| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Asker
Alder: 39
|
Har fått lest endel om dette flotte dyret nå som jeg skal skaffe meg mitt første reptil.
Jeg lurer på om foret må være levende, eller kan det være dødt?? Kan ikke huske at jeg har lest noe om det her på forumet eller på fakta arkene. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Hei
![]() Disse skal ha levende for. Både fordi foret da er mest innholdsrikt, og fordi dyrene da får følge sitt naturlige jaktinstingt med å fange maten selv. OM du har en siriss som døde for en time siden kan du ta og vifte med den foran snuten på leosen i håp om at den tar den for et levende bytte. Men dette er ikke å anbefale i lengden, da disse dyrene ikke er åtseletere fra naturens side. Og idet insektet dør, begynner forråtnelsesprosessen og det er da ikke egnet som fullverdig for. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Jeg pleier å bare drepe sirissene før jeg rister dem i kalk/vitamin pulveret for å så vifte foran leosen, på den måten er jeg sikker på at den får i seg maten og jeg ser på. Men du bør ha levende innsekter uansett..
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Dette er litt forskjell fra leo til leo.
Min hanne spiste fra pinsett før, men nå vil han jakte. Mens min eldste jente tar alt som kommer i nærheten, om det er dødt eller levende, i pinsett eller bare liggende på "bakken". Så du får nesten bare prøve deg frem. Leo'er har en viss form for personlighet dem også
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Sitat:
Hvist ikke leosen er helt på hogget så vil sirissene stikke av å gjemme seg i terra (ikke bra å ha fordyr løs i terra over en lengere tid). Noen forer med pinsett mens andre tar leosen ut av terra å setter den ned i en f.eks pet boks å tar foringa der. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Selv legger jeg foret i en glass-skål. Foret lever, leo'en får jaktet litt, og man slipper at fordyr kryper rundt løs i terrariet
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
om man er redd sirissene skal stikke av i terraet - knips av bakbeina på dem før man slipper dem inn. Da hopper de ikke og de blir betraktelig treigere...
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Asker
Alder: 39
|
Har sjekket ut litt på nettet av utstyr som man kan kjøpe.
Og har noen spørsmål ang hva som er nødvendig eller ikke. Exo Terra har en dim generator hvor man kan lage morgen tåke og sikkert justere luft fuktigheten også. er denne nødvendig eller bare noe som er for det visuelle?? Og hva med Exo Terra feeding rock. Den hørtes veldig kjekk ut, men er kansje litt vel mye for en gekko vil jeg tro....?? Har også sett på sånne vannfall fra exo terra.. er det noe som kan være bra for leosene??
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Leopard Gekko ! (= | cece | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 22 | 30-11-2009 20:05 |
| Leopard Gekko | Augina | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 3 | 12-11-2009 22:03 |
| leopard gekko? | scarabid | Lover og regler | 14 | 18-12-2007 20:34 |
| Leopard gekko | mr-repti | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 23 | 25-07-2007 21:08 |