| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 29
|
Hei
.Har to kp i samme terrarie. Bruker både varmematte og varmelampe for å få høy nok temperatur. Har også lampe med dagslys med timer, sånn at de får passe med dagslys (satt på 12 timer). Men lurer på, burde jeg skru av varmelampen på natta, for den lyser jo den også? Blir de forvirret når den står på hele tiden? Tror det blir for kaldt for de hvis jeg skrur av varmelampen på natta. Nå som det er rundt 0 grader ute er det mellom 30 0g 35 grader i den varmeste delen, med varmematte og lampe på. Har hatt varmelampen inne i terrarie, fordi den ikke varmer nok når jeg har den over, nå som det han vært så kaldt som -15. Den henger ganske høyt, men de kan nok komme bort til den hvis de prøver, selv om de overhodet ikke har vært interessert i det til nå. Men er litt redd for at de kan brenne seg... Noen som har noen råd, går det an å få varmelamper med noen form for netting rundt, eller kan man f.eks ta fluenetting rundt? Eller er det bedre å bruke sterkere watt og ha den på oversiden? Har bare 40 w nå. Hva er vanlig? Hvordan løsninger har andre på varmelamper? Terra er ca 1 m langt... Med vennlig hilsen Calie |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 21
|
Vil begynne med å si at jeg ikke har personlig erfaring med kp selv, men jeg vil da tro de vil bli forstyrret av lyset som står på hele tiden? Jeg hadde heller brukt ei keramisk pære, ei varmepære som kun gir varme og ikke lys, så får du heller bruke en annen type pære om du vil ha litt lys på om dagen også. Da spiller jo ingen rolle hvor høy watt det er i lyset.
Om de kommer borti så finnes det jo en hel haug med skjermer som hindrer dyra å komme borti, men hvilken som egner seg for kp aner jeg ikke.. Keramisk varmepære Skjerm1 Skjerm2
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Man skal være veldig forsiktig med å ha utstyr som avgir høy temperatur inne i buret pga slangene brenner seg på det.
En keramisk varmepære blir ekstremt ekstremt varm, man trenger bare å være borti dem for å få seg et brannsår. Jeg vet ikke, men er ganske sikker på at all varme må være på utsiden av buret til slanger.. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Hva er temperaturen om natten, og hva er temperaturen om dagen?
Lys skal de ikke ha mer enn ca 10-11 timer pr dag, de er nattaktive og må ha sin "våketid". Jeg kan ikke helt skjønne at èn varmematte og en liten varmespot ikke skulle kunne gjøre dreisen om dagen, og bare varmematten om natten, med mindre terrariet står i et veldig kaldt rom. Isåfall bør du øke temperaturen i rommet de står på hvis det er altfor kaldt.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Hvor mange grader har du på rommet terraet står? At det er kaldt ute er egentlig irrelevant om du ikke har det med å lufte i -25 grader.
![]() Husk at slangen ikke må komme til varmepæren så den ikke brenner seg. Minner om denne gode gamle tråden Slanger klatrer i hjørner! Sist endret av Frogger; 01-01-2011 kl 23:43. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 29
|
Tusen takk for svar
![]() Linken til dyrebutikken og skjermene var veldig fin, takk for gode råd Skal gå til anskaffelse av en skjerm.Nå er jo tempen på dag og natt den samme, siden lampen står på hele tiden. Sånn rett i overkant av 30 grader i den varmeste delen, og ca 25 i den kaldeste. Men tror nok tempen faller til rundt 25 i hele terraet hvis jeg skrur av lampen på natten. Rommet de står på er det varmeste rommet i huset nå. Står konstant en varmovn like bak terraet som står på 30 grader hele tiden. Så er ihvertfall minimun 25 grader i rommet. Ville dere da skrudd av lampen på natten, hvis det da er ca 25 grader der? Blir ikke det for kaldt? De kan jo selvfølgelig gå under steinen ved matten da, sikkert litt varmere der... Med vennlig hilsen Calie
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Hvis du noengang har vært i Afrika, så ville du visst at Afrika kan ha noen fryktelig kalde netter, selv rundt ekvator. Konstant 30 varmegrader er unaturlig.
JA, jeg ville skrudd av lampen om natten... 25 grader om natten er ikke for lite!
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Varme fra lysrør | jeppy | Terrarier | 3 | 07-08-2007 04:47 |
| varme til Leoser? | leogecko | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 13 | 01-08-2007 08:00 |
| Varme | Olliw | Knelere | 6 | 29-03-2007 14:08 |
| Varme | myraas | Terrarier | 2 | 09-01-2006 05:16 |
| Varme | Eggy | Terrarier | 17 | 27-12-2005 23:18 |