| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 17
|
Hei , har tenkt mye på å skaffe meg en øgle igjen. Har utstyr og terrarie stående, men jeg bare lurte på åssen øgle passer bra til en nybegynner ? Jeg har hatt en madagaskar gekko før, men måtte selge den pga tidsmangel
![]() Jeg tenkte på en Iguan, men som jeg leser her er vist ikke det et ultimat nybegynner dyr Så vis dere har noen forslag er jeg evig takknemlig
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Okei da tror jeg at jeg skal gjøre det, Takk for svar !
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Sitat:
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
Sitat:
Men om ikke tiden din har endret seg drastisk, bør du tenke deg godt om før du skaffer deg et så krevende dyr som en iguan. De krever plass, tid, mat, og etter hva jeg har forstått fra andre; en dose tålmodighet, og innimellom noen pakker med plaster ![]() Men er enig med at du ikke bør skaffe deg et dyr fordi det er et "nybegynnerdyr", finn et som interesserer deg.
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Sitat:
En ung fyr som deg kommer mest sannsynlig til å flytte en del på seg de kommende årene. Jeg tror det blir vanskelig for deg å dra på et ulovlig dyr av den størrelsen, for ikke å snakke om terrariet, rundt på hybler og kjellerleiligheter når du skal ut for å studere, ut i lære eller hva du måtte ha planer om. Iguaner blir opptil 20 år gammle... En 15 åring med "tidsmangel" kan ikke ta på seg det fulle ansvaret med en iguan. Det er mitt vellmente råd til deg, selv om det nok ikke er det du vil høre Et idèelt hjem for en iguan i fangenskap er hos en veletablert entusiast med god plass, mye kunnskap, tid og stabil økonomi som kan tåle uventede veterinærutgifter og kanskje til og med store bøter..! Min klare mening Lykke til med valget!
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Egentlig enig med deg Martink.
Men det gjelder ikke bare denne karen her på 15 år (?) det finnes flere her inne som er for unge til å ha reptiler??? Jeg har nå for lenge sia passert 30 år å veit hvordan de fleste lever livet sitt fra di er ca 16 til noen å 20 år. Skal man anbefalle disse i denne alderen med å vente med å skaffe seg reptiler til dem har f.eks sluttet med party livet å div andre ting,å til dem evt har fått seg sin egen kåk før dem kan gå til kjøp av reptiler ? Har også lest flere ganger der "vi" har sakt til nye i hobbyn at f.eks leoser kan leve opptil 15-20 år i fangensskap å man burde tenke seg godt om før man kjøper f.eks en leo siden den kan leve så lenge. MEN,,hvor mange av oss har ikke kjøpt en reptil å solgt den innen noen år(det gjør oss ikke til useriøse eiere??) For å være helt ærlig så trur jeg ikke vi som er her inne(hvertfall ikke mange) kommer til å ha slangene,geckosene,agamene våre som vi har nå om 10-15 år. Men ikke misforstå,jeg liker ikke å se at folk bruker dyra sine som kasteball inne på salgs sia på repti etter en kort tid etter dem har kjøpt dyret. Det jeg mener er at man fint kan skaffe seg en reptil i ung alder så lenge man har det som trengs for at dyret skal ha/få det opptimalt/bra. Jeg hadde en Igg+en slange som min første reptil for ca 16-17 år sia,å da var det ikke noe som het google.com nei. Da måtte man stole 100% på kjøper+gå på biblioteket å låne seg bøker for å finne info ![]() Det jeg skal frem til er at en 15 år gammel gutt/jente kan være en like seriøs/bra reptil eier som en kar/frue på 30 år
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Først og fremst vill jeg takke for alle svar =) De har gitt meg noe å tenke på
Men det med tidsmangel har endret seg , og jeg er så heldig som har en far som er veldig engasjert og kommer til å hjelpe meg endel , Men jeg tenker jeg bare får lese og lese da Og gå litt i tenkeboksen .
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Jeg ville likegodt strøket Igge ide'en med en gang.. Igger er ikke noen god øgle å begynne med, uansett hvordan man vrir å vender på det.. Sliter idet heletatt med å finne noen god grunn for å skaffe seg en igge. Det finnes uhyggelig mange andre dyr som er spennede å ha, uten fare for møblementet, koster mye mindre i matveien osv..
Ta heller å se på Varaner eller Agamer. Massevis av personlighet og ikke minst mye enklere å holde. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |