"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-11-2009, 17:12   #1
Junior Member

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 4
Question Varmematter inni terra?

Hei.
Har nå søkt og funnet litt info ang varmematter inni terra, men siden jeg har et hjemmelaget terra spør jeg også. Terraet er ca 1,80x1,60x70 cm (LxHxB )
og bygd i solid tre med glass skyvedører. Dette skal huse en skjeggis. Det har egentlig innebygde varmekabler, men disse funker selvfølgelig ikke.....Så det jeg lurte på er om jeg kan ha varmematte inni terra med feks en isoporplate over sånn at ikke skjeggisen brenner seg? Har 1 stor matte på 89x28 cm og 42 watt, og en på 28x37 cm og 20 watt.
Har tenkt å innrede i høyden etterhvert, men foreløpig blir det bare nede.
Blir takknemlig for svar
litalo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-11-2009, 19:58   #2
Junior Member

Standard

Vel, prøvde meg frem selv, og det funka ikke helt som jeg ville, så nå må jeg bygge en platting og legge varmemattene under der for å få lufting. Håper det virker bedre
litalo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-11-2009, 22:09   #3
Reptilfreak

Mr Matsy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 305
Standard

Kan du legge inn bilde ??
Gammel 16-11-2009, 19:32   #4
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mr Matsy Vis post
Kan du legge inn bilde ??

Skal prøve å få tatt bilde i dagslys
litalo er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-11-2009, 22:43   #5
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Jeg skulle gjerne ha svart deg, men når det kommer til varmematter har jeg null erfaring med det.
Bruker det ikke selv..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-11-2009, 12:25   #6
Junior Member

Standard

Hmm, nå har jeg fått tatt bilde, men må dette bilde ligge på en nettside for å kunne legges inn her? (grønn på data- ja...)
litalo er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-11-2009, 13:28   #7
Reptilfreak

Thomii sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 16
Meldinger: 70
Standard

Du kan laste opp bilde på Bildr.no - Gratis opplastning av bilder for blogger, auksjoner og forum og bare lime inn lenken til bilde etterpå
Thomii er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-11-2009, 13:48   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: stavanger
Alder: 27
Meldinger: 18
Standard

eller så kan du følge denne, Hvordan legge bilder ut i forumet.
ronny84 er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-12-2009, 20:36   #9
Reptilfreak

simentp sin avatar

Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Hva skjedde med bildene?
Svar med sitat
Gammel 12-12-2009, 02:43   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 25
Meldinger: 19
Standard

Det siste du skal skal ha over varmematten er en isoporplate, pga enkel termodynamikk som sier at isopor lede fint lite energi/varme. Men egentli så ser jeg ikke problemet med å bare lege varmematten rett på substratet(greit nokk det ser ikke fint ut), men det siste sjeggisen din komme til å gjør er å brenne seg på den. Pga de 42 watt er fordelt på en så pass stor flate, har fint lite å si på hvor mye varme det egentli er på det området som skjeggisen din befinner seg på.

Varmematten er tryg å bruke, og kan brukes til og med i sammenhengen med reptiler som "graver". Problemet med varmemattene er at det finnes fint lite "tørt" reptilsubstrat som leder denne energien som varmematten sender (når substratet er fuktigt så endres dette). D vil si de fleste som har sprukken bunn i sine glassterra har sannsynligvis brukt for mye isolerende substrat åppå varmemattå som i dette tillfelle sender for mye varme til glasset i steden for oppover mot dyra.

BTW: drunking teksting, so lay off the bad typing.
terrauser er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Underlag til varmematter? Soli Småprat 9 19-06-2009 07:10
Øgler Isopor og varmematter? Bredo Slanger, øgler og skilpadder 15 05-01-2009 15:09
male inni terra Draanes Terrarier 14 17-04-2008 18:01
Varmelamper og varmematter! cobra_kai Generelt om reptiler 1 26-10-2006 15:37

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:25.