| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 24
|
hei. lurte på om noen vett hva jeg skal gjøre.. oppdaget nå netopp 3 egg i akvariummet 2 avlange og 1 lite rundt. men de ligger under vann. trodde de la eggene oppå land? noen så vet om de skal ruges i vannet eller på land under sand og varme?
mvh monica |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Oi! Spennende
Nå kan jeg absolutt ingenting om egg og ruging, så jeg håper noen andre kan si litt om det, men jeg mener å ha lest et sted at om de legger egg under vann så er de ikke befruktet? Eller at de alle fall ikke vil bli noe av? Dette er jeg IKKE sikker på, så ikke gjør noe før du hører fra noen andre!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Egg fra krypdyr skl ligge på land. Egg fra vannsklipadder skal ligge fuktig, men på land. I vann vil de drukne.
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
takk for svar... trodde og at de skulle ligge på land for det gjør jo havskilpaddene, de graver de ned i sanden så klekkes de der... så har lagt de nå en åpen boks med bomull og sand så får vi se om det blir noe utav dem
hasse jo vært litt kjekt med noen små
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
|
mvor lenge har eggene lugget under vann?
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
kan ikke ha vært lenge tror jeg de var der ikke når jeg ga dem mat på morningen men når jeg kom hjem fra jobb mudlå 1- 2 timer... der er jo mye muligt at der ikke er noe liv i dem.. men ser jo om ett par uker vis det går ann å lyse dem,..
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
egga må holdes godt varme, og fuktige, tror 32 grader. mener de er snakk om et par mnd og ruginga tar......noen år siden jeg har lest i paddeboka mi.
Nor egga legges, vanlegvis i fuktig jord, så skal dem her etter alldri vendes, paddeeggenes innhold fester seg i toppen, hvor oxygenen ligger. Hua skal og kunn legge egg i en kort periode, går de over svært lang tid, så er de leggenød, og vet`n må inn i bildet for å hjelpe. Så pass på at hunn har tykk fuktig jord under varmen, hvor hun kan få legge egg om nødvendig. Men lykke til om de sku bli noe ut av egga
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Er det terrapiner, så er det ikke lurt å klekke de..
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Enig med Mr. Repti, det er mer enn nok rødørede terrapiner i dette landet til alle som vil ha (og trolig mer til).
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Har lagt egg: | Dimjumper | Fôrdyr | 0 | 30-05-2010 12:46 |
| leo'sen min har lagt egg | skippy1972 | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 0 | 02-05-2010 08:36 |
| Leosen min har lagt egg! | Androctonus | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 32 | 25-03-2008 13:22 |
| har lagt ut bilder på galeri.. | smurfi66 | Skilpadder | 2 | 05-06-2006 11:54 |
| Hvordan får man lagt inn bilder??? | Harley | Terrarier | 9 | 18-01-2006 17:25 |