| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 20
|
Tittelen er vel ganske så åpenbar... jeg har da altså to skilpadder som ytterst sansynlig er søsken. Det jeg ikke helt tenkte på da jeg fikk dem var jo at etter hvert som Roger vokser og spiser godt... vil han kanskje synes at Gauta blir kjekkere og kjekkere. Spørsmålet er altså da:
Når kan jeg forvente at det tilter for Roger og han begår det velkjente "inst-i-Bleikvasslia"-fenomenet? Han er to år og vokser i lengde og bredde. Hoho! Er det i dette spesielle tilfellet noen grunn til å være redd for misfostre? Vil jo bare det beste for skilpaddene mine, og vi vet jo alle at det hører til livet å få skilpadder. Dersom det er en større sjanse for at de skal klare seg og at de blir velskapte vil jeg vel beholde dem. Lage et lite samfunn av det jeg håper blir fornøyde skilpadder. Håper på svar! Kjærlig hilsen Broder Henrik.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Mener å ha lest et sted at det i all sansynlighet ikke vil bli problemer hos deres avkom, men deres barnebarn kan få skader av det. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
De fleste dyr tåler innavl greit til en viss grad, men om man skal fortsette å avle videre så må man blande inn nytt blod etter 2-3 ledd. (eller noe sånt)
Om akkurat det å avle på søsken kan kvalifiseres som greit er jeg usikker på.. jeg vet man kan avle på mor-sønn og far-datter i noen ledd uten at ungene får problemer, men direkte søsken kan det kanskje være litt anderledes med. Uansett, for å ha et stort genpol så er det lureste å ikke drive med innavl med mindre det er noen god grunn for det. God grunn betyr i de fleste tilfeller at det finnes veldig lite av akkurat den arten i fangenskap i Norge/resten av verden.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Jeg får vel forske på det! Jeg vet at det er mange som har dispensasjon for akkurat denne arten, men tilgangen er kanskje heller liten. Får høre med mattilsynet om jeg får inngått en avtale isåfall. Hadde vært fint om det hadde gått an. Men jeg vet jo om et par av samme art som kunne ha blitt brukt for å utvide genpoolet. Men jeg har jo da ikke lyst til å adskille dem, da de i skrivende stund minner meg om besteforeldrene mine som blir deprimerte uten hverandre. Gammelt ektepar-syndromet.
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Nærmeste padde er 80 mil unna.
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Har faktisk ikke tenkt på det, men det hørtes jo ut som en kjempeidé. Får se om det er noen entusiaster i området som svarer. Mann søker skilpadde ca. 3 år for kopulasjon... Mmmmh. Burde finpusse anonsen.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
|
Hahaha..
Ja, sitter og leter etter passende hannhund til den ene tispen min, så tenkte hvorfor skal ikke det gå ann for skilpadder ^^
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Sør-Vestlandet
Alder: 41
|
Jeg spurte nettopp en dansk oppdretter om dette og han sa at dette ikke skaper problemer for skilpaddene før etter 5 ledd. Da var det søsken jeg spurte om.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||