"
<!-- google_ad_section_start -->Heterometrus spinifer<!-- google_ad_section_end -->
Heterometrus spinifer
Published by generales Mann
15-12-2013
Standard Heterometrus spinifer

Heterometrus spinifer

Introduksjon:

Denne arten selges ofte i Norske dyrebutikker, den blir ofte solgt som en Keiserskorpion Pandinus imperator.
Grunnen er at utseende til de to artene forveksles fort. Atferden og oppførselen derimot er veldig forskjellig.
Men Heterometrus spinifer er en litt mindre kjent art enn keiseren,Keiserskorpion Pandinus imperator, det er nok hovedgrunnen til at det gjøres så ofte feil når de fastslår arten.

Taksonomi:

Kingdom: Animalia
Phylum: Arthropoda
Class: Arachnida
Order: Scorpiones
Family: Scorpionidae
Genus: Heterometrus
Species: spinifer

Artens Navn:

Vitenskapelig navn: Heterometrus spinifer
Lokale og andre navn: Malaysian Forest Scorpion, Giant Forest Scorpion, (Giant Black Asian Scorpion?)

Status:

Denne arten er ikke på IUCN røde liste, for utrydningstruet arter.

Beskrivelse:

Heterometrus Spinifer er en asiatiske regnskogskorpion.
Den lever på bakkenivå, liker og grave og gjemme seg under røtter og lignende.
Heterometrus Spinifer er et natt dyr og er mest aktive når det er mørkt.

Men H. Spinifer er veldig lik Keiserskorpion Pandinus imperator,hvis du ser bort ifra de små forskjellene ved utseende, adferden og oppførselen.
Begge kan være sosiale, nesten like diet, store klør og generelt store. Habitatet er veldig likt, lever bare på forskjellige kontinenter.
Katoriseres som en fin nybegynner skorpion, hakket vanskelige enn en keiser.

Utseende:

H. Spinifer er ca 16 cm (6") lang, den er vanligvis slank og klørne er glatte.
Den har og en blank, svart granulert exoskeleton. Fargen er generelt svart.

Giftskala: 1

Alder:
Voksen vanligvis rundt 4 år,de skal molte rundt 6 ganger før dem er fullvoksne.

Gjennomsnitts alder i fangenskap er 7-8 år.
[Alderen blir forkortet hvis den lever stresset ]

Oppførsel:

Her skiller den seg ifra den rolige keiseren.
H. Spinifer er IKKE anbefalt og holde, siden arten er
semi aggressiv og stikker deg gjerne med giftbrodden hvis den føler seg truet.

Dette er en av få skorpion-arter som kan være flere enn en i det samme terrariet, da må selvsagt størrelsen på terrariet økes.
Kannibalisme kan for det om forekomme, men fôres dem rett og alle har hver sin gjemmeplass, minsker sjansen for at noen blir drept. Men er alltid en risiko og ha flere individer i samme terrariet.

Hunnen dreper heller ikke mannen etter hyrdestund,(kan forekomme hvis mannen er syk eller lignende).

Leste på en side jeg ikke husker adressen til, at H. Spinifer kunne "triumfere" når den hadde fanget et byttedyr og ikke føler seg truet, noe jeg selv mener min H. Spinifer gjør til tider.Den går noen runder i terrariet med byttet i den ene kloen, som han holder høyere oppe enn vanligvis.

Fôr/fôring:

Unger: Små sirisser, melormer, (kakerlakker), eller andre mindre insekter som er anbefalt mindre skorpioner.

Voksne: Variert diet som består av store sirisser, gresshopper, Tenebrio larver, og optimalt en til to baby-mus i måneden.
(I Norge er det ikke lov å bruke levende pattedyr som fôr.)

Mengder:
Varierende anbefalinger.
Kommer an på hvor stor skorpionen er.
Anbefalt alt fra å gi den en siriss annen hver dag til en eller to i uken.
!Hvis du har en variert diet (som er best), må du finne en fin balanse selv. En stor gresshoppa tilsvare fort to sirisser osv. NB! Overfôring er IKKE bra, kan medføre død.
Og under svangerskap kan hunnen slutte å spise. De kan også miste matlysten hvis det er for kaldt i terrariet.
Hvis den ikke jakter maten innen 24 timer må du ta den ut igjen.

Håndtering:

H. Spinifer er en "utstillings" art, ikke noe kjæledyr.
Men siden giften ikke er så meget giftig, er det de som holder denne arten også. (NB! Giften kan være farlig ved allergisk reaksjon! Og er uansett veldig ubehagelig, smerten kan vare i
dagevis)

Skal helst være innelåst i terrariet sitt. Men når du MÅ ta den ut anbefales det at den blir plassert i en isboks elle lignende. Du bruker en stav til og "veilede" skorpionen oppi boksen.
Sjokke hansker kan også brukes.
Skorpionen blir stresset av slike situasjoner, derfor bør dette gjøres minimalt.

Formering:

De blir kjønnsmodne alt fra de er et år gamle til de er rundt 4 år gamle.
Hannen er vanligvis ikke i fare etter paring.
Hannen utøver en paringsdans først. (Rister og "danser" med hunnen)
Skal være ganske spesielt og fasinerende å se.
Hun vil gå gravid i 10 måneder til et år,
som er en ganske lenge for et dyr som lever i 7-8 år. Akkurat som mennesker skulle gått gravide i 10 år..

Hunnen føder levende helt hvite skorpioner, de vil kravle opp på ryggen hennes og være der til de har moltet minst en gang.
Heterometrus Spinifer er ansett til å være lite kannibalsk, så H. Spinifer anses til å være en av skorpion mødrene som bryr seg mest om kullet sitt.
Men bør uansett skille dem når ungene forlater ryggen hennes for godt.

Terrariet:

Unger: kan leve i plastbokser

Voksne: Bør være 30x30cm i grunnflate, og høyden bør være rundt 30 cm++.

Flere: Skal du ha flere H.Spinifer i terrariet, bør det være 60x40 cm++ grunnflate. (husk gjemmeplass som for eksempel stein eller ei rot til hvert individ).

På grunn av varmen og høy fuktighet er det viktig at terrariet luftig, for å unngå mugg osv.

Er også viktig og sikre terrariet godt. Kan fort bryte seg ut gjennom døren eller taket, gode til sånt. Hengelås på døren etc.

Temperatur/fuktighet:

Temperatur: 23°-30° (75-90F)
Luftfuktighet: 75-85%

Habitat:

Regnskog habitat. fuktig "jord" og feks frest opp vinkorker etc. Jeg vil anbefale og kjøpe det de har i en dyrebutikk som er til regnskog amfiber/reptiler osv.. Det bør være rundt 10 cm tykt, slik den kan grave og gjøre det den vil.

Må også ha tilgang til vann, feks en liten tallerken med vann i.

En skjuleplass må den også ha, feks en rot eller noen steiner.

Er også lurt å ha varmematte på veggene (IKKE under terrariet, da den graver seg ned hvis den vil unngå varmen, Og vil i verste tilfelle dø av varmen hvis matten ligger under). Kan også bruke varmelampe, men skal ha det mer mørkt enn lyst i løpet av en dag, så er ikke optimalt.

Planter og lignende kan også tas oppi terrariet, de bør helst være fra en som selger planter til terrarier. Men hvis de er sikre på at planten de selger på et planteutsalget ikke er giftig, ikke sprayet med gift og heller ikke noe levende småkryp oppi seg, kan det også brukes.

Er mange anbefalinger innen lysbruk også, men IKKE BRUK UV lys, det skader skallet til skorpionen over tid. Jeg har en vanlig lampe som står på 10 timer til dagen, så har den 14 timer med mørke og natt.
H. Spinifer har følsomme hårstrå som plukker opp vibrasjoner fra luften, det gjør at den ikke trenger synet når den jakter.
Er jo folk som også har lyset på 24/7, fordi skorpioner er også et byttedyr om natten, så noen mener at dem stresser når det er mørkt.

NB! ALT du finner selv UTE i naturen som du vil ha oppi terrariet, bør stekes på 200° en god stund. Sånn midd og andre parasitter og bakterier ikke overlever.

Terrarie vedlikehold:

Du bør holde fuktighet slik som anbefalt, lett å fukte bunnen før du legger den inn, ha tallerkenen med vann og spraye vinduene i terrariet daglig med vann, (husk og bruk ren sprayflaske)

Ukentlig bør du fjerne restene av maten den har spist, slik ikke midd osv skal like seg.

2-3 ganger i året bør du skifte ut hele massen i terrariet.
Hvis det ikkda må du skifte med en gang.

Sykdommer:
(Behandling & symptomer).
H.Spinifer er generelt ganske hardføre og tilpasningsdyktig dersom de lever i det rette habitat.

Noen tegn som kan tyde på at den ikke føler seg bra eller ikke har det optimalt er tap av matlyst, ofte sløv eller svak, har en hoven mage, og mangler eller deformerte lemmer.

En av de vanligste årsakene til død er når den molter.

Et annet problem kan være et angrep av midd

Fjerning av midd er det egne tråder om.

Kuriosa:

Skorpioner er leddyr og mangler et indre skjelett. Isteden har de et stivt ytre skall (eksoskjelett). Eksoskjelettet begrenser vekst og må derfor skiftes med jevne mellomrom når dyrene vokser. Dette kalles et hamskifte (eller molt). Det gamle skallet sprekker opp under molt og skorpionen kryper ut. De er da ekstra sårbare noen dager frem til det nye skallet er herdet. Eksoskjelettet består blant annet av noen kjemiske forbindelser som får skorpioner til å ”gløde” under UV lys. Det er derfor vanlig å bruke UV lykter for å finne skorpioner i naturen. Når skorpioner er fullvoksne vil de som regel slutte å skifte skall.

Skorpioner er hardføre dyr. Selv om de trives og fungerer best under optimale forhold vil de kunne overleve under svært suboptimale forhold. Tropiske skorpioner kan overleve korte perioder ned mot frysepunktet, og lengre perioder rundt 14-15°. De kan også overleve lengre perioder med tørke og flere uker uten mat. Men selv om skorpioner kan overleve slike forhold vil det ofte føre til mistrivsel, stress og kortere levetid.

Jomfrufødsel (partenogenese) innebærer at hunner kan få avkom uten befruktning av en hann. Minst åtte ulike arter skorpioner er bekreftet å ha denne egenskapen. Alle unntatt én tilhører familien Buthidae. Av alle skorpioner ser dette ut til å være vanligst i slekten Tityus, hvor minst fem arter er partenogenetiske.

Lånt fra:Keiserskorpion Pandinus imperator

Opprinnelse:
H. spinifer ble først beskrevet av Ehrenberg i 1828. Heterometrus slekten ble opprinnelig plassert som en under slekt av slekten [l]Buthus[/l]. Senere ble det anerkjent som en egen slekt av F. Karsch i 1879, og dens slekten status har nylig blitt bekreftet av F. Kovank i 2004. Malaysiske skog Skorpioner er funnet i et bredt spekter over hele Sørøst-Asia, spesielt Malaysia, og de ​​fleste importen kommer fra Thailand.

Den malaysiske skog Skorpionen er også referert som den asiatiske skog Skorpionen. Derfor er den ofte forvekslet med sin fetter, den sanne asiatiske skog Skorpionen Heterometrus longimanus. Men den malaysiske skog Skorpionen er lett gjenkjennelig pga størrelsen, er betydelig mye større enn Heterometrus longimanus.

Kilder:

Care Sheets - Scorpions Unlimited

Malaysian Forest Scorpion, Heterometrus spinifer Giant Forest Scorpion

Malaysian forest scorpion (Heterometrus spinifer) » Shanghai Natural Wild Insect Kingdom Gallery
Article Tools

By allan Mann on 15-12-2013, 09:17
Standard

Bra initiativ, men tror du skal lese retningslinjene,
sjekke rettskrivingen og "slanke" teksten litt.
Ble bla mye synsing og repetisjon..

Vil du skrive eget Fakta-ark?
By generales Mann on 15-12-2013, 11:51
Standard

Har gått over den en raske nå... Litt forbedringer men skal ta den litt bedre når jeg har tid.
Rettskriving er ikke min sterkeste side..
Hvis det er noe noen mener bør være med i infoen, hyl ut så skal jeg nok få lagt det inn
By Ximmanis Mann on 15-12-2013, 14:51
Standard

Enig med allan. Bra initiativ, men tvilsomme kilder, personlig synsing, manglende begrunnelser og et svimlende antall skrivefeil (eksempler: orddeling, staving, og/å) resulterer i nok et "faktaark" med lite kredibilitet.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
By generales Mann on 15-12-2013, 20:16
Standard

Greit la ned artikkelen, prøvde bare å samle sammen informasjon om en art.
Men hvis et par skrivefeil er det som skal til, for å gjøre den lite troverdig, så får det bare være.
Bare for informasjonen, det skal ikke brukes anførselstegn når du skriver ord som ikke finnes. Anførselstegn eller sitattegn er tegn som brukes for å uttrykke tale eller sitater.
By allan Mann on 15-12-2013, 20:33
Standard

Leste du linken jeg postet?

Spesielt de tre første punktene?

Skrivefeil har vi alle..
By generales Mann on 15-12-2013, 22:18
Standard

Var ikke deg jeg siktet til Allan, var X som skulle gjenta alt du hadde skreve.Bare plusse på litt itillegg.

Men Allan, Skrev det jo selv? Eller tror du jeg leiet meg en som skulle skrive for meg?
Dere kommenterte jo skrivefeil og mye annet som var feil med norsken min? Itillegg var alle kildene mine på engelsk?
Eneste jeg lånet var en tekst som forklarte den generelle oppbygningen til skorpioner. Hadde jo linken osv med i teksten. Men ok, ser jeg bommet der, og skulle nok latt være å hatt den med.

Gikk over og rettet skrivefeilene jeg fant, er ikke en forfatter.
Egne erfaringer var med i teksten, men kunne vell vært flere.

Provoserer bare litt når jeg hadde lagt ned litt tid i artikkelen, og får et svar som sier kildene er tvilsomme, personlig synsing,og svimlende antall skrivefeil og manglende begrunnelse, dårlige Credibility.
Ser ingen begrunnelse på noen av anklagene.
Men innrømmer orddelings feil og andre slurve feil med språket.

Kildene kan også være tvilsomme, derfor jeg brukte flere nettsider slik jeg fikk et snitt og et overblikk over hva som hadde flertall og hva som gikk igjen osv... Svimlende antall skrivefeil? Du bør ihvertfall skrive rett selv, før du svimler av andre mener jeg.
By Ximmanis Mann on 16-12-2013, 13:03
Standard

Først resulterte et klikk i lukket browservindu og sletting av et lengre innlegg, etterfulgt av PC-kræsj og sletting av nok et innlegg, men jeg prøver igjen ettersom jeg føler at dette bør ryddes opp i.

Jeg skylder deg, generales, en unnskyldning. At du har engasjement er selvfølgelig positivt, og intensjonen min var ikke å slakte teksten din sønder og sammen. Jeg var i utgangspunktet ikke i verdens beste humør den dagen, så istedenfor å komme med oppmuntring og konstruktiv kritikk, så tok det forrige innlegget mitt en noe mer destruktiv retning. Det var fullstendig unødvendig av meg. "Ærlighet varer lengst", sies det, men jeg har en tendens til å være for ærlig og direkte; det går ikke alltid like bra. Dette var nok et godt eksempel på det. Skal man tolke svarene dine i denne tråden, så kunne du nok vært enda mer åpen for kritikk. Når det er sagt, så bør jeg nok feie for egen dør. *kremt*

Når det gjelder "faktaarket"* ditt, så får vi heller være enige om å være uenige. Det største problemet for min del er at du for bare ti dager siden ga uttrykk for at du ikke engang visste hvilken slekt skorpionen din tilhører, og nå skriver du plutselig faktaark. I tilfeller som dette lyser varsellampa mi rødt og jeg setter umiddelbart spørsmålstegn ved forfatterens grunnlag for å skrive faktaark (i motsetning til noe fullstendig blottet for vitenskapelig tyngde, som f.eks. såkalte care sheets). Tar jeg skammelig feil?

*Ordet faktaark eksisterer, men for meg var ikke ditt innlegg et faktaark, derav anførselstegnene.
Closed Article

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
H. spinifer kjønn/kjønnsmodne Boavennen Skorpioner 18 03-05-2013 14:35
Vår heterometrus spinifer har fått mange små Trine87 Småprat 1 28-08-2011 15:50
Heterometrus spinifer tamma Skorpioner 19 06-06-2011 12:52
Flatrock og Heterometrus spinifer Miloti Skorpioner 5 08-11-2010 08:56
foring av H. spinifer H.H Skorpioner 3 16-03-2009 20:08

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:36.