"
Gammel 29-04-2010, 14:33   #1
Reptilfreak

Wilma sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 139
Standard Nybegynner og Phelsuma

Kan en nybegynner ha en Phelsuma som førstegangsøgle om en setter seg godt inn i hva som kreves at tempratur, fuktighet, mat osv.?

Jeg tenker på Phelsuma Mad Grandis og Phelsuma Laticauda.
Wilma er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-04-2010, 14:52   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Ser ikke hvorfor du ikke skulle kunne ha de som første reptilet hvis du leser deg opp om arten og har alt klart før du henter hjem dyret eller dyrene. Nå har ikke jeg erfaring med phelsumaer da, men en plass må man jo begynne. Ikke alle som vil ha feks leopard gekkoer og skjeggiser (du feks?), som av en rar grunn kalles "nybegynner" øgler - mest fordi de er mer hardføre enn andre arter. Blir visstnok litt feil å kalle det nybegynner øgler, grunnet at disse artene faktisk krever at eieren leser opp litt, samt at de har krav de også.. Men er jo forsåvidt mange erfarne som har skjeggiser/leoser.

Ikke noe problem etter min mening, vet om flere som har startet med "vanskelige" arter, er bare å forberede seg godt det!
Svar med sitat
Gammel 29-04-2010, 14:55   #3
Reptilfreak

simentp sin avatar

Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Men Phelsuema er jo ikke en art man kan få tam og holde osv, da blir det jo bare et utstillings dyr og eieren må jo da klare og beherske seg og finne seg i at det bare er det, og at man ikke skal prøve og ta den ut holde på med den. Ikke det at du ikke klarer det Wilma, tror nok du klarer det men litt mer generelt og så er jo Leo'ser og skjeggiser noen av de reptilene man kan ha ute av buret og ''kose'' med.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-04-2010, 19:22   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Phelsumaer er et av mine favoritt dyr og en P. Mad Grandis fungerer fint for en begynner om du er villig til å sette inn et minimum med insats.
Det at man ikke skal håndtere dem er ikke noe savn etter min mening. Det er såpass mye liv, farger og personlighet i dem at du får massevis av underholdning. Med litt ttålmodighet kan du også få dem temmelig tamme, nok til at de vil slikke fruktmos av fingeren din eller krype opp på hånden din. En ting å være oppmerksom på er at Phelsumaene er svært raske og er et lite helvete å få fatt i om de stikker av. De er heller ikke i nærheten av å kunne håndteres som f.eks en Leopard Gekko men om håndtering er grunnen for å skaffe seg et dyr så det andre dyr som egner seg mye mye bedre

En ting som jeg vil anbefalle deg om du vil begynne med Phelsumaer er å skaffe deg allt utstyret først. Kjøpe en god bok eller to og i ro å mak sette opp terrariet, med planter og det som ellers behøves og skaff deg gekkoene tilslutt. Husk at en P. Mad. Grandis trenger et stort terrarie.. 60x60x120 er en fin størrelse. Den vil bruke all plassen du gir den.
Husk at lys er alfa omega når det gjelder Daggekkoer. Jo bedre lys du gir dem jo kraftigere og finere blir de i fargene!
Ingen Phelsumaer drikker vann fra vannskåler.. Du må enten dusje dem daglig eller få deg et regsystem slik at den kan drikke av plantene. Dusjing kommer du uansett ikke unna grunnet luft fuktigheten de trenger.

anbefaller deg disse bøkene: Amazon.com: Day Geckos (General Care, Maintenance and Breeding Series) (9781882770229): Sean McKeown: Books

Amazon.com: Day Geckos in Captivity (9780963813022): Leann Christenson, Greg Christenson: Books
Sistnevnte er selve bibelen når det gjelder Daggekkoer!

Sist endret av Frogger; 29-04-2010 kl 19:33.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 16:08   #5
Reptilfreak

Wilma sin avatar

Meldinger: 139
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Ser ikke hvorfor du ikke skulle kunne ha de som første reptilet hvis du leser deg opp om arten og har alt klart før du henter hjem dyret eller dyrene. Nå har ikke jeg erfaring med phelsumaer da, men en plass må man jo begynne. Ikke alle som vil ha feks leopard gekkoer og skjeggiser (du feks?), som av en rar grunn kalles "nybegynner" øgler - mest fordi de er mer hardføre enn andre arter. Blir visstnok litt feil å kalle det nybegynner øgler, grunnet at disse artene faktisk krever at eieren leser opp litt, samt at de har krav de også.. Men er jo forsåvidt mange erfarne som har skjeggiser/leoser.

Ikke noe problem etter min mening, vet om flere som har startet med "vanskelige" arter, er bare å forberede seg godt det!
Tja, jeg har tenkt mye på Leo, Skjeggis, Dvergskjeggis og Fattail, og det er godt mulig at hvis jeg først skaffer men en (eller to) Phelsuma(er) så kommer den en bakkelevende gecko i tillegg. Men det er jo mye planlegging, sparing og fiksing først da. Synes bare Phelsumaene er så sykt kule med så fine mønstrer og farger! Phelsuma Laticauda var den første geckoen jeg syntes var skikkelig fin, også en av de første jeg så da, men..

Sitat:
Opprinnelig postet av simentp Vis post
Men Phelsuema er jo ikke en art man kan få tam og holde osv, da blir det jo bare et utstillings dyr og eieren må jo da klare og beherske seg og finne seg i at det bare er det, og at man ikke skal prøve og ta den ut holde på med den. Ikke det at du ikke klarer det Wilma, tror nok du klarer det men litt mer generelt og så er jo Leo'ser og skjeggiser noen av de reptilene man kan ha ute av buret og ''kose'' med.
At Phelsumaer ikke kan håldes eller håndteres er jeg fullt klar over, og jeg respekterer at de har det best uten det. Med katter, hunder, kaniner og hamstre har jeg nok og "klappe på", men som tidligere nevnt så er det mulig jeg i tillegg skal ha en bakkelevende slik at jeg kan håndtere den litt. Er jo sikkert gøy og kunne ta ut reptilen, men hvis den har det best uten så skal den få slippe.

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Phelsumaer er et av mine favoritt dyr og en P. Mad Grandis fungerer fint for en begynner om du er villig til å sette inn et minimum med insats.
Det at man ikke skal håndtere dem er ikke noe savn etter min mening. Det er såpass mye liv, farger og personlighet i dem at du får massevis av underholdning. Med litt ttålmodighet kan du også få dem temmelig tamme, nok til at de vil slikke fruktmos av fingeren din eller krype opp på hånden din. En ting å være oppmerksom på er at Phelsumaene er svært raske og er et lite helvete å få fatt i om de stikker av. De er heller ikke i nærheten av å kunne håndteres som f.eks en Leopard Gekko men om håndtering er grunnen for å skaffe seg et dyr så det andre dyr som egner seg mye mye bedre

En ting som jeg vil anbefalle deg om du vil begynne med Phelsumaer er å skaffe deg allt utstyret først. Kjøpe en god bok eller to og i ro å mak sette opp terrariet, med planter og det som ellers behøves og skaff deg gekkoene tilslutt. Husk at en P. Mad. Grandis trenger et stort terrarie.. 60x60x120 er en fin størrelse. Den vil bruke all plassen du gir den.
Husk at lys er alfa omega når det gjelder Daggekkoer. Jo bedre lys du gir dem jo kraftigere og finere blir de i fargene!
Ingen Phelsumaer drikker vann fra vannskåler.. Du må enten dusje dem daglig eller få deg et regsystem slik at den kan drikke av plantene. Dusjing kommer du uansett ikke unna grunnet luft fuktigheten de trenger.

anbefaller deg disse bøkene: Amazon.com: Day Geckos (General Care, Maintenance and Breeding Series) (9781882770229): Sean McKeown: Books

Amazon.com: Day Geckos in Captivity (9780963813022): Leann Christenson, Greg Christenson: Books
Sistnevnte er selve bibelen når det gjelder Daggekkoer!
Tusen takk for masse info! Dette med reptil skal jo tenkes nøye gjennom, og det kommer ikke før om minst noen år. Jeg vil, som du sier, ha nok tid til og kjøpe, lage bakrunn og beplante terrariet, samt kanskje lage til et eget lite oppdrett med maten den spiser, slik at det ikke blir så veldig dyrt. Skal tenke på de bøkene, hadde jo vært skikkelig morsomt og lest!
Wilma er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Phelsuma Terrarium snufsen Gekkoer 5 26-11-2009 21:47
Phelsuma standingi twinker Gekkoer 5 28-01-2009 13:37
Øgler Phelsuma quadriocellata - innredning JoachimB Slanger, øgler og skilpadder 6 05-01-2009 01:53
Phelsuma - Sub familien mr-repti Øglefakta 0 08-03-2007 20:37
Phelsuma klemmeri mr-repti Gekkoer 2 02-03-2007 20:43

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:37.