"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Slanger, øgler og skilpadder Skal kjøpe landskilpadde, trenger råd og hjelp :)

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-01-2010, 17:29   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Trondheim
Alder: 25
Meldinger: 29
Standard Skal kjøpe landskilpadde, trenger råd og hjelp :)

Hei.

Jeg og min samboer har bestemt oss for og skaffe oss en landskilpadde.
Jeg har papirer fra legen som bekrefter allergi, og ferdigutfyllte papirer til mattilsynet.
Men tenkte og få svar på noen spørsmål før jeg sender dette.

Skilpadden vi har tenkt og kjøpe heter Testudo Hermanni.
Har sett litt på bilder, og lest om den, og funnet fram til at den passer oss best.

Men,, hvor skal jeg henvende meg for og få kjøpt en slik?
Kan jeg få kjøpt i Norge, eller må jeg over grensa? Og om jeg må over grensa, hva trenger jeg for og få den gjennom tollen?
Og kanskje noen vet sånn ca pris?

Jeg har tenkt og bygge ett stort og romslig hjem til skilpadden, slik at den får sitt eget territorium, noe jeg har lest er nødvendig.

Vi bor i Trondheim, kanskje noen her med ei lignende skilpadde har lyst på ett lite besøk?
MrNilsen er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-01-2010, 18:33   #2
Reptilfreak

Standard

Update.

Her er en enkel skisse over buret jeg tenkte jeg kunne lage til den.
Ser dette ut som en plass en landskilpadde kan trives?
Kom gjerne med inspill

På forhond takk for svar.

MrNilsen er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-01-2010, 18:54   #3
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
Meldinger: 770
Blog Entries: 2
Standard

Har dessverre ikke kunnskap om skilpadder, men ville bare si at det var utrolig stilige skisser, jeg hadde i alle fall trivdes der om jeg var en skilpadde ^^,
Svar med sitat
Gammel 29-01-2010, 18:58   #4
Reptilfreak

Standard

Hehe, takk takk Er bare første utkastet da
MrNilsen er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-01-2010, 20:34   #5
Reptilfreak

Standard

Tenker en lampearm som ser slik ut?
Plassert midt over den "Varme" delen av hjemmet.
Nøyaktig 60CM over bakkinvå, slik at man får rett temperatur.

Ser det sånn høvelig greit ut?

MrNilsen er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-01-2010, 20:52   #6
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Skilpadde kan du få kjøt gjennom din lokale dyrebutikk, men dette er at dyr som er importert via IMAZO i Sverige - som ofte har fangenskapsfangede og dårlige dyr - og ikke minst så er de uforskammet dyre. Alt etter hvor du bor i landet så er det billigere å kjøre til Sverige og hente skilpadden der. Annonser finner du på den svenske delen av Repti.net. De nødvendige papirer for å få den gjennom tollen får du av Mattilsynet vil jeg tro, evt at du trenger importillatelse fra Direktoratet for Naturforvaltning, dette hjelper uansett Mattilsynet deg med. Nå er jeg usikker pm Testudo sp. er CITES-listet.. Men, om de er det så trenger du vel CITES papirer på det dyret du evt importerer

Ang størrelsen på boksen til skilpadden din, så ville jeg nok laget den større (så stor som mulig engentlig) - disse skilpadden vandrer ganske masse, og jo større plass de har jo bedre vil de trives. Men, tror vel ikke du trenger bruke plass til basseng til den...
Svar med sitat
Gammel 29-01-2010, 21:12   #7
Reptilfreak

Standard

Takk for svar

Jeg leste en guide, og der stod det at det var viktig at skilpadden hadde frsikt vann for og kunne drikke og forfriske seg i, så tolket det som ett lite bassen.
Dette buret er tenkt de første årene, før skilpadden får fullvokst størrelse.
Det blir nesten 1 m2 dette. Det skal evnt bygges ut eller byttes ut når skilpadden vokser.

Hva vil CITES-listet, eller CITES-pairer si? Er dette noe mattilsynet er behjelpelig med ?

Jeg bor i Trondheim, og har 1 times kjøring til Årø, og rundt 2 timer til Østersund, så det er ikke noe problem og kjøre over grensa for og hente.

Edit:
Det er vell ikke basseng i den forstand. Det er snakk om en 5 cm høy "skål" på 40 CM i lengde, som romer kanskje 2 - 3 cm høyt vann.

Sist endret av MrNilsen; 29-01-2010 kl 21:15. Begrunnelse: Etterfylling av info.
MrNilsen er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-01-2010, 23:52   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
Meldinger: 78
Standard

heia,jeg vil tro om du kjøper den skilpadden du har lest om,så trenger du ikke noe større terrarium i starten,de vokser ikke så fort heller.
ang varmespotten så tror jeg det blir for lang arm unna som bildet viser,uvb lys derimot bør plasseres rett over området de soler seg... varmespotten må gjerne nærmere...alt etter som hvor mye watt du får da...
som basseng(skal holde hodet over vannet)er store matskåler man får kjøpt i dyrebutikken perfekt
og du må gjerne legge noen stener eller heller ved siden av og kanskje oppi,så de kommer seg lett ned og opp av vannet... så mine siden de var så små i starten hadde litt trøbbel...
jeg ville undersøkt mer om tunisiske landskilpadder før jeg søker,de er lovlige i innførsel.
de trenger heller ikke å dvale som de andre typene,noe som er fordel når man er fersk skilpadde holder
lykke til,er mye moro og kos
tunis(ia) er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-01-2010, 00:37   #9
Reptilfreak

Standard

Takk for godt svar

Går denne Testudo Hermanni i dvale da? Her lest meg godt opp på den, men det har ikke stått noe om dette.

Har du noen navnearter på Tunisiske landskilpadder kanskje?
MrNilsen er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-01-2010, 08:25   #10
Reptilfreak

mr.turtle sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
Meldinger: 385
Standard

Om den skal gå i dvale er vel strengt tatt eier som bestemmer!(?)
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Jeg skal kjøpe meg et reptil - HVA trenger jeg? CamStatic Startgropen 11 29-01-2010 11:44
Jeg skal kjøpe meg et reptil - HVA trenger jeg? CamStatic Reptilfakta 0 22-11-2008 12:20
Hei jeg skal kjøpe øgle... hva trenger jeg? og hva må jeg? baggis Småprat 8 24-04-2007 16:40
Kjøpe min første øgle! :D ... Trenger Hjelp... Reptil-Elsker Agamer 52 19-04-2007 20:59

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:31.