| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 20
|
Jeg er nylig blitt eier av en liten krabat med det latinske navnet Testudo graeca! Jeg fikk ham/hun av en venn, som fortalte meg at den var 4 mnd gammel. Jeg lurer litt på dette med lys og varme. Hvor varmt skal det være i den varme sonen og hvor varmt skal det være i den "kalde" sonen? Hvilken sone er best å ha gjemmesteder i? Og så litt om lys. Jeg bruker varmelamper og en UV-lampe. Skal jeg skru av disse om natten for å gi den litt døgnrytme, eller skal de stå på hele tiden? Hva er nyttige varmekilder hvis jeg skal skru av lampene?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
|
nå på vinteren er de mindre aktive,og solen(uva lys,og uvb lys)bør stå på rundt 8-10 timer,kjøp gjerne en timer på clas olson feks,da slipper du tenke på når du skal ta av og på
![]() husk rent vann hver dag,grunnt,så den kan stå oppi uten å få hodet under da kan de drikke og bade seg om de ønsker,tips er og å " bade" den i lunket grunnt vann et par,tre ganger i uken når de er så små,den får lettere avføringen ut da.... mine spiser ikke om de vil tømme seg,de spiser heller ikke om den er kalde,så gi mat mens du har lyset på en god stund til husk å tørke de helt,og gjerne at den er varm før du evnt setter den tilbake i "kaldt" terrarie...normal romtemp er bra på natten,trenger ikke noe lys eller varme,men gulvarme er ikke bra... skilpadder skal ha varmen ovenfra ![]() skilpadder tåler heller ikke trekk,så pass på dører og vindu der kassen til skilpadden er.. sove delen bør være nært den varme delen.uva og uvb lys bør stå på samme sted,eller nært,så de får utnyttet uvb strålene når den soler seg på varmelampa.kalde delen kan ha rundt 20-25 grader,og varme delen 35-40 rett under sola maten er lurt å ha i den kalde sonen...og pass på ting som kan gjøre at den setter seg fast(på rygg) om du skal ha blandet gjord og sand,så velg tørr gjord... sand funker helt fint her i huset. og spes fin sand der de liker å grave seg ned. et hjørne med mykt høy er og noe de liker,kan bruke som gjemmested... for øvrig har dyrebutikkene en rad med tømmerstokker på ståltråd,som man kan bøye til et skjulested,finnes to forskjellige str jeg har et slikt stående like ved der det er varmest,da er det kort vei for de når de merker "sola" er på...noe annet er å venne den til alt mulig i matveien,det er lett at den blir kresen mørke salater er for det meste bra,paprika,ruccola,,om sommeren trenger man bare gå i hagen å hente løvetann husk kalsium,veldig viktigkjøp sepia skall(fugle avdelingen på dyrebutikken) og en annen ting er at de liker kos,de er ikke følelsesløse i skallet ![]() og en kasse er best i starten,de har noen gode på europris og ikea,slike du ruller under senga,ta av hjulene,så er det en fin kasse(ikke gjennomsiktig) gratulerer med skilpadden
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 20
|
Tusen hjertelig takk!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Trondheim
Alder: 25
|
tunis(ia): Dette var nyttig info
Driver selv og planlegger byggestart. Godkjenningen fra mattilsynet ligger på pulten ![]() Men kan du ta ett bildet av terrariet ditt? Hvordan du har innredd det med lys og bunn? Hadde vært greit og fått noen bildetips før jeg går i gang
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Landskilpadder og stell | Ale_281 | Slanger, øgler og skilpadder | 3 | 09-07-2009 13:25 |
| Et spm om russiske landskilpadder ! | Waterboy | Skilpadder | 4 | 24-02-2009 14:03 |
| landskilpadder | pianogutten | Skilpadder | 21 | 15-10-2007 17:39 |
| landskilpadder? | Trollemor | Skilpadder | 2 | 04-03-2005 08:15 |