| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 27
|
Hei folkens
Jeg er igang med bygging av mitt eget terra (150x75x75). Vil se noe slik ut når det er ferdig. + Litt maling også en innrednig må jo og til. Satser på at en skjeggis skal flytte inn der etterhvert.(Bilde skisse under + Blde v inspirasjon til bakgrunn)Men så er jeg litt usikker på belysningen og temperaturen og styringen av dette, men som jeg har lest her på forumet og litt rundt forbi har jeg funnet ut at jeg trenger disse her for å kontrollere temperaturen og lyset. Er jeg inne på noe her folkens eller det andre ting dere ville valgt? Exo-Terra Repti glo 8.0 120Cm/40w Exo-Terra Repti glo 2.0 120Cm/40w Exo Terra Light unit cycle 2x36 w Lucky Reptile Termocontroll PRO II http://www.webzoo.no/default.pl?showPage=32&listId=243 Link til "huskelista" mi på webzoo. Har også en varmestein og varmematter i forskjellige størrelser fra før av. En annen ting er såkalte hotspots. Hvilke lamper bruker dere til dette? vanlige skrivebordslamper med ei glødepære mener jeg å ha sett stemmer det? Har noen noe innspill som jeg må ta med i vurderingen? er nybegynner i dette og vil den skal ha det helt optimalt. Verste jeg kan tenke meg er at den lider. Bunnsubstratet er også en ting jeg lurer på da det står veldig mye om hva man ikke skal ha men lite om hva som er anbefalt. Noen som har noen anbefalinger? jepp har lest en del caresheets men dette er lissom det jeg lurer litt på enda. Noen som vet om noen bøker om skjeggiser på norsk forresten? Mange spørsmål her og vil være veldig takknemlig til de som bruker tiden sin til å svare. Bilder av terra under bygging og ferdig samt skjeggisen når jeg får tak i en kommer seff. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
får satse litt på den da. svensk går så vidt så lenge de ikke bruker lnge vanskelige ord
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
Hei! Stort å fint terrarie du bygger
Vedder på at en meget fornøyd skjeggis kommer til å bo der!I forhold til belysning og andre kule duppeditter, så kan jeg vel si hva jeg mener. Hva gjelder UV-lys så har jeg alltid brukt 10.0 og 2.0, men helt ærlig så vet jeg ikke helt forskjellen. Sikkert noen mere UV-gærne folk som kan svare på det På hotspot kan du vel egentlig bruke hva du vil, det viktigeste er bare å måle varmen som er rett under spotten slik at denne er på ca 38-40 grader. Er jo her skjeggisen skal fordøye maten sin, så viktig at det ikke er for kaldt ![]() Det er egentlig de 2 basic-tinga jeg har i terrariet mitt! (Når det kommer til utstyr) Så har jeg vanlige timere kjøpt på clas o for å styre lys av/på. Ser at du på ønskelisten din har lagt til noe "unit cycle", og den er sikkert bra, men absolutt ikke nødvendig Samme med den temperatur-kontrollen. Så lenge du setter opp terra kun med varme fra pærer så har i vært fall aldri jeg merka noen problemer med at varmen går helt ukontrollert opp og ned. Varmematte har jeg aldri hatt bruk for og varmestein er vel aldri noe som anbefales fordi det har skjedd ulykker med disse. Samtidig så bruker ikke jeg noen av delene fordi jeg aldri har sett at jeg har bruk for det, og fordi at det ikke er naturlig varmekilde Ser godt hvorfor man bruker det til for eksempel leoser, og jeg bruker det selv til min sandboa som graver seg ned. (varmematte altså)Vattenkälla har jeg aldri brukt, men har å andre siden aldri sett skjeggisen min drikke vann heller ![]() Feeding rock hadde jeg ikke brukt til skjeggis. Med skjeggiser er det viktig at det ikke kryper rundt sirisser i terrariet, særlig om nattestid. Når en skjeggis sover - så sover den! Med andre ord så våkner den sjelden av noe, ikke en gang hvis en siriss begynner å spise på den. Når det gjelder bunnsubstrat så har jeg brukt både blåsesand fra biltema og en blanding av sand og jord. Begge har fungert veldig bra for meg Er det en baby-skjeggis du får så bør du nok vente med sand til den blitt større, men er den en voksen så ser jeg ikke noe problem med det.Ellers så oppfordrer jeg slik som Leo77 å kjøpe den boken han linker til. Veldig bra bok! Kan også se på denne siden her Teo, en SkäggagamLykke til!
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takker for svar
![]() Besvarte vel egentlig alle spørsmålene mine Ja håper det blir fint skal begynne så smått til helga nå også får vi se om de skulpturelle kunstene holder mål:S Grunnen til unit cycle er at jeg allikvel må kjøpe noe å "ha" lysrørene i og da var det så liten prisforskjell at den vil være flott den tenkerjeg. Termokontrollen er rett og slett fordi jeg bor i betongblokk med sol til 23 om sommeren så temperaturforskjellene er ganske store dag kontra natt hos meg. Enkelte dager har det vært 35 grader i leiligheten og bare få plussgrader om natten. Varmesteinen droppes. Leste og i bruksanvisningen at den går til 50 grader før den slår seg av og det er jo mye samtidig har man jo ingen garantier for at den virker som den skal som du påpeker. Feeding rocken utgår også. Da ble det noe dill fra clas ohlson med pære reflektor og sokkel tenker jeg. Takk for tipest ![]() Teo siden var heller ikke dum den. Reine manualen Må igjen takke for tipsene Edit: da var boken også bestilt. overkommelig pris på 89,- + frakt på 19,- |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |