"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Slanger, øgler og skilpadder Skilpadde Akvariumsoppsett til terrapiner

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-08-2010, 16:53   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Stavanger
Alder: 19
Meldinger: 17
Standard Akvariumsoppsett til terrapiner

Hei!
Jeg skal sette opp nytt akvarium til mine to rødørete terrapiner. Spørsmålet er hvilket bunnsubstrat jeg skal bruke på landdelen, i bunn på vanndelen har jeg ikke tenkt å ha noenting. Bør jeg ha noe annet enn bunnsubstrat på landdelen (steiner eller lignende)?
Ut ifra bildet, ser det ut som de kommer til å slite med å komme seg opp der?

Uploaded with ImageShack.us
Warheart er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-08-2010, 17:01   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Du kan bruke feks flate steiner på land, eller du kan fylle det med fin sand. Min erfaring er at skilpadder trenger en stige eller lignende for å komme opp på land, hvis ikke bruker de lang tid og kommer seg ikke opp en rett flate som det der.

Funker bra med og ikke bruke bunnsubstrat i vanndelen, blir mye lettere å gjøre rent da.
Tenkte du å bruke en glassplate for å dele av vann og land eller? For isåfall så kan du silikonere den fast litt på skrå, for så å silikonere småsteiner på platen slik at skilpadda får et godt grep og plata fungerer som en trapp.
Svar med sitat
Gammel 05-08-2010, 17:08   #3
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Du kan bruke feks flate steiner på land, eller du kan fylle det med fin sand. Min erfaring er at skilpadder trenger en stige eller lignende for å komme opp på land, hvis ikke bruker de lang tid og kommer seg ikke opp en rett flate som det der.

Funker bra med og ikke bruke bunnsubstrat i vanndelen, blir mye lettere å gjøre rent da.
Tenkte du å bruke en glassplate for å dele av vann og land eller? For isåfall så kan du silikonere den fast litt på skrå, for så å silikonere småsteiner på platen slik at skilpadda får et godt grep og plata fungerer som en trapp.
Sikker på at de ikke spiser sanden da? Og ser for meg at sanden fester seg på skallet og skitner til vannet veldig fort ...
Har hørt at skilpadder skal ha noe å grave i? (altså ikke bare steiner)
Har du tips til hvordan jeg kan mekke stige?
Har dessverre allerede festet platen med silikon, så kan nok ikke skråstille den...
Sånn ellers, er det ideelt å bruke akvariefisk som "snop" en gang i blandt? isåfall hvilke?
Takker for svar
Warheart er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-08-2010, 17:18   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Jeg ville brukt flate steiner, som du sier så kommer nok sanden til å feste seg på skallet og falle av når det kommer i vannet, ikke at det er krise da men.

De MÅ ikke ha noe å grave i bunnen, det er ikke et must liksom. Det blir bare finere for deg, og kanskje litt morsomt for padda, men i samme slengen mye mer arbeid.

Akvariefisk kan du bare ha oppi som snop eller for litt mere liv, feks guppier hvis du vil at skilpadden skal fange de, eller litt raskere fisk hvis du vil at de skal leve lengre.

Tenkte du kunne gjøre sånn her med plata, men siden du allerede har festet den så kan du jo lage stige av feks en rot fra vannet opp til plattformen, slik at den får tak på der den klatrer.

Sånn som over jeg tenkte du kunne gjøre det, men det funker med den under også.

Sånn som over kan du jo gjøre det da.
Svar med sitat
Gammel 05-08-2010, 17:24   #5
Reptilfreak

Standard

Da har jeg fått svar på det jeg lurte på, takk for hjelpen!
Warheart er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2010, 17:27   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Bare hyggelig. Du får legge ut bilder når det er ferdig!
Svar med sitat
Gammel 05-08-2010, 17:36   #7
Reptilfreak

Standard

Det skal jeg gjøre
Warheart er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mine terrapiner :) Gregoris Mine Herptiler 2 20-06-2010 20:29
Terrapiner, egg? tella4 Skilpadder 6 21-10-2009 20:12
Skilpadde Rødørete terrapiner Warheart Slanger, øgler og skilpadder 7 20-08-2009 15:36
Terrapiner og parring Zuthuz Skilpadder 2 28-09-2008 16:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:44.