"
<!-- google_ad_section_start -->Kornsnok (Pantherophis guttatus)<!-- google_ad_section_end -->
Kornsnok (Pantherophis guttatus)
Oppdatert oktober, 2013
Published by Olliw Mann
29-06-2009
Standard Kornsnok (Pantherophis guttatus)


Norsk navn: Kornsnok, også kjent som "rød rottesnok".
Svensk navn: Majsorm
Engelsk Navn: Corn snake
Latinsk/ vitenskapelig navn: Pantherophis guttatus (Tidligere Elaphe Guttata Guttata)


Om kornsnok

Intro:
Kornsnok er den perfekte nybegynnerslange. Den tåler nybegynnerfeil, og er dessuten ofte veldig rolig. De er lette å håndtere, men det finnes likevel eksemplarer som er meget aggressive.
De lever på bakken, men er dessuten også dyktige klatrere!
Denne arten kommer fra USA. De lever i områder fra New Jersey i nord, til Key West, Florida i sør. Det finnes også isolerte grupper bla. i Kentucky.
Kornsnoker er nattdyr, men de er mest aktive rundt skumringen. Det vil si at du egentlig ikke vil se så mye til de om dagen. Men når lyset slukkes, da er de fremme og leter etter mat! Med mindre den forbereder hamskifte eller om den nettopp har spist.
Nattaktiv betyr dessuten at snoken ikke har behov for UV-lys, slik mange andre reptiler har

Utseende:
Kornsnoken kan ha mange forskjellige farger, "morphs". De kan ha striper, prikker, ensfarget eller kombinasjoner av disse. Den normale morphen er oransj med røde prikker oppover ryggen som har tynne, svarte streker rundt seg. Under er de hvite med noen svarte firkanter. Nesten litt sjakkmønster-aktig.
Se majsorm.nu/fargvarianter for en fin oversikt

Størrelse:
Kornsnoker vokser hele livet, men jo eldre de blir, jo senere vokser de. Voksne eksemplarer (2år +) kan bli oppimot 180cm lange.



Terrarieoppsett, størrelse

Selve terrariet:
Terrariet bør være minst 100 cm langt, 50 cm bredt, og 50 cm høyt. Det optimale er å ha et terrarie som er like langt som kornsnokens fulle lengde (140cm+).

Bunnsubstrat:
Bør være reptilbark, dekkbark, torv. (Anbefaler tiurtorv fra plantasjen!). NB: pass på at valgt bunnsubstrat ikke har tilsetningsstofferm, slik som gjødsel og veksthemmende stoffer! Dette er farlig for snoken, og alle dyr generelt.
Fyll godt på, 10-15cm er bare bra! Hender at snoken graver littegrann. Finner man avføring eller matrester, ta dette ut asap. Vond lukt, mugg o.l utvikler seg lett ved temperatur og luftfuktighet som kornsnoken krever.
Terrariet må være være meget rømningssikkert! De er mestre på å bryte seg ut, de kommer seg igjennom nesten hvilken som helst åpning, de kan også finne på å presse opp lokk hvis du har det på terrariet.

Innredning ellers:
- Klatregrener (Flertall)
- Vannskål stor nok til at snoken får duppet seg i den,
- MANGE gjemmesteder (huler, barkbiter etc.). Regelen er minst to gjemmesteder på den varme siden, og minst to på den kalde siden av terrariet.
- Matingsplass - det er lurt å ha en stor, flat stein som "matplass", da man ikke ønsker at bunnsubstrat (jord, bark o.l) fester seg i maten, slik at snoken får det i seg. Dette er potensielt dødelig, da snoken kan få forstoppelse
- Kunstige planter, ekte planter som tåler disse temperaturene, steiner, kokkosnøtter og annet som kan gjøre looken mer tropisk, er fint for både deg og snoken



Mat

I naturen tar kornsnoker alt smått: Gnagere, fugler, frosker og fisk.
I fangenskap mater man de oftest med mus, men også noen ganger brukes små kyllinger.

Mus kommer i forskjellige størrelser som bør matche kapasiteten til slangen.
Hovedregelen er at maten ikke skal være tjukkere enn snoken på sitt tjukkeste punkt.

Kornsnok er nattaktive, men jakter som regel ved skumring. Man mater derfor snoken på kveldstid, men i grei tid før lyset og varmen slukkes.

Dødt fôr anbefales på det sterkeste av flere grunner:
- Å mate med levende fôr er først og fremst en risiko for slangen. Mus kan bite kraftig ifra seg, og dermed skade den, potensielt drepe den.
- Det er dessuten ulovlig å mate med levende dyr i Norge.

Tilberedelse ved bruk av frossent fôr:
IKKE BRUK MIKROBØLGEOVN!
- Ta musa i en kopp/ glass/ plastbeger med kroppstemperert vann.
- Etter noen minutter skifter du ut vannet med litt over kroppstemperert vann.
- Gjenta denne prosessen til musa er gjennomvarm, tar som regel 10-15min.
- Kjenn for sikkerhetsskyld med fingrene at kroppen på musen er myk, fra topp til tå.
- Tørk deretter musen med dopapir slik at den ikke er dryppende våt
Byttet er da klart for å gis til snoken

Mating:
Selve matingen kan skje på to forskjellige måter. Jeg foretrekker å mate den inni terrariet. Dette er mest praktisk, og det beste for snoken iht. stress. Har man flere snoker i samme terrarium, eller andre gode grunner, kan man velge å mate den utenfor terrariet.

Fôring inni terrariet:
Som sagt tidligere > Det er lurt å ha en stor, flat stein som "matplass", da man ikke ønsker at bunnsubstrat (jord, bark o.l) fester seg i maten, slik at snoken potensielt får det i seg. Dette kan være dødelig, da snoken kan få forstoppelse.
Legg musen på flaten, gå bort fra rommet så du ikke forstyrrer den, og mest sannsynelig, om den er sulten, så er den bort etter en time.
Har du lyst på litt action: Lokk snoken bort til matplassen, vift med musa foran nesen. Slipp den så fort snoken har hugget tak i den. For å unngå at snoken hugger etter deg, hold musen ytterst i halen, eller bruk verktøy som pinsett e.l.

Fôring utenfor terrariet:
Ha en stor plastboks med høye vegger (IKEA). Få snoken over i boksen. Hold musen i halen, eller med pinsett, og før den foran snoken til den angriper. Slipp musa, snoken vil så kveile seg rundt og prøve å drepe musen. Når den skjønner/ kjenner at musa ikke har puls, slipper den taket før den sluker byttet.
Når musa er kommet godt ned i systemet på snoken, før snoken forsiktig tilbake til terrariet. For mye stress etter mating vil føre til at den kaster opp byttet igjen, så dette er ikke tiden for å håndtere snoken mye!

TIPS: Ikke håndter kornsnoken før 2-3 dager etter mating! Den kan da bli stresset, som kan ende med at den kaster opp maten!

Hyppighet (mat)
Dette er kun for å indikere hvor en kornsnok pleier å spise.
Det er dog viktig å huske på at:
- I naturen er det ikke vanlig få maten servert, fast hver fredag. Varier intervallene mellom fôring.
- Jo større bytter snoken tar, jo mer tid bruker den på å fordøye maten.
- For mye mat er like ille som for lite mat.
Kode:
Alder  <->  Hyppighet
2år+   <->  Ca hver 14. dag
1år+   <->  Ca hver 10. dag
5mnd+  <->  Ca hver 5.-7. dag
Nyfødt <->  Ca hver 3.-4. dag
Drikke:
Jeg har hørt folk si: "Slanger drikker ikke vann, ikke vits å ha vannskål inni der!". Jeg har personlig sett snoken min drikke vann flere ganger, så dette er noe den absolutt vil nyte godt av.
Skift vann hver dag! Vær obs på at slangen kan finne på å drite oppi vannskålen. Da trengs det en skikkelig rengjøring for å få bort bakteriene.



Stell

Helse og hygiene:
- Vask deg på hendene før og etter håndtering og mating.
- Fjern avføring, matrester og annet man kan finne i terrariet som ikke hører hjemme. Disse utvikler fort mye bakterier, som kan føre til infeksjoner og annet på slangen.
Ved en hver mistanke om dårlig helse hos dyret ditt, ta det med til en dyrlege! Ja, herptiler er ulovelig i Norge, men det er en dyrleges plikt å hjelpe dyr i nød, og de har dessuten taushetsplikt. De vil IKKE melde deg inn til mattilsynet/politiet. Det som derimot bør sjekkes er om din dyrlege har erfaring med herptiler. Ring og spør. De vil da eventuelt anbefale deg videre til en annen dyrlege som har erfaring på feltet.

Hamskifte:
Slanger (Alle herptiler forøvrig) vokser hele livet. Det ytterste skinnet vokser ikke i takt med kroppen. Derfor skiftes det gamle skinnet jevnlig ut med et nytt som dannes under det gamle.
Denne prosessen er meget tidkrevende. Snoken mister dessuten all matlyst før, og under denne hendelsen.
Det kan ta rundt en mnd, kanskje lengre før snoken er ferdig, og klar for mat igjen.

Hva foregår under hamskifte:
Snoken blir først helt grå. Det kommer en veske under det gamle skinnet, som skal gjøre fjerningen av det gamle skinnet så lett som mulig. Du vil også se at skjellet som ligger over hvert øye blir grå-aktig. Dette er vanlig.
Snoken vil under denne forberedelsesperioden holde seg mye i ro, oftest godt gjemt. Alt som kan gjøre at det gamle skinnet sprekker, kan føre til en mye større risiko rundt hamskifte.
Det går fort noen dager, før skinnet ser ut til å gå tilbake til det normale igjen. Så går det enda noen dager før selve hamskiftet starter.
Den begynner å rubbe snuten mot noe som kan sprekke hull på det gamle skinnet. Den prøver så å trekke av skinnet som en sokk, fra snuta og ned. Skinnet skal komme av i en hel bit, dette indikerer at ormen er frisk og fin!

Tips for å hjelpe den under hamskifte:
- Ikke håndter den. La den ligge, ikke få panikk selv om du ikke ser den på mange dager, kanskje over en uke.
- Hold terrariet ekstra fuktig under denne perioden! Dette vil hjelpe snoken med å få av skinnet.
- Så snart du ser at skinnet er av, ta en sikkerhetssjekk av dyret. Om det skulle henge skinnrester igjen, kan dette være meget farlig! Skinnrestene vil trekke seg sammen når det tørker. Dette kan hindre blodsirkulasjon i området det dekker, og potensielt være dødelig. Løsning av dødt skinn skjer ved å raskest mulig få snoken ut av terrariet og bort til dusj/badekar. Sett på rennende vann, ca 35 grader. Hold stedet med dødt skinn under vannet, og begynn etterhvert å rubbe forsiktig over stedet det sitter. Snoken liker ikke å få vann på seg på denne måten, og vil naturligvis prøve å komme seg vekk. Men det er vel verdt litt redsel for å få snoken fri fra skinnrester?



Temperatur, fuktighet og døgnrytme

Døgnrytme:
For å holde styr på lys og varme bør du gå til anskaffelse av en timer. Med en slik kan du styre hvor mange timer om dagen strømmen skal være på eller av. Det mest naturlige for snoken er å stille inn lyset slik at man simulerer sommer- og vintertid.
Sommer: 14 timer lys.
Vinter: 12 timer lys.

Temperatur og oppvarming:
Kornsnok kommer fra et annet klima enn det vi har, og har det derfor best når man simulerer deres originale klima best mulig. Dette gjelder både døgnrytme, temperatur og luftfuktighet.
Reptiler er kaldblodige/ vekselsvarme dyr. Det vil si at de er avhengig av miljøet rundt dem for å oppnå optimal kroppstemperatur. Derfor lager man flere soner inne i terrariet som holder forskjellig temperatur. På den måten kan ormen selv justere kroppstemperaturen etter hva den liker. Generel varme i terrariet er dog definert:
Dag: 26-30 grader celsius.
Natt: minst 22 grader celsius.

Som varmekilde anbefaler jeg spotlights. Pass på å ikke ha lyspærer stikkende inn i terrariet: Snokene kan brenne seg heftig på dem. Kornsnoken er som sagt tidligere, nattaktiv. Den trenger faktisk ikke UV-lys, slik mange andre reptiler trenger.

Det kan også være lurt med en varmematte under den varme siden av terrariet. Men pass på: Snoker liker å grave seg ned! Om matta varmer for mye, kan det resultere i at snoken brenner seg!
I naturen er bakken kaldere enn alt over bakken. Dermed er det en naturlig reaksjon for en overopphetet snok å grave seg nedover. Om bunnen av terrariet er varmere enn noen annet sted, kan dette naturligvis være meget uheldig. Varmematten kan også festes på siden av terrariet, men da vil en del varme gå ut. Isoler med isopor e.l rundt.

Luftfuktighet
Måles med et hygrometer! Temp/hygro-kombi fåes kjøpt på clas ohlson og lignende.
Luftfuktigheten bør ligge mellom 40-50%. Ved hamskiftetider kan det være lurt å holde den litt høyere, rundt 60%, da dette hjelper kornsnoken med å komme ut av det gamle skinnet.
Letteste måten å fukte terrariet på, er ved en sprutflaske. Pass på at du ikke har noe såperester e.l. i den! Hell også gjerne litt vann rundt i substratet for å holde bunnen passe fuktig. Tørr bark blir skarp og vond å krype rundt i



Håper dette hjelper deg til å ta godt vare på snoken din! Man blir aldri utlært, og det kan derfor lønne seg å oppsøke mer info på egenhånd.
Majsorm.nu har mye nyttig info
Article Tools

  #1  
By Olliw Mann on 21-10-2013, 18:00
Standard

Oppdatert guiden!
Svar med sitat
Comment

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Kornsnok Kornsnok LarsiBoi Snoker 8 14-06-2008 20:31
Kornsnok. neED2k Snoker 8 10-04-2008 16:25
Om eg får kornsnok... Olliw Snoker 4 22-08-2007 21:25
Kornsnok aglyphe Snoker 9 16-03-2007 21:30
Få kornsnok "tam". Busy Snoker 15 04-01-2007 02:42


Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0
Reptilfreaks (c) Custom vBulletin Skin By: ForumMonkeys
no new posts