"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-09-2010, 17:13   #1
Junior Member

Medlem siden: Sep 2010
Alder: 24
Meldinger: 3
Standard Vannskillpadden min har lagt egg

hei. lurte på om noen vett hva jeg skal gjøre.. oppdaget nå netopp 3 egg i akvariummet 2 avlange og 1 lite rundt. men de ligger under vann. trodde de la eggene oppå land? noen så vet om de skal ruges i vannet eller på land under sand og varme?

mvh monica
monica joh er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-09-2010, 18:29   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Oi! Spennende Nå kan jeg absolutt ingenting om egg og ruging, så jeg håper noen andre kan si litt om det, men jeg mener å ha lest et sted at om de legger egg under vann så er de ikke befruktet? Eller at de alle fall ikke vil bli noe av? Dette er jeg IKKE sikker på, så ikke gjør noe før du hører fra noen andre!
Gregoris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-09-2010, 19:52   #3
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Egg fra krypdyr skl ligge på land. Egg fra vannsklipadder skal ligge fuktig, men på land. I vann vil de drukne.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-09-2010, 21:19   #4
Junior Member

Standard

takk for svar... trodde og at de skulle ligge på land for det gjør jo havskilpaddene, de graver de ned i sanden så klekkes de der... så har lagt de nå en åpen boks med bomull og sand så får vi se om det blir noe utav dem hasse jo vært litt kjekt med noen små
monica joh er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-09-2010, 22:52   #5
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Meldinger: 2,011
Standard

mvor lenge har eggene lugget under vann?
Svar med sitat
Gammel 15-09-2010, 21:09   #6
Junior Member

Standard

kan ikke ha vært lenge tror jeg de var der ikke når jeg ga dem mat på morningen men når jeg kom hjem fra jobb mudlå 1- 2 timer... der er jo mye muligt at der ikke er noe liv i dem.. men ser jo om ett par uker vis det går ann å lyse dem,..
monica joh er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-09-2010, 09:36   #7
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

egga må holdes godt varme, og fuktige, tror 32 grader. mener de er snakk om et par mnd og ruginga tar......noen år siden jeg har lest i paddeboka mi.
Nor egga legges, vanlegvis i fuktig jord, så skal dem her etter alldri vendes, paddeeggenes innhold fester seg i toppen, hvor oxygenen ligger.
Hua skal og kunn legge egg i en kort periode, går de over svært lang tid, så er de leggenød, og vet`n må inn i bildet for å hjelpe.
Så pass på at hunn har tykk fuktig jord under varmen, hvor hun kan få legge egg om nødvendig.
Men lykke til om de sku bli noe ut av egga
Svar med sitat
Gammel 20-09-2010, 12:13   #8
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Er det terrapiner, så er det ikke lurt å klekke de..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-09-2010, 15:40   #9
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Enig med Mr. Repti, det er mer enn nok rødørede terrapiner i dette landet til alle som vil ha (og trolig mer til).

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Har lagt egg: Dimjumper Fôrdyr 0 30-05-2010 12:46
leo'sen min har lagt egg skippy1972 Leopardgekkoer og andre Eublepharis 0 02-05-2010 08:36
Leosen min har lagt egg! Androctonus Leopardgekkoer og andre Eublepharis 32 25-03-2008 13:22
har lagt ut bilder på galeri.. smurfi66 Skilpadder 2 05-06-2006 11:54
Hvordan får man lagt inn bilder??? Harley Terrarier 9 18-01-2006 17:25

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:41.