"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-10-2010, 16:10   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Alder: 37
Meldinger: 52
Standard Dvalemodus?

Min skjeggagam har øynene så og si hele tiden igjen, akkurat som om den sover.
Er dette normalt eller er det fordi den er gått i dvalemodus?

På onsdag i forrige uke skiftet jeg nye UV-lysstoofrør til ham (etter at den forrige hadde vært i bruk i 5 måneder) samt at jeg byttet ut varmepære av type Sun Glo (100W) med Powersun (100W).
Torsdag reiste jeg bort etter jobben og kom hjem på lørdag. Da var den plutselig sånn.
Fikk det for meg at det mulig er pæra av type Powersun som ikke er bra for ham siden den er kraftigere og også har mye UVA og UVB i tillegg.

Er det naturlig at de blir sånn på høsten-/vinteren eller kan han være syk?
norwegianking er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-10-2010, 17:12   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Hmm.. Noe lignende skjer hos meg også. Byttet ut uva lyset ut da det så ut til at det funket dårlig,og i tillegg fikk han ny varmepære,75w infrarød. Men det var ikke før etter en måndes tid at han begynte å ligge bare inni hula si å sove,spiser ikke så mye lengre..:S Han er snart 5 år,så vet ikke om det er alderen eller ikke.
Men dvale kan være et alternativ til grunnen for oppførselen til sjeggisen din. Det er naturlig for dem å gå inn i dvale mot en kaldere årstid,og det er godt mulig at det er mye kaldere i stua di på natten nå for tiden,enn hva det var i sommer. Så du får satse på at det er naturlig!.
ederlezi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-10-2010, 17:38   #3
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard

Jo da, min skjeggis har begynt å bli sløvere nå Begynte for et par uker siden. Ikke så aktiv lenger og ligger gjerne bare å sløver hele dagen. Gikk helt i dvale i fjor i ca 3 mnd før jeg syntes det var på tide å våkne
Svar med sitat
Gammel 19-10-2010, 18:07   #4
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

hva gjør den når den går i full dvale? bare sover? Er det vanskelig å se forskjell på full dvale og en som ikke puster? og hvordan vekte du den igjen? er det ikke kjipt å avbryte dvalen? mange spørsmål..
tannkrem er online nå  
Svar med sitat
Gammel 19-10-2010, 19:15   #5
Reptilfreak

Standard

Kan nok være at det er pga årstiden ja. Det er jo naturlig at de da går i dvale. Men jeg trodde at de da kun ble slappere og sov endel innimellom.
Min har øynene igjen hele tiden, med få unntak.
Jeg er litt usikker mht mat når han er sånn, så jeg skrellet et par skiver gulerot og hadde kalsium på.
Da spiste han uten å spytte ut igjen, som han har pleid å gjøre i normal tilstand.
norwegianking er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-10-2010, 19:19   #6
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tannkrem Vis post
hva gjør den når den går i full dvale? bare sover? Er det vanskelig å se forskjell på full dvale og en som ikke puster? og hvordan vekte du den igjen? er det ikke kjipt å avbryte dvalen? mange spørsmål..
Nå vet jeg ikke helt om den er i dvale da ... men den ligger på samme sted hele tiden med øynene lukket igjen.
Men jeg ser jo at den puster da.
Jeg prøver å la den være i fred. Hvis han er i dvale er det ikke snilt å forstyrre ham for ofte.
Unntaket er når jeg vil gi ham litt næring, da prøver jeg å håndmate ham.
norwegianking er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-10-2010, 23:44   #7
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Standard

Okay Men trenger vel egentlig ikke hjelp til å spise under dvale? Sitti å sikla på dvergsjeggis den siste tiden. Så vil vite alt!
tannkrem er online nå  
Svar med sitat
Gammel 20-10-2010, 08:10   #8
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard

Er de i full dvale skal de ikke fores, fordi at hvis de bare ligger å sover og aldri er under skikkelig varme så har de og vanskelig til å fordøye maten Min er slækk nå men har fortsatt veldig lyst på mat, så da passer jeg på at den varmer seg og, å så bader jeg den for å få ut avføring da det stopper litt opp når den ligger stille så mye. Om et par uker har jeg tenkt å slutte å fore den å la den dvale helt siden den hadde lyst til det i fjor. Det som er viktig da er å passe på at de får ut alt av "mat i magen", etter hva jeg har lest om dvaling så er det veldig viktig for at de ikke skal bli syke. Å så tok jeg henne ut og badet henne ca 1 gang i uka for å gi henne mulighet til å drikke vann dersom hun hadde lyst på det.

Vekket henne etter 3 måneder fordi det var første-gangs-dvale for meg, og jeg var vel litt usikker på det Men det eneste jeg gjorde da var å høye temperaturen i terrariet igjen, etter å ha satt den ned litt, og tok henne litt ut av hulen hver dag. I år tror jeg at jeg skal la henne fikse det litt mer selv, bare høye varmen litt inn i 2011

Har skjeggisen fortsatt lyst på mat til tross for at den er slapp så ser ikke jeg noe feil med å mate den. Ikke alle som går i full dvale, og så lenge man ser til at det som kommer inn kommer ut så kan de være slik hele vinteren

Fant en veldig god side i fjor hvor det stod mye om dette, på dansk, men å lese er jo greit Dvale og Skægagame
Svar med sitat
Gammel 20-10-2010, 17:16   #9
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Standard

Mye bra lesestoff der ja! Takk skal du ha. Blir nok en sjeggis neste gang
tannkrem er online nå  
Svar med sitat
Gammel 20-10-2010, 20:18   #10
Reptilfreak

Standard

Takk for nyttig link Kiwi. Har kun fått lest raskt igjennom den, men skal lese grudigere og lære mere.
Jeg gir den ikke sirisser eller kakkerlakker, men kun et par gulerotskiver som jeg strør kalsium og av og til vitaminer på da jeg trodde det var veldig viktig at de fikk i seg dette daglig.
Den har forresten våknet litt mere i dag
norwegianking er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:42.