| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
hei
jeg skal gå i anskaffelse av en python regius snart. bygging av terra pågår. men etter det jeg har skjønt så trenger jeg UVB. jeg sjekket i den lokale dyrebutikken og så hva de hadde av UVB-rør. de hadde UVB 2.0, UVB 5.0 og UVB 10.0. 10.0 var for ørken, etter det jeg skjønte, men er det riktig at jeg skal ha 5.0? vil være sikker på at jeg kjøper riktig. UVB 2.0 UVB 5.0 eller UVB 10.0 ? kanskje en kombi av flere? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Østlandet
Alder: 25
|
Nå er ikke jeg helt inni pyton.
Men i tropiske terra skal du ha 5.0 + 2.0 5.0 tilsvarer da lyset i tropiske miljøer. 2.0 er dagslys. Og ja, 10.0 er til ørken terra ![]() Det er det som står om disse rørene i katalogen vi har på jobben hvertfall
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Østlandet
Alder: 25
|
2.0 er vanlig dagslys. Så kanskje det er bare det du skal ha.
Er ikke helt sikker. Men det er sikkert noen med samme slangen her inne som kanskje svarer deg litt bedre
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
merkelig. om de ikke trenger er jo det helt perfekt, men en venn av meg som har drivi med dem i flere år sa at det var veldig nødvendig for kalsium. men klarer de seg fint uten så er jo det ypperlig.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
UV rør gir i utgangspunktet svært lite UV.. Men om du ønsker å bruke det på slangen din så ville jeg ikke vurdert noe under 5.0
Forskjellen på de forskjellige UV rørene er mengden UV/bølgelengden av lys som røret avgir. Ingen av rørene er i nærheten av dagslys og må regnes som tilleggslys til dagslys rør/pærer. Vær klar over at de fleste produsentene er veldig glade i å skryte rørene sine opp i skyene men de lar vær å nevne hvor mye UV et rør gir på hvilken avstand.. Et 2.0 rør avgir omtrent ikke UV om man måler under 10cm fra røret. Et veldig godt alternativ til UV rør er å bruke en fullspektrum pære.. Slike pærer gir både UV og godt lys som planter vil gro under.. De er kanskje litt dyrere i innkjøp, men om man legger sammen prisen for alle rørene man trenger for å skape skikkelig lys er det ikke forskjellen så veldig stor.. Et eksepmel på en slik pære er Exo Terra : Products : Solar Glo Mange sier at dyret deres ikke trenger UV fordi det er nattaktivt og liknende.. Undersøkelser viser derimot av nattaktive dyr også har godt av litt uv. Ved tilførsel av UV på nattaktive dyr har man oppdaget at utfargingen på dyrene blir bedre, flere levedyktige kull og ikke minst ferre sykdomer. Sist endret av Frogger; 27-11-2009 kl 15:18. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Alder: 29
|
Jeg bruker ikke Uv til Kpene mine. Men til Rosenboaen vurderer jeg å installere en Uv spott.
Grunnen til at jeg ikke bruker til Kp er at de lever i gnager-ganger/systemer og ikke jakter eller beveger seg på dagtid. -the komplete ball python-
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Da tror jeg nok jeg skal skaffe et par sånne pærer. de løser et par problemer. men jeg lurer på hvor mye varme de gir, og hvor mye annen varme jeg må ha i et terra laget av glass og aluminium for at tempen skal bli bra. tenkte jeg skulle ha noen spottere, men veit ikke hvor mange jeg trenger for å få tempen oppi 30 grader i den ene siden av terraet.
såååå hvilke andre varmekilder trenger jeg? jeg har ei ledig varmematte som er 50cm lang og 25 bred. 230 volt, 27,5 watt. kan denne ligge inni terra, eller vil slangen brenne seg? kan det ta fyr? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Øgler hva slags øgle bør jeg ha? | mariee | Slanger, øgler og skilpadder | 21 | 17-01-2009 18:58 |
| Hva slags bille? | Fluffy | Andre insekter | 18 | 06-05-2008 20:29 |
| Hva slags morph? | Olliw | Småprat | 1 | 18-09-2007 11:10 |
| Hva slags øgle? | intrcolr | Andre øgler | 7 | 10-05-2007 09:42 |
| hva slags..? | Repti_queen | Terrarier | 4 | 03-06-2006 08:59 |