"
<!-- google_ad_section_start -->KORNSNOK<!-- google_ad_section_end -->
KORNSNOK
Published by benny84 Mann
20-08-2011
Lightbulb KORNSNOK

KORNSNOK

Grunnen til dette faktabladet er at jeg ble plutselig eier av en snowcorn(en av MANGE typer kornsnok) og syntes det var så vanskelig og finne et faktablad som dekket alt jeg lurte på som nybegynner i hobbyen, så nå har jeg samlet info og erfaringer fra forskjellige fakablad og personer så kansje neste nybegynner finner dette nyttig og ikke trenger 2-3uker på og finne all infoen selv.

Generelt om kornsnok

Norsk navn: Kornsnok
Svensk navn: Majsorm
Engelsk Navn: Corn snake(corn betyr mais som i det svenske navnet ikke korn som i det norske?)
Latinsk Navn: Pantherophis guttatus guttatus(tidligere Elaphe Gutatta Gutatta)

Kornsnok er den mest utbredte slangen og ha som kjeledyr. Grunnen til dete er nok dens rolige temperament og den tåler litt feil med varme og fukt så det er en super start slange. Kornsnok kommer fra øst Amerika og navnet kornsnok/cornsnake kommer fra at den finnes i store mengder rundt maisåkerne der for og spise gnagere o.l. Normalt blir en kornsnok fra 25cm som nyklekkt og kan bli opptil 180cm som voksen. De vokser hele livet men veldig fort det første året. Og de blir kjønnsmodene rundt 2års alderen og blir rund 20år gamle med riktig behandling. Det er en bakke levende art men de er utmerkede klatrere så de MÅ ha klatre muligheter.

MEN før du tenker på og skaffe deg selve slangen er det en del ting du bør tenke på og ha i orden og skaffe før eventuelt slangen kommer. Da sankker jeg selvfølgelig om terrarie, utstyr til det, varmekilde og lys.for og ikke tenke på om vil du ha en baby/hachling eller ung snok/juventil eller en "voksen", skal du ha en eller to? hvis du skal ha to bør du ha de i hvert sitt terrarie siden reptiler ikke trenger selskap og den ene kan være mer frempå enn den andre så den blir stresse og ikke har det bra. OG REPTILER BLIR IKKE TAMME MEN HÅNDTERBARE...

Terrarie hva trenger jeg?

1. 1 stk terrarie minst 100x60x60cm til en voksen snok helst større mindre minst 30x30x30 til en hachling/juvenil opp til ca 75cm da den blir stresset av det store terrarie. (Bruk gjerne en hobbyboks fra clas ohlson som du stikker SMÅ hull i lukket da disse er utbryter konger)
2. 1stk lampe (gjerne en nightglo pære til natten da dette gir mer realististisk natt for dyret)
3. 1stk varmematte (under terrariet på ene siden)
4. 2stk barkbit el hule som gjemmested en på hver side
5. 2stk vannskål en på hver side (gjerne plass til at den kan bade)
6. xstk planter
7. xstk pinne/tre/rot (til å klatre/gjemme i)
8. 1stk hygrometer.
9. 2stk termometer (et på hver side)
10. 1stk. matpinsett (til og gi den døde musen med)
11. Bark eller annet anbefalt substrakt i bunn
12. sprayflaske (til og fukte terrariet for og holde luftfuktigheten riktig)

Hordan skal snoken ha det?

Når du skal innrede terrariet så prøv og få det så natur realistisk som den ville hatt det hvis det var en villt levende snok i Amerika. så da er det bare fantasien din som kan stoppe deg. men husk at det skal være en "kald" og en "varm" side i terrariet så den kan velge om den vil ha det varm eller kaldt selv. På den kalde siden skal du prøve og ha tempraturende rundt ca 22-25grader og på den varme siden kan du prøve og ha opp til ca 32grader på nettende er det jo kaldere så da kan du ha litt lavere tempratur i terrariet også. Luftfugtigheten skal ligge på 40-50% men gjerne 10% mer ved ham skifte så hammen løsner lettere. Den skal ha en drikke skål på hver sin side av terrariet en på den kalde siden og en på den varme siden ha gjerne den ene skålen stor nok til at snoken får ta seg et bad i den om den ønsker det.Den skal også ha muligheter for og kunne gjemme seg på begge sider. Ellers er det viktig at den har klatre muligheter, du kan også lage en "sol" plass som den kan ligge og få varme fra lampa. Men ikke overfyll terrariet med ting og tang heller, da vil antagli snoken bli stesset og du kan få problemer med: mating,hamskifte og den kan bli mer hissig/redd(og da kan den bite)+++.snoken liker og ha litt oversikt over hjemmet sitt også.

Nå som du har satt opp terrariet og har alt du trenger for at ditt nye dyr skal få det bra kan du kjøpe deg snoken. Jeg anbefaller og kjøpe en snok som allerede er i norge da dette er et ulovlig dyr og holde her i Norge pr19.8.2011(opptil 25.000kr i bot pr reptil du har). ikke bare med tanke på at det er fare for og bli oppdaget på grensa og du mister dyret og får en saftig bot, men det er mange som syntes det høres så kult ut og kjøpe seg slange så de kjøper en men går lei etter et par mnd og selger den videre.Da får du gjerne kjøpt en snok med terrarie og utstyr til en mye rimligere penge enn hvis du kjøper alt seperat. Det er mange til salgs her i landet, jeg er nesten sikker på at alle kjenner en eller kjenner en som kjenner en som har en snok tilsalgs.Men du kan også kikke på repti.net-kjøp/salg så velger du norge under avansert søk og får opp masse reptiler o.l tilsalg i norge. Men hvis du vil ha en hatcling er det opprettere av dette i norge også. Bare let litt så finner mann mange hobby oppdrettere av kornsnok i norge. Men hvis du skal kjøpe fra utlandet anbefaler jeg en oppdretter og ikke dyrebutikk da en oppdretter vet mye mer om slangen og dens "lynne" enn hva en dyre butikk pleier og gjøre.
Da har du terrarie og snoken i hus men sitter fortsatt med endel spm siden du er ny i hobbyen. Som spising,hamskifte,hvor får jeg kjøpt det og sikkert en del spm til.

MAT

Snoker i fangenskap lever stort sett av mus. Disse får du kjøpt nedfryst i noen dyrebutikker ellers må du kjøpe av en som avler mus til dette formålet hvis du er så heldig og kjenne en, du kan også kjøpe over nettet ellers må du dra på reptil messer og kjøpe opp mat her så du har i frysa til neste gang du drar på en messe og får muligheten til og kjøpe.
Når det gjeller selve matinga anbefaller jeg og mat med dødt. Det er det flere grunner til blandtannet en voksen mus kan faktisk angripe snoken og bite og klore den så den får stygge sår. Den kan også miste helt lysten på og spise dødt føde, noe som kan bli et problem hvis forsyningen din av levende mus skulle ta slutt og du måtte kjøpe frossen. Størrelsen på musa du gir snoken avheger av hvor gammel snoken din er. En grei tommelfinger regel på dette er ikke større mus enn hva det tykkeste punktet på snoken. når snoken er beby gir du den "pinkys" dette er nyfødte mus som blir avlivet og fryst i ass pakkninger. "fuzzies" litt eldre mus som akkurat har fått pels og blir avlivet og fryst ned i ass str pakkniger og vosken mus blir gitt ettervært som de vokser. så skal du tine disse frossene musa da det gjør du ved og ha vamrt vann i en kopp og legge den frossende musa nedi la den ligge noen min og bytt ut vannet med nytt varmt vann la den/de ligge til de er tint opp så tar du den ut av vannet og enten lar den tørke litt eller tørker den så den ikke er klissvåt. nå tar du pisetten og holder mua i halen og rister den litt forsiktig forran snoken så den virker levende da vil snoken hugge til og ta musa og svelge den eller du kan legge den på en flat sten eller noe lignende inne i terrariet så den ikke er i kontakt med barken eller det du har på bunnen for da kan snoken svelge dette og bli syk. dette gjør du ca hver 5. til 7. dag i uka hos en ung snok og ca hver 10. til 14. dag hos en voksen.Når den har spist skal den ikke håndteres på minst 24t helst lenger for at den skal få fordøye i fred. Har slangen din spise vegring kan dette komme av forskjellige ting som: den snart skal skifte ham,for høy/lav temp,for høy/lav luftfuktighet,sykdom eller den kan være stresset f.eks. Men er snoken frisk og alt annet er som det skal skal det nok ikke være noe problem med mating. Kaster den opp maten igjen kan dette skylles dårlig mus, for stor mus, for lav temp i terrariet, det kan også forekomme når den skal skifte ham eller den er syk. men hvis den kaster opåp maten igjen er det viktig at du ikke mater den igjen på minst 1 uke og da en mindre mus enn vanlig da den har kastet opp all gastronomisk veske og det vil ta opp til 14 dager til nivåene er normale igjen. Pass på hvis den kaster opp hvis en ung snok kaster opp tre foringer på rad kan den dø.

Ham skifte.

Snoken har utvikle et nytt skinn under det gamle for det gamle skinnet er for lite siden en snok vokser hele livet. Men før snoken skifter ham(slipper det gamle skinnet) vil den først gå inn i en "blå" fase dette ser du ved at øynene til snoken blir litt "gråblå" eller dosete, når øynene da skifter til normal farge igjen vil den slippe skinnet iløpet av noen dager. En frisk slange skifter hele hammen i en lang hel pølse hvis den ikke gjør det men slipper den i biter er det tegn på at den ikke er frisk,er stresset, har feil tempratur/luftfuktighet eller den kan være underernært(lite mat).Hvis det sitter skinn igjen på snoken etter hamskifte tar du og tapper et lunket bad til den som den kan ligge og fukte seg i 15-20min. der etter tar du opp snoken og enten plukker av skinnrestene med fingrene eller holder den i et håndkle og lar den "skli" litt frem og tilbake inni, dette pleier også og fungere. Men vær obs på at snoken kan bite når du gjør dette så du ikke skvetter til og kaster den veggemellom hvis den skulle hugge.husk snoken er uansett ikke en gift slange så dette vil bare være ubehageli og ikke noe farlig hvis den biter.

Infoen her har jeg finni på forskellige engelske,svenske og norske fakta blad om kornsnok samt hørt og lest andres erfaringer på forskjellige norske og utenlanske forum. samt mine egene erfaringer med min lille snowcorn Buddy(egen erfaring er ikke stor da jeg kun har eid Buddy i 3-4uker).

Da hadde jeg plutselig sitti her og skrivd i noen timer så jeg håper dere finner innholde her nyttig. Husk også at ingen snoker oppfører seg på samme måte. og andre snokeiere har andre meninger og erfaringer enn hva som står her.
Article Tools

Comment

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Kornsnok Kornsnok Malle Snoker 1 24-07-2008 23:34
Kornsnok Kornsnok TwixXxy Snoker 3 13-07-2008 02:00
Kornsnok Kornsnok LarsiBoi Snoker 8 14-06-2008 19:31
2x kornsnok! :D Chilli Snoker 13 22-10-2007 17:53
Kornsnok egg Chibi Snoker 3 23-04-2007 14:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 20:45.