| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Rogaland
|
Vurderer å gå til anskaffelse av Leopard Gecko.
Hadde egentlig et begynnende prosjekt med terra for jeg skulle ha skjeggis, men har nå falt for leopard gecko. Så jeg lurte rett å slett på alt av tips. Tenker nå på å lage et terra på 120x60x60(Lengde, Bredde, Høyde) Da skal jeg bruke plexiglass, fugemasse og et par lister, har ikke planlagt helt hvordan jeg skal gjøre enda. Men! Lurer på hva jeg trenger, inni terra.. Så derfor poster jeg en post her, og håper på kjappe, gode og utfyllende svar Da lurer jeg på alt av uv, matter, bakgrunn! Jeg kan endel, men lat som om jeg ikke kan noe, så får jeg lært alt/mye
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
|
Hei, veldig tøft at du gikk for Leopard Gekko(er)! Jeg har 2 hunner selv og du vil ikke angre!
Jeg har desverre ikke tid til å gå inn på noe utdypende akkurat nå, men jeg råder deg til å lese disse faktaarkene: Leopard Gecko - nybegynner guide. Leopard gecko Leopard gecko caresheet Du finner de også under fanen "Fakta Ark", på ReptilFreaks. Hvis du leser de - vil du finne det meste du lurer på!
0.2 Leopardgekko (Eublepharis macularius) Sist endret av Euble_m; 29-11-2009 kl 01:46. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takker så mye for flott svar! har lest alle sammen nå og fått enda mer innblikk i hvordan terraet mitt skal se ut.
Men klarer ikke bestemme meg om jeg skal ha kunstgress matte eller finkornet sand. Og, noe jeg ikke klarte å lese meg fram til er hvordan ser jeg om leon er fin(Når jeg skal kjøpe osv) |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Sitat:
De lever i steinørken i fjellområder som består av leirjord og stein. De graver seg ganger i leirjorden. Kunstgress er stivt og ubehagelig for små tynne føtter å gå på. Og sand er slitsomt. Gi de heller steiner og leirjord slik de har det opprinnelig. Som jeg skrev i en annen tråd her. Se dokumentarfilmer om naturen der de kommer fra. Så ser du hvordan terreng de trenger. Ikke følg caresheets skrevet av amatører som tror dyrene har det bra på flate kunstige gressmatter. Dette er en GRAVENDE art fra naturens side. De har også behov for ting å klatre på.(flate steiner bygget i lag f.eks) Er ikke hovedsaken at dyret skal ha det så bra som mulig? Dessuten blir oppsettet mye penere når det er naturlig. Jeg har fått tilbakemelding fra flere som merker at dyrene har forandret seg etter at de gikk over til slik dyrene har det i naturen. Og som ALDRI går tilbake til flatt underlag. Håper etterhvert at flere innser at dyrene har det best slik DE foretrekker det og ikke slik EIER synes er penest/enklest. Forøvrig er dette renslige dyr som ikke skiter ned hulene sine. De driter ofte på en plass oppe i terraet. Så dvs at det er ingen fare for "møkkete" huler. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Ok, om jeg da bestemmer meg for å ha leirjord å steiner, hvordan steriliserer jeg leirjord?:S Evt, hvor får jeg kjøpt ?
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
kan også kjøpe sand fra dyrebutikk, slik som stivner etter man har fuktet det. Jeg bruker det til noen av mine leoser, og det fungerer hittil strålende og virker helt trygt.
The more people I meet, the more I adore my snakes... Reptilicious Cam <3 Sist endret av CamStatic; 29-11-2009 kl 18:11. Begrunnelse: typo |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Tråden er ryddet etter beste evne.. Bruk rapporter knappen om tråder skal ryddes,
det nærmer seg jul med mye arbeid for min del og eksamenstider for andre.. Vi har ingen sjanse til å være online 24/7.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2009
Sted: Vestlandet
Alder: 24
|
Går det fint å bruke varmematte under (eventuelt bruke sten i bunn, og leire oppå)? Hvor mye sand/vann trenger jeg for å få opptimal varme til leosen?
Er det fare for at leosen kan brenne seg gjennom leiren? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ny leopard gecko i hus da! | Androctonus | Lover og regler | 15 | 02-06-2008 15:19 |
| leopard gecko | victoria_e | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 1 | 08-06-2007 17:40 |
| Leopard Gecko | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 3 | 05-10-2005 15:29 | |