"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-02-2010, 21:52   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2010
Alder: 20
Meldinger: 2
Standard Lys og varme til landskilpadder?

Jeg er nylig blitt eier av en liten krabat med det latinske navnet Testudo graeca! Jeg fikk ham/hun av en venn, som fortalte meg at den var 4 mnd gammel. Jeg lurer litt på dette med lys og varme. Hvor varmt skal det være i den varme sonen og hvor varmt skal det være i den "kalde" sonen? Hvilken sone er best å ha gjemmesteder i? Og så litt om lys. Jeg bruker varmelamper og en UV-lampe. Skal jeg skru av disse om natten for å gi den litt døgnrytme, eller skal de stå på hele tiden? Hva er nyttige varmekilder hvis jeg skal skru av lampene?
tortoiseman er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 00:02   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
Meldinger: 78
Standard heia

nå på vinteren er de mindre aktive,og solen(uva lys,og uvb lys)bør stå på rundt 8-10 timer,kjøp gjerne en timer på clas olson feks,da slipper du tenke på når du skal ta av og på
husk rent vann hver dag,grunnt,så den kan stå oppi uten å få hodet under da kan de drikke og bade seg om de ønsker,tips er og å " bade" den i lunket grunnt vann et par,tre ganger i uken når de er så små,den får lettere avføringen ut da.... mine spiser ikke om de vil tømme seg,de spiser heller ikke om den er kalde,så gi mat mens du har lyset på en god stund til husk å tørke de helt,og gjerne at den er varm før du evnt setter den tilbake i "kaldt" terrarie...
normal romtemp er bra på natten,trenger ikke noe lys eller varme,men gulvarme er ikke bra... skilpadder skal ha varmen ovenfra
skilpadder tåler heller ikke trekk,så pass på dører og vindu der kassen til skilpadden er..
sove delen bør være nært den varme delen.uva og uvb lys bør stå på samme sted,eller nært,så de får utnyttet uvb strålene når den soler seg på varmelampa.kalde delen kan ha rundt 20-25 grader,og varme delen 35-40 rett under sola
maten er lurt å ha i den kalde sonen...og pass på ting som kan gjøre at den setter seg fast(på rygg)
om du skal ha blandet gjord og sand,så velg tørr gjord... sand funker helt fint her i huset. og spes fin sand der de liker å grave seg ned. et hjørne med mykt høy er og noe de liker,kan bruke som gjemmested...
for øvrig har dyrebutikkene en rad med tømmerstokker på ståltråd,som man kan bøye til et skjulested,finnes to forskjellige strjeg har et slikt stående like ved der det er varmest,da er det kort vei for de når de merker "sola" er på...
noe annet er å venne den til alt mulig i matveien,det er lett at den blir kresen mørke salater er for det meste bra,paprika,ruccola,,om sommeren trenger man bare gå i hagen å hente løvetann husk kalsium,veldig viktig
kjøp sepia skall(fugle avdelingen på dyrebutikken)
og en annen ting er at de liker kos,de er ikke følelsesløse i skallet
og en kasse er best i starten,de har noen gode på europris og ikea,slike du ruller under senga,ta av hjulene,så er det en fin kasse(ikke gjennomsiktig)
gratulerer med skilpadden
tunis(ia) er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 18:38   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2010
Alder: 20
Meldinger: 2
Standard

Tusen hjertelig takk!
tortoiseman er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-02-2010, 00:51   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Trondheim
Alder: 25
Meldinger: 29
Standard

tunis(ia): Dette var nyttig info
Driver selv og planlegger byggestart. Godkjenningen fra mattilsynet ligger på pulten

Men kan du ta ett bildet av terrariet ditt? Hvordan du har innredd det med lys og bunn?
Hadde vært greit og fått noen bildetips før jeg går i gang
MrNilsen er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Landskilpadder og stell Ale_281 Slanger, øgler og skilpadder 3 09-07-2009 13:25
Et spm om russiske landskilpadder ! Waterboy Skilpadder 4 24-02-2009 14:03
landskilpadder pianogutten Skilpadder 21 15-10-2007 17:39
landskilpadder? Trollemor Skilpadder 2 04-03-2005 08:15

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:32.