"
<!-- google_ad_section_start -->Caraboctonus keyserlingi caresheet<!-- google_ad_section_end -->
Caraboctonus keyserlingi caresheet
Published by shadow Mann
29-06-2011
Post Caraboctonus keyserlingi caresheet

Caraboctonus keyserlingi er en skorpion som er relativt uvanlig i hobbyen og da er det vanskelig både å finne og skrive gode caresheets om dem.
Noen sier dem skal ha det fuktigt og noen sier dem skal ha det tørt, og det er veldig forvirrende.
Denne caresheeten er lagt sammen av informasjon jeg har funnet på nettet, studering av habitat og omgivelser de har hvor de naturlig kommer fra, og selvsagt egne erfaringer.

NAVN: Caraboctonus keyserlingi.

POPULÆRE NAVN:Atacama red scorpion, Atacama red pygmy scorpion.

KOMMER FRA:Chile og sørlige Peru.

TEMPERAMENTette er en generelt hissig skorpion. Hvis den har en sjanse til å komme seg bort så velger den som oftest det, men hvis den er fanget i et hjørne eller noe lignende er den meget defensiv/aggressiv og vil angripe deg.

GIFT: Hvis man blir stukket så vil det mest sannsynligvis svi i opptil en halvtime uten noen seriøse konsekvenser, men man kan bli litt hoven rundt stikket.

STØRRELSE: Dette er et veldig diskutert område da mesteparten mener de blir ca 4cm, mens det er noen som hevder de har individer på ca 6cm. Selv vil jeg si de blir rundt 4cm.

KOLONI SKORPION: Hvis du prøver å holde de som kolonier kan jeg ikke garantere at det blir vellykket men hvis terrariet er stort nok og med mange nok hjemmesteder vil det mest sannsynligvis gå bra. Jeg har selv tre forskjellige Caraboctonus arter i samme terra å de går godt ilag (terrariumet de deler er egentlig et 60 liters akvarium).

TEMPERATUR: 23-25 om dagen og 20-22 om natten er helt perfekt.

FUKTIGHET: Dette er jeg ikke helt sikker på men jeg sprayer substratet med vann en gang i uken og veggene annenhver dag.
Man bør også ha en vannskål som ikke er så veldig stor/dyp med en del småstein oppi så skorpionen har noe å klatre på hvis den faller nedi.

DEKORASJON: Det er viktig med en del dekorasjon i terrariet så dem har noe å grave huler under. Man kan blant annet bruke røtter, steiner, og bark, planter kan også brukes (ikke kaktus). Selv har jeg korkbark, fire steiner, og noen falske blader oppi.

SUBSTRAT: Siden dette er en art som vanligvis tilbringer mesteparten av tiden sin nedgravd er det veldig viktig at dem har et dypt substrat på minimum 6cm men de ser ut til og ha det best på ca 12-15cm. Selv bruker jeg en 50/50 sand og torv blanding med litt coconut fibre.

FORING: Denne typen skorpion kan være litt vrien i matveien, de kan sultestreike i noen uker uten noen spesiell grunn. Små slings spiser sirisser som er kuttet i to, mens fullvoksne spiser nesten alt som ikke er større enn seg selv.

NYBEGYNNER SKORPION: Personlig syns jeg at dette er en god nybegynner skorpion siden den ikke er stort potent, den er liten av størrelse og trenger da ikke stor plass , de er lettstelte og veldig hardføre.
Så alt i alt er de gode nybegynner skorpioner, men ikke like gode nybegynner skorpioner som Keiser skorpioner(Pandinus imperator).

KOMMENTAR: Jeg anbefaler alle skorpion entusiaster å ha denne skorpionen minst en gang.
Article Tools

By dicte47 Kvinne on 23-10-2014, 20:17
Standard It no wanna eat :(

Hei! Lurte på hvor lenge skorpionen din kan finne på å sultestreike. Har nettopp fått meg en rødklo skorpion, og la merke til at det ligger halvspiste sirisser i buret ( samme buret som han har vært i i butikken) Har lest at dette kan være en idikasjon på at skorpionen ikke har trivdes før, så lurer på hvor lenge jeg kan vente før jeg burde bekymre meg.

Takk!
Svar med sitat
By shadow Mann on 05-02-2015, 21:46
Standard

Hei, beklager sent svar da jeg er veldig lite aktiv på denne siden! Disse skorpionene kan sultestreike over lange tidsperioder så det er som oftest ikke nødvendig å bekymre seg ettersom det er veldig sjeldent at di sultestreiker seg til døde. Det man kan gjøre for å prøve å sette jaktinstinktet å appetitten tilbake på topp er å endre på luftfuktigheter og gjerne prøve litt annen mat enn sirisser, små tusenbein som man finner ute er en stor favoritt blant mine mindre skorpioner.
Igjen beklager sent svar! Men bedre sent enn aldri :/ Mvh Morten
Svar med sitat
Comment

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Caraboctonus sp. info? Boavennen Skorpioner 3 22-11-2010 18:55
Tarantella caresheet :) Crispy Taranteller 3 15-10-2006 17:09
CareSheet Program Eggy Taranteller 7 07-06-2006 08:26

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:17.