| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2010
|
Vi fikk i forgårs en skilpadde dumpende ned her, har aldri hatt noe med dem å gjøre, så vi må lære alt..... Har lest en del her inne de siste dagene, men har ikke funnet noe svar på hva slags skilpadde vi faktisk har fått
![]() Vi fikk beskjed om at det var en Tyrkisk Rødøre skilpadde, har prøvd å google det, men får ikke opp noe..... Den lever i vann, er nå ca 3 år og skallet vil jeg tro er ca 7 cm i diameter. Den er ganske grønn/brun på skallet, litt lysere under og har mørkere striper - og røde felt på siden av hodet. Den har turkise øyne - er det noen som kan si noe mer om hva slag vi har fått? Denne stakkaren var blitt tatt med fra Tyrkia for tre år siden, da var den fraktet i en fyrstikkeske, så fikk de som hadde tatt den med seg kalde føtter og ga den bort i fjor. Siden da har den vært hos den personen vi har fått den av. Den hadde grus i bunn av akvariet, og en rot - det var alt. Det var ca 5 cm vann i akvariet, og det var så møkkete at vi knapt så skilpadda, den har aldri hatt noen uv-lys, varmelampe, pumpe osv, bare stått i en mørk krok i stua og spist pellets og litt banan i ny og ne, i et 60L akvarie ![]() Har skifta vann, vaska grusen etter beste evne, bygget opp sånn at grusen lager et 'fjell' i ene enden av akvariet, så har jeg bygget en 'bro' av en stor flat stein som går fra tørrplassen og over til rota - med god plass på alle sider, sånn at den ikke setter seg fast. Jeg har også nå ca 15 cm vann på det høyeste, og så er grusen over vannet på det grunneste..... Det virket ikke som om skilpadda kunne svømme en gang når vi fikk den, og den kavet panisk rundt i vannet der den ikke kunne stå - men, nå begynner den å bli flink til å svømme Vi skal gjøre i stand et 200L akvarie til den, med uv-lys, varmelys, pumpe osv, men hadde altså vært moro å vite hva den heter, sånn at vi kan lese mer om arten ![]() Legger til et dårlig bilde av den..... |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
|
Hei og velkommen
![]() Er nok en rød-øret terrapin det du har ja, men du kan prøve å google Trachemys scripta elegans! ![]() _____________ Mvh Stian Sitat:
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
|
(dette her er overhodet ikke mitt felt..) Men sikker på at det ikk er en gul-øret terapin? (Mulig det ikke spiller noen rolle om den er gul eller rød-øret.)
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
hun skriver den har røde flekker på siden av hodet. Guløret har gule flekker. Padden har trekt inn hodet, så det er vanskelig å se på bildet.
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
Tusen takk, var det jeg lurte på, siden jeg ser at rødørete terrapiner er mye omtalt her inne
![]() Ja, den har et rødt felt på hver side av hodet, og han vi fikk den av, sa at det var den røde og ikke gule, og at den røde var snillere enn den gule?! Men, om det er noe i det, aner jeg ikke.....foreløpig er denne ganske skeptisk, men når jeg prater til den så blir den nysgjerrig - når unga eller gubben prater med den, så gjemmer den seg |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
Her fikk jeg sånn i farta knipsa så den røde flekken synes
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Rødøret terrapin, ingen tvil (fikk et par slike i fanget selv en gang). Det er en underart av Trachemys scripta, en art som finnes i elveleiene i sørlige USA. Det har ingenting å si at den kommer fra Tyrkia, arten er spredt over hele verden takket være husdyrhold. Dette er nok den skilpaddearten som er lettest og få til å formere seg i fangenskap, og er derved den vanligste arten uerfarne eiere kommer borti som omplasseringsdyr, og desverre en av de minst egnede. Dyret du har er ungt, som voksen kan den bli en rugg på 30 cm over skallet.
Faktaarket gir en ganske grei oversikt over hva denne arten trenger: http://www.reptilfreaks.no/forum/ski...kilpadder.html
Hilsen Gorgonops Vi er alle reptiler innerst inne. Sist endret av Gorgonops; 25-08-2010 kl 18:23. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
|
Det er en Rød-ørret terrapin ja!
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Junior Member
|
Tusen takk for svar
Greit å vite hva man har i hus, liksom.....Men, et spørsmål til, den får jo sånne pellets, og til å begynne med så slukte den maten når jeg fôret - men nå spytter den ut og 'gnir' seg mot munnen med forbena - hvorfor gjør den det? Var det bare at den var så innmari sulten når vi fikk den, og at den nå har fått mat jevnt og ikke er like sulten? Den får 2-3 pellets ca tre ganger daglig nå...... Der den var, fikk den mat når noen husket å gi den |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Det er godt mulig at den bare var sulten. Apetitten går opp og ned hos skilpadder også, typisk avhengig av temperaturen (den fordøyer maten dålig når tempen synker under 25 grader). Klø seg rundr munnen gjør den ofte for å slite i stykker dyr den har tatt. En såpas ung terrapin som den dere har kan godt få en reke (med skall!) en gang i uka.
Tips: Fin et annet kar enn akvariet for å mate den. Det vi spare dere for mye rengjøring.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| tarantella første hjelp | h11te | Taranteller | 24 | 19-10-2011 21:47 |
| Min første skilpadde!! | linetheres | Skilpadder | 1 | 27-06-2009 23:26 |
| Trenger hjelp med valg av Første slange. | Simon | Slanger, øgler og skilpadder | 5 | 20-05-2009 00:45 |
| Kjøpe min første øgle! :D ... Trenger Hjelp... | Reptil-Elsker | Agamer | 52 | 19-04-2007 20:59 |
| Hjelp til første ørken bakgrunn | royy | Terrarier | 9 | 20-01-2007 15:52 |