| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Karmøy
|
Hei,
Jeg har lest en stund om forskjellige typer øgler og slanger og har sånn omtrent kommet frem til at jeg har mest lyst på en Crested Gecko. Jeg kommer nok til å vente litt for å se hvordan legaliseringen av herptiler utvikler seg og hvis dette skjer kommer jeg til å skaffe meg en gekko. Jeg har også lest litt om Crested Gecko og jeg har lest at den er nattaktiv. Det jeg egentlig lurer på er hva dette egentlig innebærer, er det ingen aktivitet i terrariet overhodet utenom midt på natten? Eller er det aktivitet om dagen/kvelden, i så fall i hvilken grad? Forresten er det mulig å ha crested gecko i paludarium eller er det fare for at de kan drukne da? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
|
Nattaktiv vil si at den er våken om natten, slik vi er om dagen, men vi også har netter hvor vi står opp litt eller bare ikke legger oss, så dette kan nok skje de nattaktive dyrene også. Mange våkner på kvelden og ikke midt på natta, så da får du jo sett de. Leosen min er bare en snartur ut om dagen for å gjøre fra seg og evt spise litt, så er hun lagt seg igjen.
Sørgiser våkner ved 'solnedgang' for å jakte og er våken resten av natta. Regner med det er drukningsfare for dyret ja. uten at jeg har erfaring med akkurat den type gekko.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
Etter hva jeg har lest rundt så er de hovedsalig mest aktive om kvelden og natten, men kan finne på å hoppe rundt i terra på dagen. Og ja det er stor drukningsfare!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar!
Ja jeg regnet egentlig med av det var fare for drukning, var bare noe jeg kom på i farta. Vet gekkoen når det er natt eller trigges dette av at lyset er av? Finnes det en type lys som kan brukes om natten som ikke forstyrrer gekkoen, men som gjør at jeg kan se den? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
De er mest aktive på kvelden, natten men det er en viss bevegelse om dagen også, men de er ikke i Tarzan modus som de er på natten.
Jeg ville ikke hatt en crested i et paladarium. Det vil forurense vannet ditt raskt, samtidig som det de ikke hører hjemme i et sump område. Om de drukner eller ikke kommer an på hvor dypt vannet i vanndelen er. Ville heller satset på frosker, sørgiser evt anoler et paladarium. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Jeg syns 30x30x45 er alt for lite for en voksen Crested.. Skal du kjøpe et nytt terra ville jeg heller valgt et 45x34x60 eller enda større, f.eks 60x60x120 for en liten gruppe med Cresteds..
Morsommere å innrede store terrarier og definitivt morsommere for dyrene. Cresteds er overraskende aktive på kveld og nattestid
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
|
Husk at ExoTerra nå har kommet med nye terra - i bl.a 60x45x90, som jo er genialt til en gruppe med Cresteds.
Forøvrig - Cresteds kan godt finne på å bevege seg litt rundt på dagen, men det er om kvelden/natta det skjer..
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Hvor kan man få kjøpt disse nye terrariene?
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||