| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hamar, Hedmark
Alder: 28
|
Hallo!
Jeg skal snart hente meg en skink (ildskink eller blåtunge) la inn det her under en annen sitt innlegg ser jeg så jeg prøver på nytt siden jeg ikke er helt kjent med sånn forumsaker. Greia er at jeg ikke finner noe info på denne siden eller på reptidotnet om hva denne spiser og hvor mye og ofte? Noen som kan hjelpe meg?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Hei
har ikke noe erfaring med blåtunge skink, men fant et faktablad (caresheet) via google som virker fint (var langt ihvertfall, skumleste noe og virker som mye informasjon på et sted!):Detailed Blue Tongue Skink Caresheet - BlueTongueSkinks.NET Står litt om mat og sånt under "diet".
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Tusen hjertelig!
skal hente om totre uker så det er greit å vite sånt. Veit du om evt andre øgler som er dagaktive og relativt rolige ? Har også et mindre terrarie som bare står tomt. Og nysgjerrig på hva som finnes av dagaktive dyr
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Holdt på å kjøpe blåtunge skink selv en gang, men ble skjeggagam istedet. Angrer ikke akkurat, hehe.Ang. andre dagaktive rolige øgler så kan jeg si at jeg har en skjeggagam (pogona vitticeps) - gaaanske rolig og grei denne karen, som jeg også har hørt mange andre "skjeggiser" er. Hadde også noen leopard gekkoer, disse er opprinnelig nattaktive, men mine var aktive om dagen og om kvelden egentlig. Noe jeg har hørt om flere tilfeller om i fangenskap (og erfart selv da).Finnes mange andre dagaktive øgler, men har kun erfaring med de to (selv om leopard gekkoen egentlig er nattaktiv da..) så skal ikke uttale meg om andre.
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takk igjen. Jeg har vært inne på tanken på en skjeggis, men det er så mange av de. Kunne ha tenkt meg noe som ikke alle har. Og skinken virker veldig ålreit. Har bestemt meg for at jeg skal ha det jeg har hatt lyst på lenge (en Iguan) men da må jeg finne et større sted å bo først sånn at den kan få 1/4 av et rom.
Lyst på gecko, men de er så små.. Så litt på daggecko, men de skulle helst ikke håndteres står det. Men jeg får ta skinkene i første omgang og se hva det blir til etter det
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Kan være lurt å vente litt med iguan, ville holdt meg til skinken(e) som du får snart for så å gå til innkjøp av iguan senere kanskje? De er ganske krevende hva jeg har hørt, og de blir jo temmelig store, aldri erfart en annet enn å ha sett de i dyrepark visstnok.. Er flere her inne som kan fortelle deg mer om de (Iggemamma feks - tror også Reptiqueen har erfaring med de, hun har i hvertfall skrevet et godt faktablad om de på denne siden!).
Ang. skjeggiser så er de så koselige så, men de krever litt av eier de og, selv om de ikke er så vanskelige å holde bare man leser litt.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Ja det blir nok ikkeno iguan på en god stund.
Men takk for all hjelp hvertfall så skal jeg slenge opp no bilder når jeg har fått henta dyra
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Ta en titt på pigghale agamene Uromastyx ocellata.. ikke så vanlige som skjegg agamene og fåes i utrolig mange fine farger..
Når det gjelder Igge drømmen ville jeg likegodt slått den fra meg først som sist. Det finnes faktisk mange gode grunner til å ikke ha en enn mens svært få gode grunner til å ha en. Sist endret av Frogger; 20-01-2010 kl 21:52. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Er ikke dette en dabb agam?
Jeg får starte med skinkene og så får jeg se hva som blir etter det. ![]() Men takk for tips! Hvordan er disse sånn å håndtere?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skink Trenger ID på en skink | Thor Håkonsen | Andre øgler | 6 | 03-02-2008 20:42 |
| ny mandarin skink | haplopelma_freak | Andre øgler | 3 | 26-03-2007 14:22 |
| eld skink | parahybana_freak | Andre øgler | 1 | 02-03-2007 22:22 |
| Mat til blå-tunge skink | koma | Fôrdyr | 1 | 23-02-2005 01:40 |
| BlÂtunge skink | Sid | Generelt om reptiler | 0 | 05-03-2004 19:33 |