| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Der ingen kunne tru at nokon kunne bo...
Alder: 21
|
Nå er "øgly" kommet hjem hos meg, og jeg bare lurer..
Hvor gamel tror dere han er? Har fått høre at han er 5 mnd gamel og at han bare trenger 5 sirriser om dagen ![]() Syntes det virket lite ut med 5 sirisser jeg da..
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
|
hohohooo..ja 5 sirisser, da har du blitt "lurt"
Alder er vanskelig å si noe på, da skjeggiser gjerne vokser avhenging av hvor mye mat de får. Men uansett, de skal ha så mye mat de ønsker seg, helst 3 ganger daglig. I tillegg til at man kan prøve å gi de grønt for å se om de har noe interesse for det. Vet at noen ikke har så lyst på det, men med min så spiste han alt han kom over. Et tips kan være å gi grønt først, å så sirisser etter, slik at den spiser det grønne først når han e sulten. Sirisser spiser de uansett ![]() Men så lenge den ikke er voksen så skal den ha masse mat! Og passe på at sirissene ikke er større enn avstanden mellom øynene Lykke til og grattis med en liten søt ei!Og må si at etter bilde ser den jo veldig tynn ut...så bare begynn å fore han opp! I den alderen der så vokste min skjeggis 1-2 cm i uka på lengden. Du kan jo selv tenke deg hvor mye mat man må ha i kroppen hele tiden for å klare noe slikt ![]() EDIT: Bare for å si noe om antall sirisser daglig, så spiste min gjerne 20-30 når den var liten
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
5 siriss om dagen.. Det er kanskje bare frokosten det..
I den alderen der, så skal dem ha masse siriss hver dag som Kiwi sier. Disse sirissene må "dustes" med kalk og vitaminer hver dag. Øgly ser ganske tynn ut spør du meg, så da er det ikke så lett å si alderen, men 5 måender kan kanskje stemme. Liste på hva du MÅ få på plass: uv lys, kalk, vitaminer(d3), flere typer insekter, forskjellig typer salat, forskjellige grønsaker, matrester og avføring skal ut hver dag, ny matskål skal alltid være ren, rent vann hver dag, solspot, stor stein under solspotten, klatremuligheter, buret skal være 150x50x50 som minimum når hxn er voksen. Nå kanskje 100x40x40 og større er alltid bedre. naturlig bunnsubstrat, riktig temp under solen og på varmesiden og riktig temp på kalde siden. 10-14 timer lys, Øgly skal bade en gang i uken.. hmm det var en liten rask liste og det er masse mere, Du kan gå inn på denne siden Mina erfarenheter angående skäggagamer og lese om de tingene jeg har listet opp. Når du har lest alt som står på den siden og fremdeles har spørsmål ang hold av Øgly, så ta kontakt igjen ![]() Grattis med nytt utrolig kult dyr
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
|
her har du ene jenta mi for et par år tilbake. Som du ser går hun på håndkle. Det vil si at hun ikke kan være eldre en 3 måneder fordi når dem passerer 3 måneder får dem naturlig bunnsubstrat her hos meg. God mage seru
![]() De spiser masse mat som unge. Jeg ville gitt sirisser til frokost og til middag, så setter du inn variert med grønt litt senere eller omvendt. Grønt til frokost og sirisser to ganger senere på dagen. ![]() Du burde prøve bade Øgly forsiktig også prøve å gi hxn vann. Vannet skal ikke være høyere en opp til skjegget. Høyere en det får dem litt pannik. Bare legg dråper med vann på snuten mens hxn bader, så vil hxn kanskje begynne å drikke. Tynne gøler kan også være dehydrert. Les masse, lær masse og hver flink med dyret, så kommer hxn til å bli kjempe fin. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Der ingen kunne tru at nokon kunne bo...
|
ja, nå har jeg tatt alle råd til nytte
Øgly har enda ikke spist èn siriss :S Men jeg tror han må ha spist noe frukt eller grønt. for en morgen jeg såg hos han så hadde det kommet avføring i terra ![]() Så om han har spinket å spart på den bæsjen lenge vet ikke jeg men sjansen for at han kanskje hat spist noe da er litt større, eller? han har også blitt mer aktivere først tiden kunne jeg bare sette ned hånda å ta han opp men nå "beveger" han seg når jeg skal ta han opp.. Litt urolig av seg, og det er vel et godt tegn? ![]() Han har også blåst seg opp tror jeg er det ordet jeg vil bruke han blåser opp magen å haka si hehe..
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
|
Så utrolig søt, gratulere
!
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Mandal, Vest-agder
|
Skikkelig søt lita tuppe det der
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kongepyton kongepytonen er kommet! =) | mariee | Boa og pyton | 28 | 03-11-2008 20:39 |
| Enda ikke kommet : / | Mathias Woodss | Småprat | 1 | 18-05-2008 11:12 |
| Tokayene har kommet :D | Miroxx | Gekkoer | 21 | 14-08-2007 14:45 |
| da har skjeggisen kommet hjem! bilder! | Androctonus | Agamer | 11 | 29-07-2007 14:45 |
| yes skorpion kommet =) | duefjes | Småprat | 7 | 26-07-2007 19:25 |