"
<!-- google_ad_section_start -->Tigerpyton - Python molurus<!-- google_ad_section_end -->
Tigerpyton - Python molurus
Published by boa constrictor Mann
01-02-2012
Smile Tigerpyton - Python molurus

Tiger-pyton
Hei!
Jeg tenkte jeg kunne skrive et faktaark om denne utrolig fine slangen tigerpyton. Hvis det er noe du mener jeg burde legge til eller trekke fra så er det bare å gi en lyd så skal jeg vurdere det.

Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Subphylum: Vertebrata
Class: Reptilia
Order: Squamata
Suborder: Serpentes
Family: Pythoniade
Genus: Python
Species: P. molurus
Subspecies: P. m. bivittatus

De kommer opprinnelig fra Asia og liker et fuktig miljø.
Disse slangene er bakkelevende og trelevende, men de er også veldig gode til å svømme.
Navn:
• Tigerpyton.
• Burmese python.
Pyton molurus bivittatus.
Ok, la oss si at du har bestemt deg for å anskaffe deg en tigerpyton. Det første du må tenke på er, har du plass? Du kjøper den sikkert når den er liten og nusselig; sånn ca. 50cm, men det du må ha i bakhodet er at disse vokser svært fort (kommer selvfølgelig an på hvor mye du forer) men når den er ferdig utvokst er den/kan den være rundt 7m (selv om dette er sjeldent)! (avhengig av underart) De fleste blir rundt 5 til 6m som fremdeles er stort! De kan også veie opp mot 100kg (hvis ikke mer).
Det er altså mye ansvar å ha en sånn i hus og du må kanskje gi slangen et helt rom for seg selv (ganske stort). Du må også alltid! passe på at døren til terra/rom er lukket og umulig for slangen å åpne.

Hvis du håndterer disse slangene fra en tidlig alder er de noen av de roligste slangene, (i hvert fall som jeg har vert borti). Selv om det er en rolig slange kan man aldri være forsiktig nok. Spesielt når det gjelder en så stor slange. Det er jo stor forskjell å bli blitt av en kongepyton i forhold til en tigerpyton.
Etter du har skaffet deg en slange burde du la den få lov til å av klimatisere seg i en uke uten noe mating/håndtering.

Du må også alltid ta noen forhåndsregler:
• Aldri lukte fordyr når du håndterer den
• På en slange på over 3m må du alltid være 2 pers. (minst)
• Varmelamper må dekkes til med netting slik at slangen ikke brenner seg.
• Alltid være ren både før og etter håndtering.

Hold:

Rommet/buret du har slangen i bør være like langt som slangen er lang og halvparten så bredt, høyden bør også være rundt halvparten av lengden på slangen. Dette blir sikkert litt vanskelig å få til med de største så jeg tror det går greit med et litt mindre enn det.
I rommet/buret bør det være en vannskål (gjerne stor nok til at hele slangen kommer oppi) de liker nemlig å svømme.
Bunnsubstrat til mindre slanger kan jord, ugjødslet torvspon eller avis brukes. Til større ville jeg brukt avis siden det er lettere å «spott-rense» (selv om det er finere med skikkelig bunnsubstrat og et fint innredet terra). Det må også være et gjemmested. (gjerne litt trangt)

Avl:
Tigerpyton parrer seg tidlig om våren og legger egg i Mars/April. De kan legge fra 12 til 36 egg så du bør vite hva du skal gjøre med ungene før du parrer dem. Hunnen kommer til å legge seg rundt eggene og ikke røre på seg eller spise noe helt til de er klekket. Hvis du skal prøve å ta eggene vekk fra buret og plassere de i en egg klekker så må du være veldig forsiktig, de er nemlig ganske aggressive når det gjelder ungene sine. Kan ta to til tre måneder før de klekkes.

Temperatur:
Temperaturen bør ligge på 85-88F (30-33 Celsius) om dagen med et varmested på 90F (35C). Om natten kan tempen ligge på rundt 78-80F (25-26C).
De trenger ikke noe spesielt uva/uvb lys, så du kan bruke hvilke som helst lyspære om dagen og en passende rød, blå natt-reptil lys om natten. Det sterke «dagslyset» bør være av 12-14timer om natten.

Fuktighet:
De kommer fra et fuktig miljø så, de skal ha det fuktig, mellom 60-70%.

Alt i alt er de noen skikkelig kule slanger, (synes jeg)!

Jeg legger ved et par private bilder som sier noe om størrelsen:

Håper noen får bruk for det. Hvis det er noe du mener jeg burde legge til så er det bare å sende meg en Pm.

Kilder:
Jeg brukte en del kunnskap jeg har i hodet, men også noen nettsider.
About.com: http://www.anapsid.org/burm.html

Burmese Pythons, Burmese Python Pictures, Burmese Python Facts - National Geographic

Comment

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Tigerpyton klekking på Akvariet Vol Messer og utstillinger 9 20-09-2011 22:55
tigerpyton Rubenevo Boa og pyton 2 14-08-2011 21:48
Tigerpyton til tannlege! ;) Martink Media 2 27-01-2011 11:29
Hos dyrlegen med en tigerpyton. Viridovipera Boa og pyton 5 12-09-2008 08:52
Syk Tigerpyton? Spiro76 Boa og pyton 11 21-02-2008 19:27

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:54.