"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-05-2010, 19:35   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Oslo
Alder: 28
Meldinger: 6
Standard Kåt padde

Hei!

Vi har to tunisiske landskilpadder på ca 2,5 år. En av hvert kjønn. Hannen har nå blitt kjønnsmoden og vil bare pare seg hele tiden. De har vært adskilt i et års tid, men bor vegg i vegg. Han har i et par måneders tid begynt å gå frem og tilbake langs veggen som skiller dem, i rask fart. Han kan godt holde på i et par timer. Det ser veldig slitsomt ut for han, og det bråker veldig, da han skraper mot veggen med skallet og klørne sine. Den siste uken har han ikke spist heller. Det eneste han vil er å pare seg med henne...

Vi har hatt dem ute sammen en gang nå nylig, og da paret de. Men fordi vi ikke vet om vi blir kvitt eventuelle egg vil vi ikke la dem gjøre det flere ganger.

Hva gjør vi nå?

Å ha dem i hvert sitt terrarie er ikke noen god løsning for oss pga plassmangel i leiligheten. Gjennom et utenlandsk forum har vi fått vite at de kan lukte hverandre selv på lange avstander.

Å la han stresse sånn er ingen god løsning for hverken padda eller oss.

Å la dem bo sammen og pare, vet vi ikke om er ok for henne, hun har jo da ingen mulighet til å rømme fra han. Og hva gjør vi med eggene? Er det realistisk å tro at vi får solgt/gitt dem bort til ansvarlige eiere?

Det er veldig vanskelig å finne noe om vår art på nettet, så regner egentlig ikke med at noen av dere vet så mye om dem, men noen generelle råd om landskilpadder hadde vært fint...

Setter veldig stor pris på det hvis noen svarer!
Sam og Nella er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-05-2010, 21:04   #2
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Tror nok ikke og bli kvitt eventuelle egg skal bli så vanskelig da det er en ok stor etterspørsel etter skilpadder i norge
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-05-2010, 21:08   #3
Reptilfreak

Wilma sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 139
Standard

Kanskje den beste løsningen i lengden er og bare ha en? Jeg vet ikke helt jeg...
Wilma er offline  
Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 13:16   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2009
Alder: 28
Meldinger: 6
Standard

Ja, vi har vurdert å kvitte oss med den ene, men vi har ikke så veldig lyst til det. Da må vi hvertfall være sikker på at den kommer til et godt hjem...
Sam og Nella er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-07-2010, 21:55   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Trondheim
Alder: 25
Meldinger: 29
Standard

Heisann.
Jeg om min samboer er på jakt etter landskilpadde om en stund.
Sånn i tilfelle du/dere skal kvitte dere med, evnt selge avlinger

Har godkjenning fra mattilsynet på at jeg har lov og ha landskilpadde

Du kan se terrariebyggingen her: Terrariet til Landskilpadde. - Reptilfreaks.no

Blir da ikke før dette er ferdigstilt, sånn i slutten av sept kanskje

Send meg gjerne PM
MrNilsen er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-09-2010, 18:54   #6
Junior Member

Medlem siden: Sep 2010
Meldinger: 5
Standard

Hei, jeg er veldig interisert om du skal gi bort, evt selge. har 2 sump/vannskilpadder også. Det hadde vært kjempe bra
Vegard K er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-09-2010, 19:31   #7
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 865
Standard

Det er jo ikke noe problem å rett og slett la være å inkubere eggene. Madamens leopardgekkoer legger egg stadig vekk, og de havner rutinemessig i søplebøtta.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-09-2010, 15:04   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
Meldinger: 78
Standard heia

jeg vil gjerne høre mer om dine skilpadder,da jeg har like selv,,,mine skulle være ett av hvert kjønn,men jeg tror iallefall at de er motsatt,gutten,er blitt jente osv,.her er "jenta" pågående på "hannen" og jager om de går på gulvet osv,av og til slår hun skallet i han... ellers går de fredelig sammen,tror ikke det blir egg med det første,om det skulle være ett av hvert kjønn da de er forskjellig str,fra starten og slikt,er det ikke lett å se noe merkbar forskjell på kjønnet,mulig det er to jenter?
har du fler bilder av dine?
har og hørt at disse skilpaddene selges for flere tusen kr pr stk,om du skulle selge de... og gir du de,den vekk,så er det iallefall gode muligheter... er vel sumpskilpaddene som kastes etter folk...
tror det har vært fint for dine å gå sammen,og heller la vær å beholde eggene,evt bare noen få av og til
mine to er veldig nære,de søker hverandre når de skal sove og slikt
tunis(ia) er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-09-2010, 13:03   #9
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
Meldinger: 488
Standard

det er ikke noe galt i litt paring, men har hun ingen steder å flykte så vil det bli store belastninger på henne da han vil prøve å pare seg hele tiden.

Angående oppførselen til paddene dine Tunis så høres dette ut som 2 hanner, mine hanner skaller aldri hunnen men prøver å skalle hverandre når de er sammen.

Pekken er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-09-2010, 15:03   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
Meldinger: 78
Standard skilpaddene

ja det kan godt hende det er to gutter jeg har men da er de homser,siden den minste vil klatre på den andre av og til og helst utenfor kassen,når de er på gulvet eller i sofaen.
ellers har jeg bare sett den stangingen et par ganger... og den minste er mye mer aktiv enn den andre,den største er mer kjælen og rolig,andre er hyper og matvrakhåper heller jeg har to hunner kunne tenkt at de fikk småtroll en gang iallefall
blir den ene plaget,må jeg self skille de.men nå søker de hverandre når de sover,går begge veier...
tunis(ia) er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vivarium til padde? Mondo Frosker, padder og salamandere 10 03-11-2009 17:57
nybegynner frosk/padde gabonviper Generelt om amfibier 9 19-10-2007 04:52
Padde midt i veien Jabbe Amfibier 2 15-07-2007 08:19
Salamander og padde Uteena Salamandere 18 28-07-2005 21:10
Padde hilser på... padde Medlemmene 6 02-03-2005 16:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:39.