"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-10-2010, 17:10   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2010
Alder: 37
Meldinger: 62
Standard Hjelp...slange - skjeggis

Ok, her har jeg vært innstilt på skjeggis i et par mnd. Terrariet er under bygging og det er snart på tide å begynne å tenke på annskaffelse. Meeen, etter et besøk nr to på reptilparken fant jeg ut at slangeskrekken ikke er så ille som før...i allefall ikke når det kommer til ballpyton i akseptabel størrelse.

Konklusjonen min nå er at jeg er tydeligvisk ikke helt klar for å ta en avgjørelse. Vil ikke skaffe meg et nytt medlem i familien uten at jeg er helt sikker på hva det dreier seg om. Er det noen her inne som har god erfaring med begge deler og kan komme med noen pluss og minus i forhold til begge artene?

Jeg burde antagelig ha tilbringt mer tid med begge for å føle litt på det, men det er jo ikke så lett når man ikke kjenner noen som har.
missy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-10-2010, 17:54   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Du tenkte i allefall på det før du skaffet deg noe,noe som ikke jeg gjorde! Hehe

Ta deg tid,tenk deg godt om. Ta deg en tur til parken igjen og spør om du kan få holde sjeggisen og slangen(vet ikke om det er lov,eller..?)så får du kjenne på hva det er som får hjertet ditt til å brenne mest
Begge artene er flotte nybegynner reptiler,så begge er til å anbefale i allefall

Men ikke gjør som meg; skaffe seg dyr,ha det en kort tid og så få lyst på noe annet og bytte det.. Dyrene trenger et stabilt hjem så de slipper stress,og jeg føler meg nesten dum av den kjøpingen og byttingen vi har foretatt her i hjemmet..Men heldigvis,nå vet jeg hva det er som jeg har som favoritt dyr: Leoser,slanger,sjeggiser og div andre ørken/steppe øgler
Har du plass og penger så er det jo ikke noe problem å skaffe seg enda et dyr,men vær sikker i din sak før du kjøper et
ederlezi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-10-2010, 18:00   #3
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard

Høhøhø, enkelte av oss går da til steget å anskaffe begge

Men den smarte løsningen er vel egentlig bare å lese, lese og lese. Det er to ganske forskjellige dyr i forhold til hva de krever, så bare gå gjennom alt du finner og tenk hva som passer deg best. Er du f.eks uhyre redd insekter, er en musespisende slange best. Er du uhyre redd mus(selv om de er døde), er skjeggis tingen. En slange vil være billigere i drift enn en skjeggis om slikt spiller inn.

Edit: Ederlezi var litt kjappere, menmen
Svar med sitat
Gammel 08-10-2010, 18:12   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Janka Vis post

Edit: Ederlezi var litt kjappere, menmen
Kjappere,hva? I allefall på å kjøpe dyr....-.- Men erfaringene kom da med det!..

Helt enig i det Janka sier om hva du bør gjøre her

Sist endret av Janka; 08-10-2010 kl 18:22. Begrunnelse: fikset quotegreien :)
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-10-2010, 18:27   #5
Reptilfreak

Standard

Hmm, ja egentlig skulle jeg gjerne hatt litt av vært i hus, men på andre siden har man jo lyst til å ha litt frihet også. Kattene klarer seg noen dager alene, hunden kan man ha med på tur, marsvinet er også greit å sette bort, meeeeen hva skal man gjøre om man har huset fullt i reptiler liksom

Ja dette med for var vel å en sak...er ikke glad i innsekter, men det gjør meg ingenting å "ofre" de, mus og rotter liker jeg så de er ikke noe problem å handtere, men desto verre å skulle fore med...og joda de er vel å få kjøpt fryst, men jeg synes vel egentlig at en slange skal få levende føde slik at den skal få brukt sitt naturlige innstinkt også
missy er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-10-2010, 19:21   #6
Reptilfreak

Janka sin avatar

Standard

Jeg mener man kan reise fra en slange noen få dager også, det fins timere til lys og slikt. Men det bør ikke gå mange dager uten noen til å stikke innom og gi den vann og sjekke at alt er i orden

Vil fraråde levendefóring. De aller fleste "kjæleslanger" i Norge spiser dødt. Det er mer humant, og tryggere for slangen. En rotte kan gi en slange noen saftige sår om den får sjansen.
For ikke å snakke om hvor mye mer praktisk det er å kunne ha dem i fryseren.
Mus stinker!

Dessuten er det en egen lov mot levendefóring, og jeg kan vedde en del på at den ikke forsvinner selv om vi skulle få en lovendring som lar oss ha reptiler lovlig.

Mine slanger er riktignok fine eksempler på forsvunnet jaktinstinkt(de gidder ikke angripe maten, bare begynner å svelge), men vet ikke om de hadde endret adferd om de hadde merket at byttet var levende.
Til og med enkelte ville slanger har benyttet anledningen til et godt måltid om de har kommet over roadkill.
Svar med sitat
Gammel 08-10-2010, 20:29   #7
Reptilfreak

r0adkill sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 83
Standard

"Til og med enkelte ville slanger har benyttet anledningen til et godt måltid om de har kommet over roadkill."

derfor jeg holder meg på min side av riksgrensen

-Råtter er IKKE dyr som legger seg på ryggen for å dø. jeg vil si de er en smule smartere enn slangen, å de gir fra seg en real fight om de får mulighet.

jeg vil ikke si det er galt & fore med levende, men det setter ikke reptilsaken i et pent lys.
at dyret mister "jakt instinktet" er for meg bare positivt.
du vil definitivt ikke ende opp med en 20 kilos 3 meter lang satan som låser kjeven rundt handa di hver gang du skal bytte vann

det finnes måter & gi slangen litt mental variasjon, sett inn en grein eller bytt substrat & slangen har mer enn nok med tankespinn om nye lukter & fine kvister..
r0adkill er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-10-2010, 22:16   #8
Reptilfreak

Standard

Hmm...fikk et par tankevekkere her nå ja, ang levende foring. Er det som er så fint med et slikt forum, at man kan lufte tanker og få noen tilbakemeldinger som setter ting i litt annet lys.
missy er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-10-2010, 22:18   #9
Reptilfreak

Janka sin avatar

Standard

Godt vi duger til noe, vi nerdene også

Bare spør om du lurer på mer
Svar med sitat
Gammel 08-10-2010, 22:34   #10
Reptilfreak

Standard

Hehe...egentlig lurer jeg vel på allt og ingenting, så spørsmålene vil nok komme i det vide og det brede etterhvert. Har jo satt meg en del inn i det med skjeggiser, men hvordan er det med slanger når det kommer til kosthold/varme/varmesoner/lys og uv? Er det spesielle hensyn og ta i forhold til substrat, utforming av terrarie, ting som kan skade slangen på noe vis (grovt underlag f.eks)?
missy er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Eie slange i Norge. Hjelp meg? Cornsnake Lover og regler 57 03-03-2010 18:01
Hjelp til kjøp av Slange parahybana_freak Boa og pyton 33 25-12-2008 10:36
Hjelp til kjønn på skjeggis? Kiwi Agamer 7 09-10-2008 17:48
Hjelp! Skjeggis syk? DaffyDuck Helse og sykdommer hos reptiler 2 11-05-2008 20:29
Slange hjelp slizy Boa og pyton 33 15-04-2008 16:37

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:42.