| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2010
Alder: 37
|
Vi har blitt enige om å gå til anskaffelse av et nytt familiemedlem av typen øgle...men der kommer da problemet. Vi vet alt for lite om hva som finnes og hva som er best egnet for oss.
Mor er den som kommer til å tilbringe mest tid med krabaten og har sine forhåpninger til det nye familiemedlemmet. Det hadde vært greit å ha en liten krabat som er enkel og sosialisere, en som synes det er greit å få sitte på skuldra til mor når hun surrer rundt å gjør husarbeide eller få være med en tur i sofakroken når det er tv-tid. Mor er forøvrig glad i fingrene sine, og er ikke så begeistret for små krabater som er alt for glad i å bite i de. Vi har sett for oss et område på ca 140 x 40 cm for å ha terrarium, men det er mulighet for å bygge i høyden. Dette er ikke fastlåste mål da. Håper det er noen som har gode forslag og informasjon som kan være nyttig for å velge riktig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Siden du ønsker en som kan solsialiseres litt er det første dyet jeg tenker på skjeggagam.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg vil også anbefale skjeggagam. Disse blir utrolig tamme, og er ganske tolerante av å bli løftet (men skal støttes opp under hele kroppen), veldig fine og tålmodige for barn og de har et veldig kult utseende.
De krever et stort terrarium, gjerne noe i målene 150x50x50 eller litt større. Disse utnytter hele terrariet om de har muligeten til det, så det er bare å designe klatremuligheter med stødige stein og røtter som går i høyden.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Leopardgeckoer skal ikke behandles som et "kjæledyr". De har best av å være i terraet sitt.!! Det er desverre altfor mange som dør av indre skader etter fall, fordi eierne er egoistiske nok til å skulle "kose" Og "leke" med de ved å ta de ut i sengen sin, skrivebordet sitt. Eller bare bære rundt på den inne i en genser eller i hånden.
Disse har INGEN glede av det, og er heller ikke dyr som bør bli utsatt for slike egoistiske handlinger! Jeg støtter opp om sjeggagam. Disse kan bli ganske trivelige husdyr. Bare husk at ingen reptiler blir stuerene, så de vil gjøre fra seg overalt. Når det gjelder å bli båret rundt, vil jeg tro de ikke har noen glede av det. Og å sitte på skulderen når man gjør husarbeid, har ingen reptil godt av. Da de kan falle ned, bli stresset og bør ikke utsettes for gassene som komme fra rengjøringsmidlene. (dette gjelder fugler og andre dyr også)
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
|
Skjeggagam er nok den som passer best for nybegynnere og som også er den mest sosiale øglearten.
Men hvis du ikke vet nok om reptiler ville jeg nok kjøpt bøker, googlet og satt meg inn i hva disse trenger av omsorg og behov. Alt utstyr må være ferdig rigget til før du anskaffer deg et reptil (varmelampe, uv-lamper etc). Og hvis det er mor som skal ha det daglige stellet må hun være forberedt på hva som er favorittmaten til disse dyrene (sirisser, gresshopper, kakkerlakker, larver...men også grønnsaker da). Lykke til med nytt familiemedlem....Dere vil få mange fine stunder med disse herlige krabatene. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2010
|
Tok med mann og barn på Oslo Reptilpark i dag, og der fikk vi holde både Skjeggagam og slanger. Det var en fin erfaring å ha med seg
![]() Vi heller så langt i mot en Skjeggagam ja, men tar gjerne i mot flere forslag både i forhold til hva som passer og i forhold til stell og omsorg. Er det noen som har noe erfaring med hvorvidt det er en fordel med bare ett eller flere i samme terrarie? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Trenger råd og veiledning - Theopropus elegans - Blomsterkneler | Beowulf | Knelere | 2 | 15-08-2008 17:10 |
| Nytt familiemedlem | nemesis230ce | Andre øgler | 21 | 24-05-2008 01:15 |
| Nytt familiemedlem!! | Marie | Skilpadder | 20 | 31-10-2007 05:58 |
| Trenger litt veiledning | Svein | Skorpioner | 3 | 08-02-2007 19:32 |
| Nytt familiemedlem | P1eR | Agamer | 18 | 29-12-2006 05:33 |