"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-11-2009, 09:17   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 2
Standard Hvilken type er best å ha?

heihar tenk på å skaffe meg skilpadde og lurer på hvilke typer det er best å ha?
skilpadden er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-11-2009, 09:46   #2
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Jeg har gresk, dei blir ikke så store.
Lettstelte landskildpadder, så lenge du har ALT av utstyr.
Husdyr som går i arv
Svar med sitat
Gammel 23-11-2009, 10:08   #3
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av skilpadden Vis post
heihar tenk på å skaffe meg skilpadde og lurer på hvilke typer det er best å ha?

Det hele kommer vel egentlig an på hvor mye arbeid du er villig til å legge i det
Svar med sitat
Gammel 23-11-2009, 20:32   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 2
Standard

Takk for svar

Er det best å ha landskilpadde, sumpskilpadde eller vannskilpadde? Kan ikke landskilpadder drukne vist de har for dypt baseng?
skilpadden er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-11-2009, 20:46   #5
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
Meldinger: 163
Standard

Hva som er best kommer jo an på hva du er ute etter... er ingen fasit på det.
Kanskje litt lesing om diverse typer/arter hadde vært tingen?
Antoine er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-11-2009, 21:06   #6
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av skilpadden Vis post
Takk for svar

Er det best å ha landskilpadde, sumpskilpadde eller vannskilpadde? Kan ikke landskilpadder drukne vist de har for dypt baseng?

Hvis du skal ha landskilpadde burde du nok ha et helt rom å tilby den. Når det gjelder sump- og vannskilpadder så må du nok ta deg plass til et akvarium på minimun 300 liter, da har du passende akvarie for en eller et voksent par. Det hele kommer jo også an på HVORDAN skilpadde du vil ha.. Så jeg vil råde deg til å ta til deg tipset fra Antoine Les litt om de forskjellige artene
Svar med sitat
Gammel 23-11-2009, 21:39   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Har bare erfaring med sumpskilpadder.. Så kan si litt om de.

1. De trenger store akvarier, har du plass til et 300+ liters akvarie til en fullvoksen skilpadde (om du velger de vanligste artene i Norge; gulbuket terrapin, rødøret terrapin, reeves skilpadde). Reeves trenger kanskje ikke så store da, men det skal jeg ikke uttale meg om.

2. De blir temmelig store, noen arter kan bli opp til 30 cm over skallet (rødøret terrapin hunner feks), mens enkelte blir rundt 15 cm (reeves feks - selv om jeg ikke har erfaringer med de.. De blir som regel mindre enn terrapiner.)

3. De krever litt arbeid, de gjør fra seg ofte i vannet (enkelte velger å fore de i en balje, for så å vente en 30min til 1time på at de gjør fra seg, men det kan bli litt mye styr å gjøre det daglig??). En kraftig pumpe er et must, helst utvendig.

4. De blir temmelig gamle, enkelte kan bli 25 år med godt stell.. Og gjerne enda mer. Hørt om tilfeller med en reeves på 40 år mener jeg det var på turtletimes.com når jeg satt litt der.

Vel, det var mine erfaringer/meninger. Er ikke så vanskelig å holde en sumpskilpadde om man fyller dens krav.
Svar med sitat
Gammel 24-11-2009, 08:40   #8
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Du har også guløret terrapin, som er det samme som de rødørete. Bortsett fra at de er helt gule uten noe rødt på seg Og sørg for at du leser en del om arter på nett, og studerer bilder av dem slik at du faktisk kjøper deg den type skilpadde du er ute etter. Hvis du drar til en dyrebutikk i sverige så kan det nemlig hende du får tak i en helt annen art enn det du var ute etter, så da er det greit å ha sjekket ut de forskjellige først
Svar med sitat
Gammel 24-11-2009, 17:38   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Er du smart velger du en av skilpaddene som står på positivlisten: Gresk landskilpadde Testudo hermanni, Leopardskilpadde Geochelone pardalis eller Kinesisk trekjølskilpadde Chinemys reevesi

Når det gjelder gul og rødørete terrapiner så gjør du oss en stor tjeneste om du IKKE reiser til sverige eller et annet sted og kjøper deg en slik en.. Det finnes altformange av disse i Norge allerede og det er alltid noen som ønsker å omplassere/kvitte seg med sine.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-11-2009, 18:33   #10
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Er du smart velger du en av skilpaddene som står på positivlisten: Gresk landskilpadde Testudo hermanni, Leopardskilpadde Geochelone pardalis eller Kinesisk trekjølskilpadde Chinemys reevesi

Når det gjelder gul og rødørete terrapiner så gjør du oss en stor tjeneste om du IKKE reiser til sverige eller et annet sted og kjøper deg en slik en.. Det finnes altformange av disse i Norge allerede og det er alltid noen som ønsker å omplassere/kvitte seg med sine.
Helt enig!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hvilken type burde jeg kjøpe? nim Taranteller og skorpioner 6 21-10-2009 01:39
Hvilken type kneler er dette? magnusøy Pinnedyr, knelere og andre insekter 3 25-06-2009 21:05
Hvilken type kakerlakker er dette? smittsmule Fôrdyr 18 11-06-2009 22:47
Skilpadde Hvilken type? lompah Slanger, øgler og skilpadder 5 12-01-2009 11:58
Hvilken type? Gina87 Taranteller 6 12-03-2008 14:53

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:26.