
Gammel 11-01-2011, 20:02   #3
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
Meldinger: 814
Standard

Etter hva jeg har lest rundt så er de hovedsalig mest aktive om kvelden og natten, men kan finne på å hoppe rundt i terra på dagen. Og ja det er stor drukningsfare!
Chibi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-01-2011, 20:13   #4
Reptilfreak

Standard

Takk for svar!
Ja jeg regnet egentlig med av det var fare for drukning, var bare noe jeg kom på i farta.

Vet gekkoen når det er natt eller trigges dette av at lyset er av?

Finnes det en type lys som kan brukes om natten som ikke forstyrrer gekkoen, men som gjør at jeg kan se den?
RazaR er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-01-2011, 20:20   #5
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
Meldinger: 438
Standard

HER er ei pære du kan bruke om natta som ikke forstyrrer.
Lys og temp spiller inn for at de skal vite når det er på tide å stå opp, så det er nok instinket deres som reagerer der.
Svar med sitat
Gammel 11-01-2011, 20:58   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

De er mest aktive på kvelden, natten men det er en viss bevegelse om dagen også, men de er ikke i Tarzan modus som de er på natten.
Jeg ville ikke hatt en crested i et paladarium. Det vil forurense vannet ditt raskt, samtidig som det de ikke hører hjemme i et sump område. Om de drukner eller ikke kommer an på hvor dypt vannet i vanndelen er.

Ville heller satset på frosker, sørgiser evt anoler et paladarium.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-01-2011, 21:28   #7
Reptilfreak

Standard

Er dette terrariet stort nok for én gekko, eller må jeg opp i denne størrelsen?

Og om jeg bruker en sånn pære som Hignoria linket til lar jeg denne stå på hele natten, eller kan denne stå på om kvelden for så å skrues av når for eksempel jeg går å legger meg?
RazaR er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-01-2011, 21:41   #8
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Jeg syns 30x30x45 er alt for lite for en voksen Crested.. Skal du kjøpe et nytt terra ville jeg heller valgt et 45x34x60 eller enda større, f.eks 60x60x120 for en liten gruppe med Cresteds..
Morsommere å innrede store terrarier og definitivt morsommere for dyrene. Cresteds er overraskende aktive på kveld og nattestid
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-01-2011, 15:54   #9
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Husk at ExoTerra nå har kommet med nye terra - i bl.a 60x45x90, som jo er genialt til en gruppe med Cresteds.

Forøvrig - Cresteds kan godt finne på å bevege seg litt rundt på dagen, men det er om kvelden/natta det skjer..
Svar med sitat
Gammel 12-01-2011, 16:08   #10
Reptilfreak

Standard

Hvor kan man få kjøpt disse nye terrariene?
RazaR er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Fått oss Crested! Ravn Mine Herptiler 38 17-01-2011 10:58
Crested gecko egg Zpider Øgler 2 27-08-2010 20:26
Crested på eventyr! ederlezi Gekkoer 4 23-06-2010 14:06
crested geckos Zpider Øgler 25 07-04-2010 18:07
crested gecko myraas Gekkoer 3 26-05-2005 20:07

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:47.