"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-05-2010, 14:04   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 17
Meldinger: 12
Standard Kameleon hva trengs ?

Hei har tenkt på og anskaffe meg en kameloen. Men er det noen her som kan fortelle meg åssen utstyr jeg trenger ? og f.eks åssen pære jeg skal ha til baskingspoten. Og åssen bunnsubtrat som er lurt ?
jan thomas er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-05-2010, 14:18   #2
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Til sånne spørsmål anbefaler jeg en bok!
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-05-2010, 14:54   #3
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Det kan jo og være en fordel å si noe om hvilken kameleon du skal ha ?

Det er forskjell på Brookesia minimalis og Calumma parsonii
Svar med sitat
Gammel 06-05-2010, 17:49   #4
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Thor Håkonsen Vis post
Det kan jo og være en fordel å si noe om hvilken kameleon du skal ha ?
valget står mellom en panterkameleon og en yemenkameleon hvem er å anbefale ?
jan thomas er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-05-2010, 18:45   #5
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Kameloner er tøffe øgler, men går også for å være i den avanserte klassen.

Dette er ikke et kosedyr, selv om de er mere håndterbare enn igger. Men de kan lett stresses, og skal ikke håndteres overdrevent. Det er veldig viktig at den får velge selv om den vil komme på fingeren eller ikke.

Kameloner er veldig sarte mht bakterier, man må påregne mere renhold enn andre øgler. De er også avhengige av mye fuktighet, det å mate den med vann fra ren pipette er en dagligags affære med disse, og det må man ikke gå lei av.

I tillegg er det veldig viktig med variasjon i kosten til disse, da de er ekstra utsatt for å gå matlei. (alle øgler bør dog få variasjon, men kammiser MÅ ha det)
Det å jakte på møll i uforurensede områder er et scenario mange kammiseiere kjenner til.

Ang strø anbefaler endel kammiseiere at man ikke bruker det, pga lettere renhold, men setter store potteplanter med grener inn istedet. vanning med sprute er også en daglig greie.
Noen garvede som har lyst til å kommentere mere?

Men jeg sier ikke det er umulig for en ganske ny å få det til, man må bare lese endel, og få råd fra garvede som man følger uten svikt.

Men kammiser er litt tricky, noen ganger dør de selv om man gjør alt rett, noen ganger lever de selv om feil gjøres.

Dersom jeg skulle anbefale noe kommer jeg alltid tilbake til skjeggisene. Ørkenoppsett er enklere med renholdet, de er morsomme med matvaner da de spiser både insekter, grønnsaker, salat og pellets (insekter må de ha), og de er dagaktive, har stor personlighet og blir tamme nesten uten at man anstrenger seg. De er også store nok til å koses med, og har en psyke som tåler håndtering.
De er det eneste reptilet jeg synes virkelig fortjener betegnelsen kjæledyr, og noe jeg gjerne skulle sett plassert på listen over allergidyr istedet for landskilpaddene.

Dessuten står de på forslaget på positivliste og kan faktisk bli lovlige, om vi er heldige.
Svar med sitat
Gammel 06-05-2010, 19:26   #6
Reptilfreak

Standard

Tusen takk for svar jeg tror jeg skal gå for kameleon har det perfekte terrarie osv , men er det noen som anbefaler noen lyspærer til baskingspoten ?
jan thomas er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-05-2010, 19:41   #7
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Sitat:
Dersom jeg skulle anbefale noe kommer jeg alltid tilbake til skjeggisene
Hvorfor det egentlig ?

Når det finnes mye enklere, og ikke minst mindre krevende arter mtp plass og mat ? (som også står på positivlisten)

F.eks Crested gekko..
Svar med sitat
Gammel 06-05-2010, 20:10   #8
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Thor: hvorfor... svarte vel egentlig ganske ettertrykkelig på det Og da gutten startet med å ønske seg igg regnet jeg med at burstørrelse kanskje ikke var noe problem

Men ja, crested er og en fin øgle, men mindre håndterbar en skjeggis, dog mer enn kammis.
Hvorfor skriver ikke du en liten peptalk for crested'sene?

Perfekte bur ja, hva legger du i det, Jan Thomas?

Ang spot, vanligvis sier jeg gå for vanlig spot dersom du har uvrør, men er litt usikker på hva som er dagens anbefaling ang uv og kammiser?
Dessuten kommer det jo noe an på størrelsen på buret.
Svar med sitat
Gammel 06-05-2010, 20:52   #9
Reptilfreak

Standard

Perfekte bur ja, hva legger du i det, Jan Thomas?
[/QUOTE]

Nei leser på rundt på nette om størrelser og slikt, og terrarie mitt er ganske høyt , bra lufting. Så det passer bra til en kameleon . Det jeg har nå som jeg skal ha en liten stund er 60x45x60(WxDxH). og jeg driver å lager ett med enda bedre ventilasjon og litt større som er ca 70x70x90.
jan thomas er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-05-2010, 21:01   #10
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard

Forresten; begge nevnte kammiser står på 30-positivlisten
Husk på at med kammiser så er det umulig å ta seg en impulsferie uten daglig pass. Ventilasjon er viktig i terraet, og det er viktig at det ikke blir for varmt.

Chameleon Forums
Her er maaaasse kammiseiere, de fleste er fra statene, men sett vekk fra at de stort sett bruker nettingterras, er ikke holdet stort forskjellig herfra.

Selv har jeg ikke testet nettingterraene, luften i huset mitt er for tørr. Og så er de forferdelig stygge, de nettingterraene
Men de er ideelle til å la kameleonen nyte sommeren utendørs i.

Sitat:
Det å jakte på møll i uforurensede områder er et scenario mange kammiseiere kjenner til.
Ikke vanskelig i det hele tatt
Man bare flytter litt landlig til, skrur på alle lys og åpner alle vinduer! Da kan man bare gå rundt på lampene og plukke møll (er det rart vennene våre ofte syns vi reptilfolk er smårar?)
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kameleon-stranda leo77 Media 10 27-07-2009 11:24
Kameleon Yemen Kameleon Tarantellen Andre øgler 1 23-03-2008 21:23
Yemen kameleon sirbjerke Andre øgler 6 31-05-2007 18:03
hva trengs til to kungepytoner gabonviper Boa og pyton 29 19-10-2006 09:51

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:38.