| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Arendal
Alder: 27
|
I 1997 fikk jeg to skilpadder. de bodde i ett akvarie med pumpe og varmekolbe. en stein til å sole seg på, småstein til bunn og vanlig lysstoffrør til lys. de spiste hver 3 dag og svømte rundt og virket fine i form og alt.
I 2001 så lånte jeg de bort til en vennine av min mor med barn som var allergiske fordi jeg skulle studere. Fikk igjen skilpaddene nå i helga og finner da ut at de har det heeelt likt som da de dro fra meg, bare mye større. så nå lurer jeg på følgende: - Hvor stort basseng trenger to stk 13 -14 år gamle skilpadder? - Hva slags lys/ varmekilde burde de ha? - Hvor ofte og hvor mye spiser de? - Hvorfor lukter de så utrolig vondt?Jeg tok ut all grusen og lagde en plattform og etter det så ble vannet mere grumsete og de stinker virkelig ille. - Er det normalt at de angriper hverandre? Den ene prøver å bite den andre hele tiden. - Hva slags pumpe burde de ha? - Trenger de å ha det mørk om natten? lyset står på timer. - Vanne holder ikke en stabil tempratur. virker som det går opp mellom 24 og 27 grader alt ettersom tempraturen i huset. virker ikke som de regerer på varme forkjellen. ja mange spørsmål og flere kommer sikkert. men etter å ha sitti på nettet i hele dag er jeg ikke blitt klokere. hva skal jeg gå å kjøpe er vel egentlig spm for jeg føler at de ikke har det optimalt akkurat. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Heisann! Skal prøve å svare så godt jeg kan på spørsmålene dine
![]() - Hvor stort basseng trenger to stk 13 -14 år gamle skilpadder? Er de 13-14 år gamle, så er de så vidt jeg vet ferdig å vokse så vidt jeg vet (Pisk meg om jeg tar feil). Derfor vil jeg ikke anbefale noe mindre enn 500 liter til de to. - Hva slags lys/ varmekilde burde de ha? Varmepære og UVB over landplassen. Begge i form av spotlys. - Hvor ofte og hvor mye spiser de? Et spørsmål jeg aldri klarer å svare helt 100 % på. Prøv deg frem litt her. Selv mater jeg de hver 3. dag. Følg med om de spiser opp all maten, gjør de ikke det så gir du litt mindre neste gang. Du vil finne en balanse på dette etter hvert. - Hvorfor lukter de så utrolig vondt?Jeg tok ut all grusen og lagde en plattform og etter det så ble vannet mere grumsete og de stinker virkelig ille. Terrapiner lukter. Jo større tank du har, jo enklere blir den å rengjøre. Bruk slamsugeren flere ganger i uken, og bruk et kraftig utvendig filter, så er mye av jobben gjort! - Er det normalt at de angriper hverandre? Den ene prøver å bite den andre hele tiden. Ja, det er desverre det. Prøv å ha seperate landsteder (da med varme og uvb på begge) , og det hjelper på med en større tank. - Hva slags pumpe burde de ha? Størst mulig, men innebygd filter. Utvendig. Den bør være av minst dobbel kapasitet enn størrelsen på akvariet. - Trenger de å ha det mørk om natten? lyset står på timer. 12 timer lys, 12 timer mørke. - Vanne holder ikke en stabil tempratur. virker som det går opp mellom 24 og 27 grader alt ettersom tempraturen i huset. virker ikke som de regerer på varme forkjellen. Prøv å holde vannet på stabile 25 grader. Det er viktig at det ikke blir for varmt, da det vil føre til at de ikke benytter seg av landplassen. Det ble kanskje litt korte svar, men om du trenger mer utfyllelse så er det bare å rope ut
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
TUUUsen takk for svar.
![]() stakkars, de bor i ett 150 liter akvarie. de var jo små for 8 år siden men nå er de ca 25 cm i lengden. tror det blir nytt akvarie og pumpe hvertfall. Men når de har levd så lenge uten disse lysene blir det ett sjokk for de om de plutselig får det?? har sjekket etter alle sykdoms tegn jeg har funnet meg frem til å de virker veldig friske. Eneste er at de er blitt litt blasse i fargene , og flasser endel i huden. noe som ligner på noe skadelig? tror de er feil ernært for de har kun fått reker hver 5 dag de siste årene ikke noe annet. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Stinker de mye?
da kan de og være teikn på at du har for liten filter kapasitet. Test vannet med et NO2 test før du skifter vann. NO2 Nitritt stinker horibelt nor de biologiske systemet ikke funker optimalt. Vannet blir ofte kvitleg i fargen.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
ja det er grumsete vann og det var nytt i går. skal teste. har kjøpt ny pumpe får se om det hjelper da eller..
og ja de stinker noe helt forferdelig. men ikke hele tiden.. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Siden du nettopp har tatt over disse skilpaddene igjen så vil jeg egentlig anbefale å ta den til dyrlege for en sjekk, med tanke på den dårlige belysningen de har hadde de siste årene. |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Har du bilder forresten?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Ja det har jeg. hvordan legger man inn bilder da?
nå har tempraturen holdt seg stabil på 27 grader. ser ut til at varmekolben er for stor for mengden vann. blir bra med litt nytt. Men de får nå sånne pellets i tilleggg til mat hver andre dag. burde det taes utenfor bassenget det og? de griser jo mye med det og. og på boksen står det at de skal ha en liten mengde flere ganger om dagen. Av grønnsaker kan de spise ting som agurk, paprika, tomat og salat. det er jo det man oftest har i kjøleskapet. squash liker de godt.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Her er de to damene. Edda og Frida.
Som man kan se så flasser de veldig i skallet. normalt? . Nå har de gått rundt en stund på gulvet før bildene er tatt og tørka litt. syns bare som gullglitter i vannet. Lurer å litt på det med rengjøring. skal man kunn vaske utstyret i vann eller kan man bruke noen form for regjørings middel? når de skal ha nytt akvarie. kan de kun ha akvarier uten full topp på. nå har jeg ett med halv glasstopp over landdelen. men kan de ha med hel plate over. når de skal ha disse lysene skal de kun ha det eller vanlig belysning i tillegg? og jeg har begynt og lure på om den ene er gutt. har rumpa mye lengere ut på halen en den andre men ikke noe forskjell i klør lengden. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| rødøret terrapin råd søkes | Zychnez | Slanger, øgler og skilpadder | 2 | 01-03-2010 00:45 |
| rødøret terrapin noen andre som har?! | Marthemora | Småprat | 2 | 18-11-2008 20:24 |
| Rødøret terrapin | Waterboy | Skilpadder | 6 | 19-05-2008 21:38 |
| rødøret terrapin -forvirra ! | Mathias Woodss | Skilpadder | 29 | 31-03-2008 20:57 |