"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-09-2010, 18:38   #1
Junior Member

Gekkocaro sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Østlandet
Alder: 19
Meldinger: 3
Standard Skilpaddeskall

Hei,

Jeg har hørt at skilpaddeskallet er det samme som neglene dems, og at det er mulig å telle aldersringer på skallet. Hvordan klarer skilpaddene seg dersom skallet blir skadet eller får en rift? Håper noen kan svre på dette
Gekkocaro er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-09-2010, 20:03   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Hei!
Ang. alder utifra skall så kan jeg ikke svare deg, for dette har jeg aldri hørt om.

Når det kommer til skader på skallet, så er dette noe vi vil unngå til det ytterste! Skallet fungerer som et skjold, og beskytter skilpadden for både fysisk skade, og sykdommer. Samtidig så er også skallet mottakelig for sykdommer som skallråte og soppangrep.

En skade på skallet er ikke som et sår hos oss mennesker. Mens vi bruker en uke på å gro et sår, kan det ta alt fra 3 måneder til flere år før en skilpaddes skall er optimalt igjen. Har selv hatt skallråte på mine padder, og selv om jeg gradvis ser forbedringer så tar det TID. For all det, pass opp for slikt!
(tror dette ble nok en rotete post fra meg, men det får nok en gang bare være)
Gregoris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-09-2010, 11:35   #3
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Skilpaddeskall vokser innefra, og slites av i flak etter hvert som det blir slitt. Det er derfor ikke mulig å si noe om alderen etter "årringer" i skilpaddeskall, like lite som jeg kan si hvor gammel du er ved å måle lengden på neglene dine.

Skader og rifter i skallet repareres ved at de gamle delene etter hvert slites av og nye friske vokser til unnenfra, på samme måte som en skadet negl etter hvert vil vokse til skaden klippes bort under normal negleklipping.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:41.