"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-03-2010, 20:54   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2010
Alder: 26
Meldinger: 8
Standard Lys i skilpaddekar.

Hei.
Jeg skal kjøpe ett 720L akvarium. Der jeg tenkte å ha skilpadde oppi.
1. I ett 720 liter kar.hvor mange uvb-lysrør trenger jeg?
2. Er det best å henge armaturet i taket å gå for ei åpen løysing i toppen?
3. Avstanden på armaturet til vannet? Er det rundt det samme som ett vanlig fiskeakvarium?
4. Liker skilpadder sterke straumer?
Røyset er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-03-2010, 21:03   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Hei!

1. Skal du ha lysrør bør det gå over store deler av akvariet, men de fleste vil vel anbefale en UV-spot, da disse gir en mye bedre effekt. Denne skal da over landområdet.

2. Selv har jeg lagt armaturet på akvariet, men kjører en åpen løsning for å få god lufting i akvariet. Kan fort bli innestengt lukt om ikke.

3. Nermest mulig uten at skilpaddene kan komme borti.

4. Prøv deg frem litt, skilpaddene mine ser ut til å ha det morro med strømmen som kommer fra pumpa mi, og denne er ganske kraftig.

Når du først er inne på det å kjøpe skilpadde: Kjøp en ekstremt god pumpe som er beregnet på gjerne dobbelt så stort akvarie som du har. Da sparer du masse arbeid! Jeg merker at folk har dårlige pumper når de klager på mye arbeid, for med en god pumpe er det minimalt du må gjøre!
Gregoris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 08-03-2010, 21:11   #3
Reptilfreak

Standard

Ok. Men vist jeg velger en uv-spot, så trenger jeg vel lys over vannet,å det burde vel vere uv-lysrør?
Røyset er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-03-2010, 21:23   #4
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

Tja...Skal vel igrunn holde med spotten (i tillegg til varmespot), så du kan vel bruke vanlige lysrør over akvariet. Men så skader det ikke med UV-lys der også!
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-03-2010, 21:30   #5
Reptilfreak

Standard

Ok. takker for raskt svar!
1. Må vel ha 4 stk. lys rør på ett så stort akvarium, er det lurest å bruke 2stk uv å 2stk vanlig T5 lysrør?
2. Hvor ofte bør man skifte uv lys?
3. Hvor mange timer bør det stå på?
Røyset er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-03-2010, 21:41   #6
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

1. For skilpaddene sin del er det ikke nødvendig med vanlige lys, men det vil jo gi deg som tilskuer en mye større oversikt! 2 UV-lys skal holde lenge når du har spot i tillegg!

2. Hver 5-6 måned, uansett om peren/røret går eller ikke.

3. 12 timer lys, 12 timer mørkt.
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-03-2010, 21:55   #7
Reptilfreak

Standard

Gjelder det varmelampen også?
Røyset er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-03-2010, 22:53   #8
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Nei.
når den slutter å virke så ser du det.
norway er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-03-2010, 23:09   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Ser det er svart her, men tenkte bare å si at skilpadda mi digget å ligge i vannstrømmen i akvariet med sterk strøm på skallet. 720 liter er bra for en skilpadde (eller flere for den slags skyld), men støtter opp Gregoris med å kjøpe en kraftig pumpe når du først kjøper en.
Svar med sitat
Gammel 09-03-2010, 18:50   #10
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Hei!

1. Skal du ha lysrør bør det gå over store deler av akvariet, men de fleste vil vel anbefale en UV-spot, da disse gir en mye bedre effekt. Denne skal da over landområdet.

2. Selv har jeg lagt armaturet på akvariet, men kjører en åpen løsning for å få god lufting i akvariet. Kan fort bli innestengt lukt om ikke.

3. Nermest mulig uten at skilpaddene kan komme borti.

4. Prøv deg frem litt, skilpaddene mine ser ut til å ha det morro med strømmen som kommer fra pumpa mi, og denne er ganske kraftig.

Når du først er inne på det å kjøpe skilpadde: Kjøp en ekstremt god pumpe som er beregnet på gjerne dobbelt så stort akvarie som du har. Da sparer du masse arbeid! Jeg merker at folk har dårlige pumper når de klager på mye arbeid, for med en god pumpe er det minimalt du må gjøre!
.....Ikke glem vannskiftingaFor om karet er stort så må d tas ofte vannskift.
ALLE som skal ha seg vannskilpadde bør kjøpe seg et NO3-Nitrat test.
"Gifta" øker fortere enn ein trur.
Jeg anbefaler ukentlig vannskift.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:32.