| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Nordland
|
Hei, jeg har en Boa c.c. Han er rundt 15-16 mnd gammel, og jeg har ikke hatt han i mer enn 5-6 uker. Han har fått mat 1 gang, men han ikke bæsjet siden jeg fikk han. Har han forstoppelse? Hva skal jeg gjøre?
På Tirsdag ble han lys i skinnet på hodet, og han fikk en gråaktig farge på øynene, på onsdag var de nesten helt hvite, jeg trodde dette var hamskifte fordi han hadde en rosalignende farge på magen og skjellene på magen var lite synlige. Men nå har han normal farge både på øyne og mage. Kan noen forklare hvorfor? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Hva bruker du som substrat? Kan hende han har bæsjet,men at det ligger litt gjemt i substratet
![]() Det er nok hamskifte som foregår,så øk luftfuktigheten en del. Når slanger er i hamskifte,så blir de helt bleke når alt skinnet løsner,og av en eller annen grunn blir de normal igjen etterpå. MEN,deretter så drar de av seg hammet. Så dette er en normal prosess. Et spørsmål: Hvorfor har du matet han kun en gang når du har hatt han i 5-6 uker,og hva fikk han til for? Slanger bør ha mat ca en gang i uka til to ganger i månden,avhengi av størrelsen på de og maten de får. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Sted: Narvik, Nordland
Alder: 30
|
Han hadde akkurat blitt foret da vi fikk han. Første gangen vi prøvde foring, ca 2 uker etterpå nektet han og spise, prøvde på nytt igjen noen dager senere og da spiste han. Skulle foret han på nytt denne uken, men mener å ha lest at de ikke spiser når de skal ha hamskifte (2,5 uker siden han fikk mat sist nå, fikk informasjon da vi overtok han at han skal fores annenhver uke ca, og vi forer med mus). Har prøvd å lete i substratet etter avføring, men ikke funnet noe.
Edit: Da er det nok hamskifte som foregår, hadde ikke lest noen plass at de går tilbake til å se normal ut før de drar av seg huden, takk for svar ![]() Substratet er kjøpt på dyrebutikken og heter Plantation Soil fra ExoTerra. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Ah,skjønner. Stemmer det,de bør ikke få mat når de er i hamskifte. Prøv på nytt en uke etter hamskiftet
Så for å få han til å drite,så legg han i en plastikkboks med varmematte under,og en bolle/kar med vann i boksen. La han være der til han driter.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Substratet du bruker er fint,men pass på så det er fuktig heletiden,ellers kan det støve veldig når det er tørt
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar, skal gjøre gjøre det
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Så legg gjerne ut bilder
![]()
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Kommer nok noen bilder etterhvert
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
Det er ingenting som sier at slanger ikke bør få mat mens de er i hamskift. Det som er greia, er at mange slanger velger å avstå fra mat når de er i hamskift! Det er ikke skadelig på noen måte om du allikevel tilbyr mat. Mine tilbyr jeg alltid mat uansett om de er i hamskift eller ei, de fleste velger å spise, en sjelden gang imellom velger de å la vær. En annen ting er at for å lage bæsj, så må man ha mat. En ung slange som mates med 1 mus og har ikke spist på 5-6 uker vil ikke produsere noe særlig med bæsj. Du vil kanskje finne litt urin og kalsiumavføring (hvite klumper), men ikke stress med det. Det skal mye til før slanger har forstoppelse, så ingen grunn til panikk. En slange med forstoppelse VIL se sprekkferdig ut, liksom. Det du dog vil se, er at rett etter hamskift, så vil slangen bæsje. Det er standard hos alle slanger jeg har hatt og jobbet med. Finner man hamskift, så finner man ofte en god klump med avføring i tillegg. Hvilket også betyr at hvis du er iferd med å se slangen din skifte ham, ikke ta den ut i det hammet er av. Jeg gjorde den feilen en gang for lenge siden, og det endte med slangepiss og dritt over HELE gulvet. Awesome...
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Ok, skal prøve å tilby han mat selv om han har hamskifte da
Nå er det ikke slik at han ikke har fått mat på 5-6 uker, er litt over 5 uker siden vi overtok han, og som jeg sa tidligere hadde han blitt foret dagen før vi overtok han, ble tilbydd mat etter 2 uker men spiste ikke, men spiste da når han fikk tilbud 3 dager senere. Skulle hatt ny foring nå på onsdag, men da vi har lest flere plasser at de ikke spiser under hamskifte har vi ikke prøvd. Er dog litt usikker på hvor ofte man egentlig skal tilby for? Har lest at de skal fores hver 14. dag ca, men har og lest at de fores 1 gang i uka og 1 gang i måneden, så blir ikke helt klok på hva som egentlig gjelder... Velgte derfor å følge de instruksene vi fikk da vi overtok han om foring hver 14. dag. |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| forstoppelse, hamskifte |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Boa sp. hamskifte ol | tori | Boa og pyton | 8 | 14-03-2010 11:32 |
| Hamskifte | demios | Mine Herptiler | 1 | 27-03-2009 20:43 |
| Øgler Hamskifte | blowfish83 | Slanger, øgler og skilpadder | 0 | 27-03-2009 20:33 |
| Ang. hamskifte. | Sturla | Taranteller | 11 | 21-11-2007 09:29 |
| Hamskifte | leo | Taranteller | 1 | 16-03-2004 00:14 |