| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2010
Sted: Vestfold
Alder: 36
|
Hei!
Da er skilpadden i hus, han vi fikk den av trodde det var en Gresk Landskilpadde, men etter å ha sett bilder på nett er jeg blitt litt usikker. Han, det er visst en gutt, er omtrent helt sort, mens de jeg har sett bilde av er gul/brune og sorte i mønster. Håper bildene jeg har prøvd å legge med syns ![]() Det fulgte med akvarium på 100x40cm, noe jeg syns er litt lite. Gutten er 12 cm lang målt skallet under. Er det for lite? kan vi lage en innhegning inne til han på 100x100 cm f.eks i trevirke? Han går nå på sand, et ganske tynt lag syns jeg, hvor tykt lag bør det være? Bør det være noe bark og noe sand? Han har hule, to røtter, og to skiferplater, en under varmelampen og en til maten. Går det an å live opp litt med planter? eller vil disse bli spist? Tenkte også på plast planter men det er jo litt dumt hvis han spiser på dem. Han er 9-10 år gammel, har gått alene hele tiden, trenger skilpadder selskap? Tenkte på å kjøpe en dame til han, eller bør jeg la det være? Veldig takknemlig for alle svar
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
|
Har ikke peiling på skilpadder, men vil bare si gratulerer med kult vesen, så ut som en stor og flott kar
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Landskilpadder er det mange som kan mye mer om her inne enn det jeg kan, men ang. å skaffe en frue til han er ikke noe han har behov for, og det vil i såfall være mest for deres glede. Det kan fort føre til uønsket parringsaktiviteter også
![]() Ang. akvariet(?) han bor i så høres det litt lite ut. Å gi han 1x1 m vil nok gjøre det mye bedre. Du nevner en varmelampe, men ikke UV-lys, har han det? Planter er individuelt fra skilpadde til skilpadde, men om du vil prøve så husk å bruke planter som ikke kan være skadelige for skilpadden. Det ligger et faktaark på spiselige planter for skilpadder her på forumet ![]() Lykke til! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2010
Sted: Vestfold
Alder: 36
|
Hei!
Ja, han har UV lys, fulgte med en lystopp med to forskjellige lysrør i ![]() Takk for svar
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 56
|
Hei ! Fin skilpadde du har !
Det er en hjemmeside hvor jeg har fått mye hjelp: www.marginata.dk Du kan sende bilder til han som har hjemmesiden,- det gjorde jeg og fikk hjelp med en gang. Lykke til ! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Oslo
|
Gratulerer med skilpadde!
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|
Det er en gresk gutt.
De er mye lysere i skallet når de er unge, samt det er en underart som kommer fra Sicilia som er mye mørkerer. Han vil sette pris på om dere lager en innhenging for han, litt liten tumleplass i det akvariet.Anbefaler ikke å kjøpe ei jente til han, da vil han prøve å pare seg hele tiden og dere komer til å ville dele dem opp.Jeg syns han ser litt tør og døl ut på de bildene der anbefaler ihvertfall et vask i uka, setter mine bare i vaskekommen med lunkavann, ikke for høy vannstand, men sånn at de har hodet over, la han stå der ca 20 min hver gang, da får han tømt tarmen skikkelig.Lykke til.
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Sitat:
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
|
gratulerer med skilpadden,de er koselige dyr
![]() du skriver at du har uv lys,lysrør,men varmelampe?trenger et sted han kan varme seg ,og dermed få tømt tarmen lettere. jeg har og lest at skilpadden kan bli mørkere enn normalt med for mye proteiner i maten pluss hvor de kommer ifra,mine tunisiske er helt forskjellige i fargen,var det fra de var baby![]() en stor trekasse er nok å foretrekke for skilpadden,mulig den har blitt vant å se ut av glasset,men normalt blir de stresset da ![]() husk bare at uv rørene ikke bør være for langt unna skilpadden,uten at den kommer borti. ang selskap til padden,er det nok lurt å forhøre seg skikkelig først. mine har alltid gått sammen,selv om jeg ikke vet kjønn enda,så trives de godt i sammen. søker som regel sammen når de skal sove,og følger gjerne den andre om de er ute å ser seg om ![]() lurer selv på hvordan det går om man setter inn en ung padde til de eldre..er jo ikke kjønnsmoden på mange år |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Sitat:
![]() Satser på Marginata eller kanskje Graeca. Vær ops på at landskilpadder skal ikke ha protein, svært svært svært skjelden kan dei få søt frukt. ikke bra med frukt, landpadder har vanskelig med å fordøye sukker og protein. øydelegger rett og slett helsa dems ![]() Min grekar får smake frukt, toppen 3 ganger i året. Tykktarmen dems er laget for å fordøye cellulose. fra maten går inn munnen, tar de 1-3 uker før den kommer ut at. tenk da vilken gjæring frukta får....iiiiiiiih
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skilpadde? | Malin | Skilpadder | 9 | 26-05-2009 13:02 |
| Skilpadde Syk skilpadde??? | Rep | Slanger, øgler og skilpadder | 30 | 30-04-2009 23:04 |
| mat til skilpadde | moonica89 | Skilpadder | 3 | 27-01-2009 17:16 |
| Fôr din skilpadde! | Pete | Skilpadder | 31 | 13-01-2007 13:26 |
| Skilpadde | ZOO_Man | Lover og regler | 15 | 17-09-2006 17:32 |