"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-09-2010, 00:14   #1
Junior Member

Medlem siden: Sep 2010
Meldinger: 5
Question Helt ny skilpaddeeier, HJELP!!

Hei, i morgen blir jeg en heldig skilpadde eier og trenger HJELP =)

Jeg er litt grønn på det her, føler meg hvertfall ikke som den skarpeste kniven i skuffa.

jeg får 2 skilpadder i morgen på ca 16-17cm langt skall, de lever i vann og er veldig mørke.
får også et akvarium med, det er ca 90cm langt og kansje en ca 40-50cm bredt, høyda er ca 70cm

Jeg kan legge inn bilde i morgen når de kommer, så dere kan hjelpe meg å finne ut av hvilken type disse er =)

det jeg lurer på er:

hva av utstyr trenger jeg, har fått med meg at jeg trenger en varmekolbe og tempraturen skal være ca 22, noen tips om kvalitet priser osv?
Trenger jeg UV lys ?
Hva skal de spise? jeg leste en plass ikke gi de rødt kjøtt? personen jeg kjøper disse fra, har kunn matet de med rå kylling fileer i strimler, er dette farlig?
Er akvariumet stort nokk?
Og så lurte jeg på om rensepumpe, de hjelper meg å holde akvariumet rent ?

Alt i alt, tips å info om det som er nevnt over, priser på alt, noe jeg må styre unna ? noe jeg har glemt? hvor jeg finner det, osv =)
Vegard K er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 01:47   #2
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vegard K Vis post
Hei, i morgen blir jeg en heldig skilpadde eier og trenger HJELP =)

Jeg er litt grønn på det her, føler meg hvertfall ikke som den skarpeste kniven i skuffa.
Gratulerer med padder, selv om jeg egentlig personlig mener du burde få betalt for å ha dem om det er snakk om terrapiner, noe det mest sannsynlig er(de er vanligst på skilpaddefronten i landet, og også dem som er det største omplasseringsproblemet)
Sitat:
jeg får 2 skilpadder i morgen på ca 16-17cm langt skall, de lever i vann og er veldig mørke.
får også et akvarium med, det er ca 90cm langt og kansje en ca 40-50cm bredt, høyda er ca 70cm
Mine beregnelser sier ca 250 liter, og om det er terrapiner det er snakk om, må du bytte ut akvariet etter hvert, da de trenger mer plass som voksne enn 250 liter.

Sitat:
Jeg kan legge inn bilde i morgen når de kommer, så dere kan hjelpe meg å finne ut av hvilken type disse er =)

det jeg lurer på er:

hva av utstyr trenger jeg, har fått med meg at jeg trenger en varmekolbe og tempraturen skal være ca 22, noen tips om kvalitet priser osv?
Les gjennom her, der finner du utstyr du bør ha og generelt om paddene:
Sumpskilpadder
Repti.net / Reptile care sheets / Rød-øret terrapin (Trachemys scripta elegans)

Sitat:
Trenger jeg UV lys ?
Ja. Og varmespot.
Sitat:
Hva skal de spise? jeg leste en plass ikke gi de rødt kjøtt?
Pellets fra dyrebutikken er ok som basisfor, men det står mer om i linkene over.
Sitat:
personen jeg kjøper disse fra, har kunn matet de med rå kylling fileer i strimler, er dette farlig?
Som snacks går det greit

Sitat:
Er akvariumet stort nokk?
Jeg vil si nei, men hvor mye for lite det er finner vi ut når vi vet arten
Sitat:
Og så lurte jeg på om rensepumpe, de hjelper meg å holde akvariumet rent ?
Hjelper, ja. Gjør det bra nok? Nei. Du må bytte vann som en helt likevel. Men invester i et solid filter likevel. Utvendig er best.

Sitat:
Alt i alt, tips å info om det som er nevnt over, priser på alt, noe jeg må styre unna ? noe jeg har glemt? hvor jeg finner det, osv =)
Høhøhø, jeg er fristet til å be deg styre unna hele overtakelsen Men om du er fast bestemt, og innser at det kan bli vanskelig å omplassere dem videre om du blir lei, så er det bare til å lese alt du kommer over på nett. Google Trachemys scripta. Om det er terrapiner, så bør du også vite at den nok aldri kommer til å bli tillatt i Norge, da den klarer å overvintre i naturen.
Det er også det dyret som oftest smitter salmonella over til mennesker(siden de svømmer i sin egen avføring), så vær påpasselig med hygienen, vask alltid hender etter å ha håndtert dem, og ikke vask akvariet på kjøkkenbenken.

Lykke til
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 09:45   #3
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Det finnes også en grei beskrivelse av hva du trenger til sumpskilpadder her:

Sumpskilpadder

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 10:28   #4
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Standard

Som er samme som den første jeg linket til inni quotevirvarret mitt
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 16:47   #5
Junior Member

Standard

Tusen Takk for hjelpen, begynner å få litt mere vitenskap om dette nå, har lest i ett!
Har nå alt sammen klart, Varmelampe med 60w pære, prøver først å se om det er nåkk, uv-lampe. et stoort filter
å reptil peller med ekstra calsium! så når neste lønning kommer blir det et 350-450L akvarium

Men en ting, vet av en med skilpadde, og han har fisker åler, å en hai i samme akvarium som skilpadda, å jeg kunne tenkt meg et par fisker kansje, men blir ikke skilpadda å spise fiskene vist den får sjansen ?
Vegard K er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 18:06   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vegard K Vis post
Men en ting, vet av en med skilpadde, og han har fisker åler, å en hai i samme akvarium som skilpadda, å jeg kunne tenkt meg et par fisker kansje, men blir ikke skilpadda å spise fiskene vist den får sjansen ?
Du kan selvsagt ha fisk sammen med skilpaddene, men hvis det er terrapiner du får (bare tipper at det er det grunnet at de er så vanlige) så er min erfaring at fiskene ikke lever særlig lenge. Men ikke kjøp de dyreste fiskene hvis du skal ha fisk, og regn med at de kan/vil bli spist.

Legg ut bilder når du får de da, så kan vi vel identifisere de, men er sikkert en eller annen terrapin eller treknøl (chinemys reevesii).
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 21:47   #7
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Jeg har gode erfaringer med fisk hos terrapiner!
Ancistrus og plecostomus, bedre kjent som "sugekoppfisker", fungerer fint sammen med skilpaddene, og de hjelper også litt til med renholdet

Ellers har jeg div. malawi fisk oppi, her må man selvsagt regne med litt svinn i starten, men etter hvert som de blir vandt til hverandre så går det fint. Hender seg at det forsvinner en fisk innimellom, men det er slettes ikke ofte
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-09-2010, 00:05   #8
Junior Member

Standard

Har hatt problemer med internette så tok sin tid før bildene kom, men bedre sent enn aldig

Det er en guløre terrapin?

Sist endret av Frogger; 18-09-2010 kl 01:31.
Vegard K er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-09-2010, 00:31   #9
Junior Member

Standard

å en ting til, landområde.. har laget en flytebrygge som er stor nokk til begge men etter noen timer fant jeg ut at den ene kan ikke svømme, å akvariumet er ikke så bredt at jeg kan lage en "bro" fra botten og opp. men akvariumet er ganske høyt har 35-50cm vann, å 1meter langt. kom med tips og ideer og mine skilpadder vil være veldig takknemmelig! Håper ikke dere klarer å klekke ut dette alt for lett.. da ville jeg nesten følt meg litt for dum ^^
Vegard K er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Helt grønn.... trenger litt hjelp... EksploSiv Taranteller 7 11-05-2009 22:01
Helt KONGE norway Småprat 86 11-01-2009 17:48
Ny skilpaddeeier ninag Medlemmene 4 21-06-2008 14:39
helt ny her lissi Medlemmene 12 18-03-2008 01:22
Helt fersk Snok-eier trenger litt hjelp og råd!! DevilDoll Snoker 23 12-11-2007 19:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:41.