"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-01-2010, 14:30   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Asker
Alder: 39
Meldinger: 77
Blog Entries: 3
Standard leos'er og lys

Jeg har snudd døgnet for leo'sene min slik at dag tid for meg er natt tid for dem.
På den måten så ser jeg dem litt oftere..
Men er det sånn at leo'ser ikke ser lys, kun infra rødt lys?? Isåfal så kan man bruke lys hele tiden da så lenge det ikke er UV lys???

For da kan man jo ha på lys hele tiden vil jeg tro...
skippy1972 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2010, 15:23   #2
Reptilfreak

Fuzzy sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
Meldinger: 165
Standard

jo, de "ser" lys. Pupillen deres utvider seg og trekker seg sammen. Jeg tror behøver en syklus selv om de er nattaktive dyr.

Bøkene mine sier at du kan droppe belysning helt, da de er nattaktive dyr, men kan gjerne ha "månebelysning" på, sånn at du ser inn hos de.
Fuzzy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2010, 21:21   #3
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Det beste er å la dem ha en døgnrytme, som i naturen. De skal sove på dagen og komme fram om natten. Om man hele tiden ønsker å se dyrene, og man ikke er noe B menneske selv, bør man vurdere en dagaktiv art istedenfor, spør du meg.. Når man har dyr, skal man ha dem mest mulig på dyrenes premisser - ikke sine egne..

Jeg anbefaler faktisk å bruke UV lys. Det er ikke livsnødvendig, men som med de fleste andre reptiler bruker også leosene UVB lyset til å produsere vitamin D3. Det er sunt for dem. Og, jeg mener også at mine ble penere og generelt sterkere i fargen etter jeg introduserte UV her. Jeg har satt inn ReptiGlo 10.0 og ReptiGlo 2.0.

Du må nok regne med at leosene registrerer lys ja, men jeg er ikke så sikker på at de har et veldig godt syn. Mine virker iallefall litt vimsete ut - spes. når de jakter. Veldig observante er de iallefall ikke. Jeg har lenge lurt på om de bare har et svart/hvitt syn - det er jo ikke sjeldent at nattaktive dyr har det.. Det ville også forklare at de er litt treg til å oppfatte/se ting..
Svar med sitat
Gammel 24-01-2010, 10:31   #4
Reptilfreak

Standard

Ja det høres jo logisk ut, men var forrige eier som hadde gjort det sånn.
Men hun har jo tydeligvis gjort alt motsatt av det alle sier her inne så har lurt litt på om hun i det hele tatt har hatt neo peiling...

Men samtidig ser de jo friske og fine ut også..
Jeg har UV lys så da setter jeg inn det igjen. byttet ut med vanlig lys for og få opp varmen litt.
Men nå har jeg kjøpt meg varme lampe og fukthule så tempraturen har blitt langt bedre.
Kan se ut som 50w er litt lite for tempen ligger stabilt på rundt 27 grader. Kansje prøve med 75w pære.
Sliter fortsatt med fuktigheten da.... Noen forslag???
Jeg sprayer, har fukthule og sand som bunn substrat..
skippy1972 er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-01-2010, 10:55   #5
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,672
Standard

Hvorfor bruker du ikke en varmematte/kabler ?
Min er faring er at det er lettere å få en stabil/riktig temp med matter enn med pærer,er jo bare å koble til en termostat å stille den inn på f.eks 32 grader så har du tempen i boks.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-01-2010, 11:02   #6
Reptilfreak

Standard

Jeg har ho sef varme matte.. den er på 18w og sanda er god og varm.. kjøpte varme lampe for og se om jeg kunne øke varmen i terraet noen grader til

Med bare varme matten lå det stabilt på rundt 24grader, med varme lampe er jeg opp i 27 grader så det kommer seg.
Men ideel dag temp skal vel være rundt 30 -32 grader ikke sant?
skippy1972 er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-01-2010, 11:03   #7
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av skippy1972 Vis post
Jeg har UV lys så da setter jeg inn det igjen. byttet ut med vanlig lys for og få opp varmen litt.
Husk at du har en Albino leo å dem er enda mere følsomme (huden å øynene) for sol lys enn vanlig ikke albino leoser.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-01-2010, 11:05   #8
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av skippy1972 Vis post
Men ideel dag temp skal vel være rundt 30 -32 grader ikke sant?
Jupp det er en fin temp på den varme siden/delen.
Men du måler vel tempen i substratet/bunnen i terra ?
leo77 er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-01-2010, 11:10   #9
Reptilfreak

Standard

ja har måleren 1 cm over bunne ca ja på venstre siden av terraet.... så det mangler da 4-5 grader for 100% ideel temp. Vet ikke akkurat hvor viktig de få gradene er, men jeg vil ihvertfall forsøke og få det til på en måte.

Det er værre med luftfuktigheten som skal være på rundt 50% i terraet... Der sliter jeg
Har gjorl som du sa i en annen post leo å kjøpt meg fuktule så de har det til ham skiftet ihvertfall..
Men hur i helvete skal jeg få opp fuktigheten sån generelt i terraet???
skippy1972 er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-01-2010, 11:53   #10
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Standard

Jeg har aldri tenkt på fuktigheten i leo terraene mine,heller aldri målt fuktigheten.
Så lenge man er flink til å holde fuktboksen fuktig å ser at ham skiftene går som dem skal så er det bra.
leo77 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:31.