| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 28
|
Jeg lurer på hva dere bruker som pellets for og så lurer jeg på hvorfor eddapliks ikke vil ha noe annet?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Norge
Alder: 25
|
jeg bruker Tetra reptomin baby og Tetra reptomin menu, pluss at den får litt squash å salat men er mest keen på squash.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Som Anders sier så funker reptomin fra tetra og lignende veldig bra. Jeg husker jeg prøvde å gi mine skilpadder et eller annet merke med store pellets som hadde blå, grønne og mørke røde farger, det gjorde jeg ikke igjen, da det gikk heller dårlig og avføringen kom ut i de fargene. Så anbefaler deg å kjøpe de vanlige merkene (som tetra reptomin, eller exo terra har vel noen også som funker, og noe som heter "Raffy P"), og ikke slike med sterke farger.
I tillegg så kan du jo gi diverse grønnsaker, frukt og til og med insekter, sistnevnte er anbefalt og er skikkelige godbiter for de! Mark (finner du noen ute så skyll av de lett i kaldvann for så å gi til skilpadden), sirisser og zophobas (kan kjøpes fra dyrebutikk), alt dette gikk ned på høykant hos mine skilpadder (gulbuket og rødøret terrapiner). Du kan gi insektene for hånd eller med pinsett så de ikke drukner, de elsker ting som rører på seg.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 20
|
Jeg har faktisk en rimelig kjapp og freidig en. Har en landskilpaddeoppdretter i Praha som sender meg pellets for en hundrelapp. Små, grønne og røde og grønne biter. Mine elsker de røde bitene og det er de det går fortest av. Jeg regner med at det er på grunn av proteininnholdet som kjennetegner røde biter. De blå hørtes litt underlig ut. Haha! Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med vannskilpadder, men mine spiste også kun pellets i begynnelsen. Jeg gikk så over til rapido-salat (fullstendig næringsfattig, men godbiter for skilpaddene.) Dette likte de. Etter hvert blandet jeg rapidoen ut med kinakål og først da fikk jeg dem til å spise kinekålen. En forskjell mellom vann/land er jo da altså at vannskilpadder trenger og vil gjerne ha litt mer proteiner enn landskilpadder, så Freddy sier er nok insekter verdt å prøve. Mine har aldri hatt sansen for dem, men det er lite de setter mer pris på enn en god porsjon tomat på lørdager.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Godt mulig det var merket som gjorde det, var et eller annet billig jeg kjøpte på en lokal dyrebutikk her oppe, var en ganske stor beholder. Var et eller annet med den typen som ikke var så bra.. Nå er det visstnok lett å få tak i pellets/sticks som reptomin, så det skal ikke være et problem, jeg bare nevnte det.
Men sant det du sier med fargene, de ser sikkert mer fristende ut, men det meste som flyter på overflaten og har en god duft blir som regel slukt.![]() Angående insekter så kan jeg si at jeg kun har gitt det til terrapiner, da de er eneste jeg har erfaring med, de er jo tross alt omnivore i naturen. Men det er som med feks skjeggagamer at små terrapiner ikke er glad i grønt før de blir litt voksne, de spiser mer insekter pga proteiner som du sier. Terrapiner kan også ta seg en bit av akvariefisk dersom man har det i akvariet, så det er sagt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 28
|
min lille to år gamle treknøl spiser ikke sidken jeg har en gang, har heller ikke sett henne prøve seg på de. jeg gir henne reptomin som hun spiser med stor glede! går prøve meg en reke i nye og ned og se om det er fristende
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skilpadde i hus | minipms | Slanger, øgler og skilpadder | 11 | 19-07-2011 18:02 |
| Skilpadde? | Malin | Skilpadder | 9 | 26-05-2009 13:02 |
| mat til skilpadde | moonica89 | Skilpadder | 3 | 27-01-2009 17:16 |
| Skilpadde | emil | Skilpadder | 1 | 06-10-2007 07:56 |
| Skilpadde | ZOO_Man | Lover og regler | 15 | 17-09-2006 17:32 |