"
<!-- google_ad_section_start -->Corallus hortulanus, Amazontreboa<!-- google_ad_section_end -->
Corallus hortulanus, Amazontreboa
neED2k
Published by neED2k Mann
24-12-2007
Standard Corallus hortulanus, Amazontreboa

Corallus hortulanus, Amazontreboa-dsc_0146.jpg

Amazontreboa Corallus hortulanus
Først og fremst: Dette er en hissig slange! Denne vil mest sannsynlig bite deg vis du skal "kose" med den. Så den er ikke å anbefale for nybegynnere. den krever eksakte temperaturer og fuktighet, og krever mye tid! Og det er den arten som har lengst tenner av de tre-levende artene

Grunnen til jeg skriver dette faktabladet er at jeg selv skal skaffe meg en, og ville gjør meg dyret og meg selv, men også dere en tjeneste!

Treboa/Amazon treboa/(Corallus Hortulanus) tilhører familien:
Boidae (boaslanger) Dette er en kvelerslange, derfor ikke giftig.

Corallus hortulanus, Amazontreboa-dsc_0115.jpg

Det latinske navnet for Treboa/Amazontreboaen er:
Corallus hortulanus

Livslengde:
20år, men kan også leve lenger.

Lengde:
De blir fra 150cm til 200cm lange. Noen få tilfeller kan den bli over 200cm.

Nattaktiv:
Tre boaen er natt aktiv, det kan vi se på de smale pupillene. Om dagen henger den kveilet rundt
greinene til det blir mørkt med hode plassert i midten. Når det blir mørk ligger den forsatt kveilet rundt. Men strekker seg litt «ut» og gjør klar til å fange bytte som kommer krypende, gående eller flyvende forbi under.

Biotop:
Det ligger jo litt i navnet at det er en tre levende slange, den ligger på grenene å jakter på byttet sitt. Slangen liker det fuktig og varmt. Derfor er det et «must» å ha klatre greiner i terrariet.
Treboaen er å finne i tropiske(Varme og fuktige omgivelser) omgivelser.
Stammer fra Midt- og sør Amerika.

Føde:
I naturen spiser treboaer gnagere, frosker og fugler.
I fangenskap mater man juveniler med pinkis. Og større ettervert.
Man bør ikke mate med mus/rotter som er tykkere en det tykkeste punktet på slangen,
selv om den kan spise mye større er det ikke å anbefale.

Treboaen har et bra fordøyelsessystem i forhold til andre trelevende slanger. Og derfor anbefales det å mate voksne individer hver 10'ende dag, og juveniler 5.-7. dag.

Det er veldig viktig at slangen har fuktigheten og temperaturen som den krever mens det fordøyer maten. Ellers kan den få forstoppelse!

Fôring:
Det er en stor fordel å ha en lang pinnsett og holde forran slangen.
Treboan spiser ofte dødt og levende. Den elsker å jakte. Men anbefaler å mate med dødt!
Den er natteaktiv, så det kan være en fordel å mate på kvelden.

Terrariet:
Det må være en eller flere klatregreiner! Greinene må være stødige så dem ikke detter ned. Terrariet bør være høyere en langt. Planter er greit å ha. Noen av plantene kan hjelpe deg å holde fuktigheten du trenger!

Planter
Jeg har hørt litt rundt og skal skrive mer om plantene som kan brukes og ikke dør av fuktigheten.

Bunnmatriale
Som bunnmateriale kan man bruke do/tørke papir og sprøyte vann på, slik det holder høy fuktighet i terraet. Men også ugjødslet torv blandet med sand(50/50), dette holder også på fuktigheten.
Men papir blir billig og lettest.

Renhold
På grunn av fuktigheten kan ting begynne og mugne og råtne, da kan det dannes bakterier som er skadelige for slangen, den kan bli syk og dø. Derfor anbefales det å desinfisere terraet 1 gang i måneden! Anbefaler klorvann, eller grønnsåpe. Husk og la terraet tørke før du putter dyret og ting tilbake!

Temperaturer
På dagen skal temperaturen ligge på rundt 25-29 grader ,og på kvelden lar man den synke ned til ca. 21 grader.

Fuktighet
Treboaen skal ha det fuktig, Dette er veldig, veldig viktig! Det skal være rundt 80% (eller litt mer), Men før hamskifte kan man prøve og holde det nærmere 90%
Det er veldig viktig å holde det jevnt og spesielt etter Fôring!
Den trenger fuktigheten og varme til å fordøye maten!

Og for å holde det fuktig, bør man spraye inne morgen og kveld, kanskje ha en fogger med timer på. Planter kan også hjelpe til å holde på fuktigheten! (se på Terrariet delen)

Lys
Dagene skal vare sirka 12timer, og 12timer natt. (Men i november og desember kan man la temperaturen falle til 5-20 grader hvis man planlegger å avle)
Man bør ikke bruke lamper/lys som gir for mye varme. Siden dem er ekstremt følsomme til varmen, og kan angripe varmelamper.

Kjønnsmoden:
Har jeg ikke funnet noe ut om. Så vis noen vet, la meg vite!

Avel: (Kommer mer)
Vis man skal avle bør man skru ned temperaturen i månedene november og desember til 5-20 grader. Å ha 8 timers dag og 16 timer mørkt. Paringstiden er i Januar-Mars.
Og i August-September kommer ungene. Ifølge en tysk side mente dem at vis du var heldig kunne du få opptil 12 stykker.

Treboaer føder levende unger(eggene klekkes før dem kommer ut)

Juveniler skal ha det minst like fuktig, gjerne opp i mot 90%, og skal ikke mates før første hamskifte.

Dvaling:

Man skrur ned temperaturen i månedene november og desember til 5-20 grader. Og ha 8 timers dag og 16 timer mørkt. Har noen noe mer å tilføye er det bare å si i fra!

Håndtering:
Man bør bruke slangekrok, pga. amazontreboa er hissige slanger som ikke liker å bli håndtert! Så vis du åpner terraet og stikker hånda di inn, vil den nok hugge til! så man bør ha på seg en tykk genser, arbeidshansker og slange krok, og ikke håndtere utenom når man må.

(PS: jeg tar ikke ansvar vis tennene går igjennom hansker og klær)

Treboaen:
Treboaen er en hissig slange. Den er ikke noe “kose slange” som kornsnokene. Dette er en slange som ikke liker å bli håndtert så det anbefales å bruke arbeidshansker og slangekrok når du skal håndtere slangen. Treboaen er er “se på slange”.

Treboaen kommer i mange fargevariasjoner, gul,rød grå og brun.

Kan godt være det er mangler, og vis jeg skulle være uheldig og skrevet noe som ikke stemmer er det bare å si i fra!

Article Tools

Closed Article

Emner
amazontreboa, corallus, hortulanus

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/slangefakta/5436-corallus-hortulanus-amazontreboa.html
Skrevet av For Type Dato
Repti.net / Reptile forum / Litt førstehjelp trengs This thread Refback 12-07-2008 23:57

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Corallus caninus VS Morelia viridis Dænis Helse og sykdommer hos reptiler 4 25-10-2007 09:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:15.