"

Reptilfreaks.no > Reptil og leddyrfakta > Fakta-ark > Reptilfakta > Slangefakta Hva skal man tenke på når det gjelder giftslanger

Closed Article

LinkBack Article Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Hva skal man tenke på når det gjelder giftslanger<!-- google_ad_section_end -->
Hva skal man tenke på når det gjelder giftslanger
Gabon
Published by gabonviper
30-01-2008
Standard Hva skal man tenke på når det gjelder giftslanger

Jeg vil først starte med å si at jeg er ingen ekspert. Jeg har ikke holdt på med dette så lenge. Er en nybegynner å innen giftslanger, men synes dette er viktig og dele med andre!

Det er mange ting som er viktig når det gjelder giftslanger.

Sikkerhet: sikkerhet er utrolig viktig. Man må ha et rømnings sikkert terrarium med terrarie lås. På hvert terrarium skal det være merket hvilken type giftslange det er både på norsk, engelsk og det vitenskapelige navnet. Man skal ha et rømnings sikkert rom. Husk slanger er mestere til å rømme eller stikke av under håndtering. Så tett alle åpninger ordentlig og rydd unna under håndtering. Jeg kom inn døren for litt siden og så at det var bare to slanger i terrariet, jeg fikk litt panikk og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Slangene lå innerst i terrariet så det kunne hvert fort gjort og stikke kroken litt for langt inn eller flytte på vannskålen som sto nærmest åpningen og nærmest glasset lå den jeg lette etter. Så det er fort gjort og få panikk så viktig å holde seg rolig.
Skal man håndtere eller mate så skal man alltid være to stykker i tilfelle noe skulle skje(syns dette også gjelder store reptiler som kan gjøre mye skade eller drepe en person). Man kan også ha tykke hansker, f. eks sveise hansker til visse slanger.

Uhell kan inntreffe: I tilfelle bitt så skal den som ikke ble bitt legge slangen inn i terrariet og sikre med lås. Så skal man ha en støtte bandasje i nærheten som man skal surre rundt og stramme hardt rundt bittstedet for å forsinke blodstrømmen og dermed forsinke spredningen av giften. Hvis man blir bitt i fingeren så bandasjerer man fra håndledet og opp så stramt som mulig. Det er viktig å forholde seg rolig, både den som ikke ble bitt og personen som ble bitt, så blodet ikke pumper fortere enn nødvendig. Så er det å komme seg fortest mulig til sykehuset, men ring sykehuset først og si hva du har blitt bitt av så de kan forberede seg. Er man alene så husk å skriv på armen hvilken slange du holder på med så de vet hvordan de skal behandle deg hvis du ikke er i stand til å fortelle det selv, og ha telefonen klar.
Ha en lapp på døra inne på rommet der det står hva som skal gjøres hvis bitt inntreffer. Også et advarsels merke på døra inn til rommet med giftslangene der det står vær varsom, giftig orm med en varseltrekant.

Du har et stort ansvar ovenfor deg selv og andre rundt deg når du eier giftslanger. Spesielt hvis du bor i leilighet kompleks. Fest og alkohol passer ikke inn med giftslanger og må derfor aldri kombineres. Dette gjelder også generelt med dyr. Jeg tar aldri i et reptil selv om jeg bare har drukket litt. Det er utrolig viktig. Tenk også på hva dette kan gjøre mot legalisering i Norge viss noe skulle skje. Et tilfelle kan gå utover alle!

Dette skjedde nylig like ved der jeg bor. En rundt 16 år hadde kjøpt en dverg klapperslange. Han skulle ha fest. Så tok festen litt for mye av og han ble plutselig veldig uansvarlig og skulle tøffe seg ved å løfte opp dverg klapperslangen med krok og kaste den i ansiktet på en kompis. Flaks for han så hugde den aldri. Og for å understreke hvor dum man kan bli, under hele hendelsen så var klapperslangen fly forbanna og rasla som bare det med halen, uten at det ble spesielt lagt merke til...

Mange vil nok spørre deg hvorfor du har giftige slanger i stedet for ugiftige, men det blir nesten det samme som å spørre: hvorfor ha rottweiler i stedet for fuglehund? Det handler om din interesse, hva du syns er fint, spennende og det som fasinerer deg mest. Når noen liker utseende, tegningene og egenskapene til en giftig slange, er det ikke uforståelig at de vil skaffe seg en, akkurat som alle som vil skaffe seg en annen ugiftig slange.

Det er viktig å lære seg så mye som mulig om den arten du skal kjøpe deg. Hvilken gift den har, hvor sterk den er, hvor rask den er, hvor aggressiv og hvor stor den blir. Viktig og vite om den er en god klatrer, for er den det så må man kunne ”avkrokning” der man bruker to kroker. Tre levende er utrolig raske på kroken, bare prøv å håndtere en ung chondro. Hos en voksen Gabonviper trenger man to kroker hvis ikke mer. Har hørt om noen som trengte fire pers for å få flytte den. Man skal også huske på at den kan hugge i hvilken som helst retning. Så har man palmehuggorm, en fin trelevende giftslange å begynne med. Men den er utrolig rask. Så det er en del ting du må finne ut for det er stoor forskjell på slanger.
Det er en del som bruker tang i stedet for krok. Og det kan være smart, men problemet med den synes jeg er at man har ikke så mye kontroll over hvor hardt man klemmer.
Det er veldig lurt å starte med en hissig bakke/tre levende slange art uten gift som du kan øve deg på å late som om den er giftig. Da kan du skrive opp de gangene du blir bitt og vurdere om du er egnet til å ha en giftig slange eller ikke.

Mange har sikkert sett på tv der de plukker opp slanger etter nakken(de tjener penger på det, så det er forstålig). Dette er en unødvendig måte å håndtere på med mindre det er ytterst nødvendig, men det innebærer en stor risiko. Det er mye bedre å bruke et tuberør enten hjemme laget eller bestilt fra leverandør for slangeutstyr.

I sommer holdt jeg på å gjøre en stor feil, men en kompis overtalte meg til å ikke gjøre det.
Vi var på en messe der de hadde giftslanger. Kompisen min hadde kjøpt seg to giftige noen måneder tidligere og jeg fikk også lyst til det. Pluss at han kjøpte to til på messa. Men han fikk meg til å innse at det kan være ganske vanskelig og veldig ansvarlig å holde en giftig slange.
Så jeg har holdt på med han sine, siden det for å lære meg hva som skulle til og hvordan det skulle gjøres.

Mating av giftslanger skal man bruke en pinsett som er passe lengde på forhold til slangen. Husk at de kan hugge langt og fort. Man rekker som regel ikke å blunke en gang før hugget er over. for å bytte vann eller ta ut ting fra terrariumet er det veldig bra med en tang som de bruker på gamle hjem for å ta opp sokkene fra gulvet osv... det er gummi ytterst så det blir veldig bra tak.

For å ha giftslange så er det en moralsk grense på 18-20 år.
Poenget mitt med dette innlegget er at folk skal få litt mer forståelse for gift eiere og giftige reptiler og at folk skal tenke seg litt bedre etter før de kjøper. Litt av poenget er at andre skal forstå også at de som driver med giftslanger ikke er noen idioter og at dette er bare tullete(selvfølgelig det finnes alltid noen idioter der ute, men kan ikke ta alle under et). Dette er vår måte å drive med ”risiko sport”. Syns dette burde bli like godtatt som andre giftige dyr f. eks edderkopp dyr.
Så husk alltid å ha STOR respekt for giftslanger men også andre dyr. Men spesielt dyr som kan drepe deg.

Dette er mine personlige meninger og erfaringer. Også fint hvis andre kommer med innspill og meninger.
Dette skjer i Sverige for å understreke det

det finnes mange bra bøker rundt dette. jeg liker veldig godt den nye boka til Mark O'shea, all världens giftormar. jeg fant den i Sverige på svensk.
denne boka her er utrolig bra: Venomous Snakes of the World eller Venomous Snakes: Snakes in the Terrarium. veldig glad i den sist nevnte, der er det en caresheet for nesten alle giftigslangene som er vanlig i terrarium og litt mere uvanelige også.

Closed Article

Emner
det, giftslanger, gjelder, hva, man, når, skal, tenke

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Noe å tenke over... Viridovipera Helse og sykdommer hos reptiler 3 08-03-2008 14:14
Hva skal man tenke på når det gjelder giftslanger gabonviper Småprat 0 30-01-2008 15:53
Til de det gjelder Venom Småprat 1 29-11-2007 01:33
Kom til å tenke på noe.. CamStatic Lover og regler 11 17-10-2007 10:13
hei gjelder L av et akvarie. duefjes Småprat 9 27-06-2007 18:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:06.