"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-11-2010, 16:17   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Meldinger: 12
Standard Hvordan synes dere dette ser ut da?

Nå har jeg fått litt utstyr fra nettet.
Har to UV-rør (kan ikke ha pære enda pga akvariet mitt er lite så jeg venter til jeg får større), repti glo 10.0 og 5.0 og varmelampe.
Prøver å få til bra landområde men det er vanskelig å bygge slik at varmelampa kommer lengst unna land sånn at han ikke kan klatre opp, men vi prøver.

Hvordan skal temperaturen være i vannet nå som jeg har fått infrarød varmelampe?
Bubbels har de siste ukene vært mer i vann enn på land, jeg tror det kan ha noe med for lav temperatur på land når jeg ikke hadde varmelampe. Men nå som han har varmelampe svømmer han for det meste i vannet. Skallet hans er enda hardt men har fått noen hvite rue flekker på seg, kommer mer og mer. Har pussa han med en ubrukt tannbørste og har kjøpt turtle shine da det skal være bra for skallet, håper det går bort og ikke er noe farlig. Han er iallefall frisk og fin, kjempe sosial og glad.

Jeg forer han med 3-4 pellets hver dag (han er ca 1 år gammel), pluss salat av og til. Blir dette for lite mat for han?
Han spiser også litt av fiskematen da jeg har noen fisker oppi der, men det er ikke så mye så jeg tror ikke han tar skade av det. Han spiser en fisk av og til når han får tak i de. (er derfor jeg har de oppi, så han kan jakte litt på de).

Men ser dette ok ut? Tror dere han har det bra? Har blitt så glad i han så jeg vil han skal ha det så bra som mulig. Han er i et 120 liters akvarie nå, men han vokser vel fort. Tenker å bytte til 500 liters når han blir større. (vet ikke hvor fort disse vokser).
Vedlagte miniatyrbilder
Hvordan synes dere dette ser ut da?-bilde-tatt-23.11.2010-kl.-17.08.jpg   Hvordan synes dere dette ser ut da?-bilde-tatt-23.11.2010-kl.-17.09.jpg   Hvordan synes dere dette ser ut da?-bilde-tatt-23.11.2010-kl.-17.09-2.jpg  
Bubbels er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-11-2010, 16:19   #2
Reptilfreak

Standard

Må også si at jeg er i startfasen, skal gjøre det mye finere og bedre etterhvert, ting koster penger
Bubbels er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-11-2010, 16:32   #3
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Kan du legge ut bilder av de hvite flekkene? Det kan være sykdom.
Er ikke akvariet stort nok til å få plass til UV-spot nå så bør du bytte til et større et. Spesielt om de hvite flekkene på skallet viser seg å være skallråte!
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-11-2010, 16:49   #4
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Kan du legge ut bilder av de hvite flekkene? Det kan være sykdom.
Er ikke akvariet stort nok til å få plass til UV-spot nå så bør du bytte til et større et. Spesielt om de hvite flekkene på skallet viser seg å være skallråte!

Her ser du, kan du forresten også se hvilket kjønn det er?
Vedlagte miniatyrbilder
Hvordan synes dere dette ser ut da?-bilde-tatt-23.11.2010-kl.-17.48.jpg   Hvordan synes dere dette ser ut da?-bilde-tatt-23.11.2010-kl.-17.48-2.jpg   Hvordan synes dere dette ser ut da?-bilde-tatt-23.11.2010-kl.-17.48-5.jpg   Hvordan synes dere dette ser ut da?-bilde-tatt-23.11.2010-kl.-17.48-6.jpg  

Bubbels er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-11-2010, 16:57   #5
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

Utifra lengden av halen kan det se ut som en gutt.

Det kan se ut som du har fått skallråte, og også ganske omfattende, da den er å finne flere steder på skallet. Aller helst vil jeg anbefale dyrlege for å få bekreftet/avkreftet dette, og ikke minst få rask behandling.

I mellomtiden kan du gjøre følgense for å bedre skaden og ikke minst hindre at det blir verre:

To ganger i døgnet tar du skilpadden ut av akvariet og setter i en tørr boks slik at den får tørket. Gjerne med UVb-spot over. Når skilpadden har tørket, kan du forsiktig smøre klorhexidil på de skadde områdene. Hold skilpadden ute av akvariet i to timer før du setter den tilbake i karet. Pass også godt på renholdet fremover, og pass på at den får masse UVb. Rørene er ikke tilstrekkelig!

Som sagt; sjekk med dyrlege snarest.

Lykke til!
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-11-2010, 17:10   #6
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Utifra lengden av halen kan det se ut som en gutt.

Det kan se ut som du har fått skallråte, og også ganske omfattende, da den er å finne flere steder på skallet. Aller helst vil jeg anbefale dyrlege for å få bekreftet/avkreftet dette, og ikke minst få rask behandling.

I mellomtiden kan du gjøre følgense for å bedre skaden og ikke minst hindre at det blir verre:

To ganger i døgnet tar du skilpadden ut av akvariet og setter i en tørr boks slik at den får tørket. Gjerne med UVb-spot over. Når skilpadden har tørket, kan du forsiktig smøre klorhexidil på de skadde områdene. Hold skilpadden ute av akvariet i to timer før du setter den tilbake i karet. Pass også godt på renholdet fremover, og pass på at den får masse UVb. Rørene er ikke tilstrekkelig!

Lykke til!

Bor i Oslo, noen som vet hvilke dyrleger som er greie her?
Jeg har kjempe lite med penger men vil gjøre alt som står i min makt for at bubbels skal bli frisk!
Derfor trenger jeg et sted det er trygt å ta padda mi, kanskje ringe på forhånd. Jeg vil ikke bli lurt og tatt fra min kjære.
Bubbels er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-11-2010, 17:17   #7
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

http://www.reptilfreaks.no/forum/hel...erinaerer.html
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-11-2010, 19:30   #8
Reptilfreak

anders86 sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Sted: Norge
Alder: 25
Meldinger: 274
Standard

Sitat:

Lykke til!
klorhexidil skal has på med engang den er tattopp, så skal den få tørke med klorhexidil på seg.
anders86 er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-11-2010, 20:53   #9
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av anders86 Vis post
klorhexidil skal has på med engang den er tattopp, så skal den få tørke med klorhexidil på seg.
Notert!

Edit: Vet du noe om hvorfor forresten?
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-11-2010, 17:44   #10
Reptilfreak

anders86 sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Sted: Norge
Alder: 25
Meldinger: 274
Standard

skal vel ta knekken på bakterier, leste et inleg på repti.net om skallråte å hu/han hadd fått beskjed av dyrlegen å behandle med klorhexidil på denne måten i 2 uker. hvis det ikke vart bedre måtte henne kontakte dyrlegen igjen.

tvangstørke skilpadda 2 ganger dagelig i 2-3 timer, når man tar den opp drypp klorhexidil på hele skallet å latt den tørke.
anders86 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvordan føles det for dere å bli snytt?? Dark_Reptile Småprat 8 26-09-2011 08:15
Hvordan avliver dere mus og lignende? ibitzagirl Fôrdyr 26 24-09-2009 18:15
Kornsnok Oppdatering og utbedring av terrariet til min flotte snok, :) Hva synes dere? reptor Snoker 18 11-04-2009 14:46
Hva synes dere? Jabbe Helse og sykdommer hos reptiler 3 20-01-2008 15:04
hvordan avler dere sirisser? tijoka Andre insekter 7 05-01-2008 02:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:45.