| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Nov 2009
|
Hei.
Har nå søkt og funnet litt info ang varmematter inni terra, men siden jeg har et hjemmelaget terra spør jeg også. Terraet er ca 1,80x1,60x70 cm (LxHxB ) og bygd i solid tre med glass skyvedører. Dette skal huse en skjeggis. Det har egentlig innebygde varmekabler, men disse funker selvfølgelig ikke.....Så det jeg lurte på er om jeg kan ha varmematte inni terra med feks en isoporplate over sånn at ikke skjeggisen brenner seg? Har 1 stor matte på 89x28 cm og 42 watt, og en på 28x37 cm og 20 watt. Har tenkt å innrede i høyden etterhvert, men foreløpig blir det bare nede. Blir takknemlig for svar
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Junior Member
|
Vel, prøvde meg frem selv, og det funka ikke helt som jeg ville, så nå må jeg bygge en platting og legge varmemattene under der for å få lufting. Håper det virker bedre
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
|
Kan du legge inn bilde ??
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Jeg skulle gjerne ha svart deg, men når det kommer til varmematter har jeg null erfaring med det.
Bruker det ikke selv.. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
Hmm, nå har jeg fått tatt bilde, men må dette bilde ligge på en nettside for å kunne legges inn her? (grønn på data- ja...)
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 16
|
Du kan laste opp bilde på Bildr.no - Gratis opplastning av bilder for blogger, auksjoner og forum og bare lime inn lenken til bilde etterpå
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Sted: stavanger
Alder: 27
|
eller så kan du følge denne, Hvordan legge bilder ut i forumet.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 25
|
Det siste du skal skal ha over varmematten er en isoporplate, pga enkel termodynamikk som sier at isopor lede fint lite energi/varme. Men egentli så ser jeg ikke problemet med å bare lege varmematten rett på substratet(greit nokk det ser ikke fint ut), men det siste sjeggisen din komme til å gjør er å brenne seg på den. Pga de 42 watt er fordelt på en så pass stor flate, har fint lite å si på hvor mye varme det egentli er på det området som skjeggisen din befinner seg på.
Varmematten er tryg å bruke, og kan brukes til og med i sammenhengen med reptiler som "graver". Problemet med varmemattene er at det finnes fint lite "tørt" reptilsubstrat som leder denne energien som varmematten sender (når substratet er fuktigt så endres dette). D vil si de fleste som har sprukken bunn i sine glassterra har sannsynligvis brukt for mye isolerende substrat åppå varmemattå som i dette tillfelle sender for mye varme til glasset i steden for oppover mot dyra. BTW: drunking teksting, so lay off the bad typing. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Underlag til varmematter? | Soli | Småprat | 9 | 19-06-2009 07:10 |
| Øgler Isopor og varmematter? | Bredo | Slanger, øgler og skilpadder | 15 | 05-01-2009 15:09 |
| male inni terra | Draanes | Terrarier | 14 | 17-04-2008 18:01 |
| Varmelamper og varmematter! | cobra_kai | Generelt om reptiler | 1 | 26-10-2006 15:37 |