"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-08-2010, 11:18   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2010
Alder: 37
Meldinger: 62
Standard terrarie skjeggagam

Leste en plass at skjeggiser med fordel kan bade en gang i uken. Jeg holder på å planlegge
å bygge et terrarie og lurer på om det ville være en ide å lage en form for badeplass, eller vil de ikke bruke den? Hvordan er det med bruk av planter, vil de bare spise opp plantene? Event forslag til valg av planter?

Håper noen har gode råd i forhold til hva man absolutt ikke bør ha i terrariet og ideer som kan
gi et inspirerende og egnet miljø.

Har ikke noen fastlåste mål på størrelsen av terrariet, så jeg kan i prinsippet tilpasse størrelsen i forhold til hva som er fordelaktig for å få et best mulig miljø for en eller flere skjeggiser og event andre beboere som måtte passe sammen med den/de.
missy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-08-2010, 18:24   #2
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Noen skjeggiser liker å bade, andre ikke. Den ene min ELSKER å ta seg et bad - svømmer, dukker under og storkoser seg. Den andre hater det og hopper ut så snart den får sjansen. Med andre ord: du kan gjerne bade agamen, men se det litt an. De er alle individuelle, så om den ikke liker å bade behøver du ikke plage den 1 gang i uka.. Så, for de som ikke liker å bade - bad dem etter behov.

Å legge inn badeplass i terraet er etter egen erfaring ingen god idè. Agamene bajser ofte i vannet. Badeplassen blir med andre ord raskt en bakteriebombe. Unngå det! Når du lager terra - gjør det enkelt og oversiktlig for deg og agamen.

Planter ja.. Ikke enkelt inne hos en skjeggagam. Enten spiser de det opp, eller så raserer de den ned. Jeg har med suksess hatt inne aloe vera med små pigger og sanseviera. Fins flere planter også, men generalt sett klarer de seg dårlig over tid. Jeg har gått over til å hente gresstuster utenfra - syns de har fungert best, både i forhold til spising og estetisk.

Ang terra-størrelse er MINIMUM størrelse 150x60x60 per agam. Du må aldri ha flere hanner sammen, og jeg anbefaler heller ikke å ha hanner med hunner, da hunnene blir utslitte av maset fra hannen - og det tærer på hunnene å gå med egg hele tiden. Å ha flere hunner sammen kan gå, men husk at de er individuelle og at ikke alle individer går like godt overens.
Og - ulike arter skal ALDRI blandes. Dvs Du skal aldri ha sammen "andre beboere" med agamene.

Og, så må du huske UV lys - hvorfor det er så viktig og hvordan det skal installeres. Kalsium og vitamintilskudd er også veldig viktig. Jeg anbefaler deg å kjøpe en bok fra www.capris.no
Skäggagam, av Sofia Cirverius eller The Bearded Dragon Manual, av De vosjoli, eller Happy Healthy Pet, av Steve Grenard.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-08-2010, 19:58   #3
Reptilfreak

Standard

Tusen takk for mye bra informasjon.

Ser ut som jeg må revurdere det med badeplass ja, for jeg ser jo nå at det kanskje ikke er så lurt med tanke på bakterier, selv om jeg var forberedt på å skifte hver dag.

Har du noe formening om noe man bør ta hensynt til med valg av kjønn, om man tar utganspunkt i å ha kunn en?
missy er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-08-2010, 20:11   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Det enkleste er jo naturligvis å velge en hunn først. Om du vil ha en til agam senere kan du kjøpe en til hunn. Kjøper du en hann, er du på en måte låst - da må du iallefall baserer deg på å ha to agamer.

Jeg kjøpte en hunn først. Deretter skulle jeg kjøpe en hunn til, men ettersom den nye bare var en unge var det vanskelig å se kjønnet - ettersom den hadde feminine trekk tilsa imidlertid alt at det var en hunn. (Kan ofte være vanskelig å se kjønn før de er opp mot 1 år gamle).
Etterhvert som jeg satt dem sammen (når de var omtrent like store), begynte den unge å oppføre seg som en han - og da var det ikke til å ta feil. Prøvde først å ha dem sammen en stund, men måtte til slutt gi opp. Hunnen fikk ikke være i fred og jeg var ikke interessert i å få 60 egg i året - det tærer på hunnen, og jeg gjorde uansett ikke noe med eggene. Dermed måtte jeg dele dem i hvert sitt terra:

Repti.net / Carl
Svar med sitat
Gammel 04-08-2010, 21:13   #5
Reptilfreak

Standard

Var å så på linken din...mange fine bilder. Morro å se hvordan andre bygger terrariet. Likte veldig godt det du hadde bilde av, med tre og rødlig bakgrunn. Hva har du brukt til oppbygning?
missy er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-08-2010, 21:22   #6
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Det med den røde-oransje bakgrunnen er heldigvis historie - har bygd det litt om, malt det, pusset litt opp osv.. Det er nå terraet som er øverst på dette bildet;

http://www.repti.net/reptile_picture...ceps_80841.jpg

Terrariene har jeg bygget helt selv av furuplater som er plugget sammen. Bakgrunnene har jeg bygget jmfr oppskriften jeg laget av leopardgekko-terra-bakgrunnen. Oppskriften finner du nederst på www.repti.net/carl
Svar med sitat
Gammel 06-08-2010, 18:02   #7
Reptilfreak

Standard alternativt bunnsubstrat

Har lest litt både her og andre steder for å prøve å finne et trygt valg av substrat. Desverre så finner jeg ikke noe som virker helt trygt, i forhold til faren for fordøyelsesplager ol.

Er det noen som har noe formening om hvor egnet det kan være å bruke flate steiner av litt størrelse, sånn som små (5-10 cm) biter av skifer eller lignenede? Tenkte om man legger de bare tett i tett i bunnen uten å lime fast på noe vis, slik at man lett kan plukke det ut for å skure/vaske.

Prøver bare å tenke litt utenom boksen her...så hadde vært fint å høre hva andre mener om dette og om dere har noen andre forslag. Tenkte også litt på små (3-5 cm) elvesteiner, men regner med at det kanskje blir for ustødig og at de kanskje får fotene i klem?
missy er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-08-2010, 18:29   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Anbefaler dette substratet, som jeg selv bruker til min skjeggagam med suksess:

HOWTO Tiurtorv-sand substrat

Det er et hardt substrat laget av sand, tiurtorv og vann, ganske enkelt og bra etter min mening. Det meste står i faktabladet.
Svar med sitat
Gammel 06-08-2010, 19:02   #9
Reptilfreak

Standard

Ja jeg har lest litt rundt her og sett på blandingen din, var forøvrig innom dyrebutikken her i dag og hørte hva slags sand de hadde. Virker jo ikke så dum den da, men jeg vil se etter flere løsninger før jeg bestemmer meg.

Kanskje bare jeg som er litt overbeskyttende og litt redd alt med sand siden så mange skriver om mulige konsekvenser om de skulle få i seg sand
missy er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-08-2010, 19:20   #10
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Vel, det er jo selvsagt ditt valg, bare tipser jeg, hehe. Men kan si at jeg ikke har hatt noe problem med mitt substrat hos min skjeggis, har hverken sett han få i seg substrat, eller sett noe i avføringen hans. Da igjen fôrer jeg kun i en høy skål slik at insektene ikke stikker av i buret, og av og til med pinsett, så han har ikke mulighet til å bomme på maten og treffe substratet.
Og vi er vel alle litt overbeskyttende en gang i blant!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Utstyr Skjeggagam Terrarie lassaron Terrarieutstyr 21 29-09-2009 21:24
Terrarie til skjeggagam astaroth Terrarier 7 31-01-2008 11:49
Terrarie til skjeggagam, temperatur og belysning magnus85 Terrarier 6 28-05-2007 12:10
skjeggagam & iguana terrarie/bur misspower Utstyr 0 14-02-2007 18:39

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:44.