| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2010
|
Hei, i morgen blir jeg en heldig skilpadde eier og trenger HJELP =)
Jeg er litt grønn på det her, føler meg hvertfall ikke som den skarpeste kniven i skuffa. jeg får 2 skilpadder i morgen på ca 16-17cm langt skall, de lever i vann og er veldig mørke. får også et akvarium med, det er ca 90cm langt og kansje en ca 40-50cm bredt, høyda er ca 70cm Jeg kan legge inn bilde i morgen når de kommer, så dere kan hjelpe meg å finne ut av hvilken type disse er =) det jeg lurer på er: hva av utstyr trenger jeg, har fått med meg at jeg trenger en varmekolbe og tempraturen skal være ca 22, noen tips om kvalitet priser osv? Trenger jeg UV lys ? Hva skal de spise? jeg leste en plass ikke gi de rødt kjøtt? personen jeg kjøper disse fra, har kunn matet de med rå kylling fileer i strimler, er dette farlig? Er akvariumet stort nokk? Og så lurte jeg på om rensepumpe, de hjelper meg å holde akvariumet rent ? Alt i alt, tips å info om det som er nevnt over, priser på alt, noe jeg må styre unna ? noe jeg har glemt? hvor jeg finner det, osv =) |
|
|
|
|
|
#2 | |||||||||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
Sitat:
Gratulerer med padder, selv om jeg egentlig personlig mener du burde få betalt for å ha dem om det er snakk om terrapiner, noe det mest sannsynlig er(de er vanligst på skilpaddefronten i landet, og også dem som er det største omplasseringsproblemet)Sitat:
Sitat:
Sumpskilpadder Repti.net / Reptile care sheets / Rød-øret terrapin (Trachemys scripta elegans) Sitat:
Sitat:
Sitat:
![]() Sitat:
![]() Sitat:
Sitat:
Det er også det dyret som oftest smitter salmonella over til mennesker(siden de svømmer i sin egen avføring), så vær påpasselig med hygienen, vask alltid hender etter å ha håndtert dem, og ikke vask akvariet på kjøkkenbenken. Lykke til
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
Tusen Takk for hjelpen, begynner å få litt mere vitenskap om dette nå, har lest i ett!
![]() Har nå alt sammen klart, Varmelampe med 60w pære, prøver først å se om det er nåkk, uv-lampe. et stoort filter å reptil peller med ekstra calsium! så når neste lønning kommer blir det et 350-450L akvarium ![]() Men en ting, vet av en med skilpadde, og han har fisker åler, å en hai i samme akvarium som skilpadda, å jeg kunne tenkt meg et par fisker kansje, men blir ikke skilpadda å spise fiskene vist den får sjansen ? |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
Men ikke kjøp de dyreste fiskene hvis du skal ha fisk, og regn med at de kan/vil bli spist.Legg ut bilder når du får de da, så kan vi vel identifisere de, men er sikkert en eller annen terrapin eller treknøl (chinemys reevesii).
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Jeg har gode erfaringer med fisk hos terrapiner!
Ancistrus og plecostomus, bedre kjent som "sugekoppfisker", fungerer fint sammen med skilpaddene, og de hjelper også litt til med renholdet ![]() Ellers har jeg div. malawi fisk oppi, her må man selvsagt regne med litt svinn i starten, men etter hvert som de blir vandt til hverandre så går det fint. Hender seg at det forsvinner en fisk innimellom, men det er slettes ikke ofte
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
|
Har hatt problemer med internette så tok sin tid før bildene kom, men bedre sent enn aldig
![]() ![]() Det er en guløre terrapin? Sist endret av Frogger; 18-09-2010 kl 01:31. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Junior Member
|
å en ting til, landområde.. har laget en flytebrygge som er stor nokk til begge men etter noen timer fant jeg ut at den ene kan ikke svømme, å akvariumet er ikke så bredt at jeg kan lage en "bro" fra botten og opp. men akvariumet er ganske høyt har 35-50cm vann, å 1meter langt. kom med tips og ideer og mine skilpadder vil være veldig takknemmelig! Håper ikke dere klarer å klekke ut dette alt for lett.. da ville jeg nesten følt meg litt for dum ^^
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Helt grønn.... trenger litt hjelp... | EksploSiv | Taranteller | 7 | 11-05-2009 22:01 |
| Helt KONGE | norway | Småprat | 86 | 11-01-2009 17:48 |
| Ny skilpaddeeier | ninag | Medlemmene | 4 | 21-06-2008 14:39 |
| helt ny her | lissi | Medlemmene | 12 | 18-03-2008 01:22 |
| Helt fersk Snok-eier trenger litt hjelp og råd!! | DevilDoll | Snoker | 23 | 12-11-2007 19:14 |