"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Slanger, øgler og skilpadder Utstyr Valg av lyskilde/varmekilde hos skjeggagam

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-08-2010, 21:58   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2010
Alder: 37
Meldinger: 62
Standard Valg av lyskilde/varmekilde hos skjeggagam

Ja da skal jeg komme med et tema som ser ut til å ha blitt tatt opp noen ganger her inne....valg av lyskilde/varmekilde og plassering av sådan

Bare for å ha en ting på det tørre, så har jeg lest mye om det på forumet og jeg har lest uvguiden og informasjon bl.a. av exoterra sine produkt....meeeeen jeg klarer bare ikke å sy sammen all informasjonen

Det er antagelig vanskelig å si at det ene eller det andre er best, men jeg håper dere her inne som har hatt terrarie en stund og som kanskje har prøvd ut litt kan si hva deres erfaring er... og hvis dere føler for det så tar jeg gjerne i mot anbefalinger også

Terrariet jeg skal bygge blir ca 150 lang, 70 dyp og 90 høy. Planen er å ha mange hyller/plattformer i forskjellige høyder, og selvfølgelig noen hulrom/gjemmesteder
missy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-08-2010, 12:55   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2010
Alder: 26
Meldinger: 4
Standard

Fått svar på det du lurte på?
Desert er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-08-2010, 18:00   #3
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard

Jeg har alltid klart meg med varmepærer, altså den som den har solplassen sin under. Om vinteren hvis det blir for kaldt, så har jeg en ekstra varmepære på samme side av terrariet (hvor jeg har en helt vanlig lyspære om sommeren når det er varmt nok uansett) Og så selvfølgelig UV-lys
Svar med sitat
Gammel 30-08-2010, 18:41   #4
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Hvis du snakker om solplass, så SKAL man bruke spottpære til skjeggagamer for å simulere solen. Alt annet for solplassen er bare å glemme! Hvordan spot du velger er opp til deg. Spotter kommer i flere varianter. Med og uten uv, store og små. Hvis du skal ha flere hyller og kanskje et par-tre solplasser, så går du for vanlige spotpærer du får kjøpt på butikken. De er 40 watt og gir bra varme for skjeggiser. Hvis du har planer om en litt stor solplass ville jeg valgt den største zoomed uv spot. Den bruker jeg og jeg er meget fornøyd med den. En annen positiv ting med zoomed sin er at den varmer nok for hele terra (hvis terra står i vanlig hus temp), så jeg har kun denne som varme for hele terrariet mitt. Hvis du skal bruke vanlige spottpærer må du kanskje trå til med en keramisk varmepære for mere varme eller en varmematte. Dette for å få opp temperaturen for hele terrariet.

eksempel på hvordan det ikke skal gjøres:
Reptilfreaks.no

her har du en tråd hvor det blir snakket om dette med solspott og ganske mye annet som bør være av interesse
Skjeggis hammskifte, mbd? osv

Sist endret av Gibbs; 30-08-2010 kl 19:04.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-09-2010, 09:06   #5
Reptilfreak

Standard

Da begynner terrariet å ta form...men før jeg går videre så hadde det vært fint å få noen tilbakemeldinger om hvor DERE ville ha plassert belysningen og hvilken type lyskilde. Siden jeg ikke er helt ferdig med byggingen har jeg fortsatt mulighet for å gjøre endringer både i forhold til selve oppbyggningen og plassering av lyskilder. Det som er montert inni nå er noe som fulgte med.
Vedlagte bilder

missy er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-09-2010, 10:36   #6
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av missy Vis post
Da begynner terrariet å ta form...men før jeg går videre så hadde det vært fint å få noen tilbakemeldinger om hvor DERE ville ha plassert belysningen og hvilken type lyskilde. Siden jeg ikke er helt ferdig med byggingen har jeg fortsatt mulighet for å gjøre endringer både i forhold til selve oppbyggningen og plassering av lyskilder. Det som er montert inni nå er noe som fulgte med.

Det som er med et terra er at det er et lukket system, så man prøver å bestrebe tre forskjellige temperaturer i dette systemet.
En kald side, en varm side og solplass temperatur.
Siden du har luft nede på høyre og luft ut oppe til venstre sett forfra, så må du ha solen på venstre side. Dette fordi varmluft stiger og går ut på venstreside. Når den varme luften gjør det, så trekkes kald luft automatisk inn nede på høyre side. på denne måten vil det til en hver tid komme ny frisk luft inn. Når man får kald luft inn på en side, så er det naturlig å velge denne siden som den kalde siden.

Hvor stor plass har du nede på 'bakken' foran den hulen på venstre side? Dette ser ut for meg som mest naturlige sted å ha solen. Du trenger en ganske stor stein under solplassen som blir varm av solen som skjeggisen kan stå på for å varme seg. Når man bruker sten som solplass vil skjeggisen få varme under og over når han steller seg der pga solen varmer opp stenen og stener holder lenge på varmen, så selv om skjeggisen har stått der en stund, så vil stenen fremdels være varm. Dette gjør at skjeggisen vil få en rask varm temperatur noe den setter pris på.
Velg en stein som er stor nok til at nesten hele skjeggisen får plass oppå den og sol som dekker det meste av skjeggisen er mitt tips. Da har du tre løsninger. To små vanlige spottpærer eller en stor også får man en stor med uv. Hvis du ikke går for spott med uv, så må du sette opp et armatur i terra i taket som du kan sette in to uv rør. uv a og uv b. Rørene er 10.0 og 2.0 og dette får du kjøpt hos de fleste zoo forretninger. Skjeggiser vil alltid finne seg en høyt liggende plass som de vil få som favoritt sted hvor de vil ligge ganske mye når dem blir litt voksne. Der er et fint sted å ha uv rør litt nærme skjeggisen hvis du ikke går for stor spott med uv.

fine nettsider du kan studere litt:
Mina erfarenheter angående skäggagamer
Bygg terrarium med bergsbakgrund

Karlkanibal har en fryktelig god side som han har laget ang terra, men jeg finner den f... ikke.

Legg den til her karlkanibal eller noen andre..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-09-2010, 11:01   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post

Hvor stor plass har du nede på 'bakken' foran den hulen på venstre side?
Legger ved et bilde med noen mål som forklaring på det spørsmålet.
Vedlagte bilder

missy er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-09-2010, 11:20   #8
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av missy Vis post
Legger ved et bilde med noen mål som forklaring på det spørsmålet.

Jeg ville kanskje ha gått for to stykk solplasser her, men det er litt vanskelig for meg å svare på dette fordi det er ikke en måte jeg selv har bygget terrarier på. For meg er det mest naturlig å ha solplassen lengre til venstre for å kunne oppnå riktig temperaturer rundt i terrariet. Du skal ha en varm side og det blir jo da der solen er og rundt der, også skal du ha en kald side som da blir motsatt side av solen. Når du velger å ha solplass midt i terra, så blir jeg litt usikker på hva som er best å gjøre fordi jeg har ikke bygget terra selv på denne måten. Her kan kanskje noen andre hjelpe deg.

Normale temperaturer:
Under solen ca 38-45
Varme delen av terrariet (rundt solen) 28-32
Kalde delen 21-24

Dette er normale temperaturer du må klare å oppnå.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-09-2010, 22:55   #9
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post
Jeg ville kanskje ha gått for to stykk solplasser her, men det er litt vanskelig for meg å svare på dette fordi det er ikke en måte jeg selv har bygget terrarier på. For meg er det mest naturlig å ha solplassen lengre til venstre for å kunne oppnå riktig temperaturer rundt i terrariet. Du skal ha en varm side og det blir jo da der solen er og rundt der, også skal du ha en kald side som da blir motsatt side av solen. Når du velger å ha solplass midt i terra, så blir jeg litt usikker på hva som er best å gjøre fordi jeg har ikke bygget terra selv på denne måten. Her kan kanskje noen andre hjelpe deg.

Normale temperaturer:
Under solen ca 38-45
Varme delen av terrariet (rundt solen) 28-32
Kalde delen 21-24

Dette er normale temperaturer du må klare å oppnå.
Jeg har jo forøvrig mulighet til å få ordnet med lampe over hulen/tunellen til venstre. Er ca 40 cm opp til plattformen over. Legger ved et bilde for å vise et par alternativ som jeg ser for meg kan ordnes.
Vedlagte bilder

missy er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Likestrøm lyskilde Fuzzy Fotoforum 4 13-10-2009 15:54
Hjelp med varmekilde bendick2112 Terrarier 17 17-09-2008 17:19
Lys og varmekilde baggis Terrarier 7 23-01-2008 09:54
Valg 05 _Nagash_ Småprat 2 08-09-2005 07:14
Hvilken varmekilde,lys,planter? Jaz Terrarier 1 04-07-2004 11:49

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:47.