"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-10-2010, 23:44   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2010
Alder: 37
Meldinger: 62
Standard Bare lurer - foring av slange

Har lagt merke til at noen ser ut til å avle fram mus til foring, men gir den død til slangen ...da lurer jeg på en ting : Hva gjør dere for å avlive musa? Bare lurer...
missy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-10-2010, 00:03   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
Standard

Knekke nakken
Fryse dem ned
Legge den i en plast pose og slå hardt i bakken

Ikke egne erfaringer men vet andre gjør det
skilpaddgutten er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-10-2010, 00:18   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Jeg avlivet mine 16mus her om dagen.. Har ikke fått ordnet med co2kammer som er det mest humane og snilleste måte,så måtte kakke de i hodet. Veldig kort prosses,smertefri og rent. Men uansett så er Co2 kammer den mest humane måten. Du setter opp en boks med to hull. Et hull til ingang for Co2'en,og et der oksygenet går ut. Musen/rotten får slik mangel på oksygen at den til slutt sovner inn Neste gang jeg skal avle på rotter,SKAl jeg ha fått ordnet Co2kammer,rett og slett pga at det er mest humant. Men et kakk i hodet med en pinne er like smertefritt
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-10-2010, 00:33   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2009
Sted: Aust Agder
Meldinger: 125
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (18)
Standard

Jeg har bare tatt pinkies i hånda og slått de i hode\nakken med noe hardt, fks håndtaket på gamle Geilo skrujern for de som vet hva det er, men det finnes helt sikkert andre måter som CO2 som blir nevnt her, men jeg vil påstå att det er like humant og slå de når de bare er noen dager gamle
rkspider er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-10-2010, 01:05   #5
Reptilfreak

r0adkill sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 83
Standard

pinkisser kan du knipse hardt i hodet, de svimer av. råtter er harde. hold de i halen så de får fremlabbene i bakken da roer de seg ned, så rapper du de over nakken med et halv meter langt kosteskaft.

øv litt først, du skal ikke behøve å slå to ganger !!!
r0adkill er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-10-2010, 10:56   #6
Reptilfreak

Standard

Hmm...tror jeg egner meg dårlig til avlivning jeg... Skal takle både slanger og mus/rotter tror jeg, men å knærte noe blir værre ja De er jo så søte, hehe
missy er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-10-2010, 11:38   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Det er ikke noe poeng å drive avl på gnagere om man ikke har mange slanger (mer enn 4).
De fleste dyreforretninger selger eller kan være behjelpelig med å skaffe frossne mus og rotter.

Det er ikke noe hyggelig å avlive dyr og det er veldig viktig du avliver dem på en så human måte som overhode mulig. Avliving er IKKE noe som man bør eksperimentere med. Det skal skje raskt og smertefritt uten at du utsetter dyret for unødvendig stress.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-10-2010, 11:58   #8
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Det er ikke noe poeng å drive avl på gnagere om man ikke har mange slanger (mer enn 4).
De fleste dyreforretninger selger eller kan være behjelpelig med å skaffe frossne mus og rotter.
Om jeg ender opp med slange så blir det vel ikke mer enn en tenker jeg, og siden innkjøp av rotter eller mus antagelig hadde endt med at de hadde blitt kjæledyr, så høres jo det å kjøpe ferdig frosst ut som en god løsning for meg.
missy er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-10-2010, 16:41   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Alder: 25
Meldinger: 79
Blog Entries: 1
Standard

Jeg bruker tørris som jeg tiner i en bøtte med lite vann i. Venter 10-15 min. Co2 har større tetthet enn luft og blir derfor liggende i bøtte og lufta blir skøvet ut. Fungerer som et Co2 kammer egentlig. Senk dyrene ned i bøtta med en liten kurv eller noe. Pga høyt konsentrat av Co2 så får dyret sjokk og mes sannsynlig svimer av.
rebeloverdrive er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-10-2010, 21:05   #10
Reptilfreak

r0adkill sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 83
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av missy Vis post
Om jeg ender opp med slange så blir det vel ikke mer enn en tenker jeg, og siden innkjøp av rotter eller mus antagelig hadde endt med at de hadde blitt kjæledyr, så høres jo det å kjøpe ferdig frosst ut som en god løsning for meg.
slanger er som potetgull, det funker ikke med bare en!

levende foring er noe som blir brukt mot oss som brenner for å gjøre dette lovlig her til lands. å det finnes få eller ingen gode argumenter for levende foring.

som frogger sier kan mus å rotter kjøpes frossent i de fleste av landets dyrebutikker. for det første er det humant. det er ikke så fryktelig dyrt, det er praktisk. å ikke minst sikkert for dyret som skal spise.
r0adkill er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lurer på to ting Christoffer Småprat 19 11-04-2009 00:09
bare lurer litt på om sykehuset er til hjelp om man blir bitt? duefjes Taranteller 15 24-03-2009 21:57
Ikke bare, bare og ha hund i hus... smørblomst Småprat 18 03-03-2007 16:07
bare lurer litt Trude Taranteller 9 29-03-2006 17:50
Bare lurer... Frogger Lover og regler 5 17-11-2004 13:49

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:42.