"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Skorpioner Hottentotta jayakari gravid?

Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-05-2008, 19:22   #1
Reptilfreak

Fattail sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Vest Agder
Alder: 40
Meldinger: 143
Standard Hottentotta jayakari gravid?

Hei,

Skaffet meg en Hottentotta jayakari rundt 1.mars i år. De siste dagene har den blitt skikkelig feit. Fôrer den ikke mer enn nødvendig. Lurer derfor på om den kan være gravid. Et alternativ er selvsagt at den skal skifte ham, men i og med jeg tror den er fullvoksen burde den være ferdig med slikt. Noen som har kvalifiserte synspunkter (se bildene under)?

Foto tatt 10.mars 2008

Foto tatt 5.mai 2008

Mvh,
Vegard
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 19:25   #2
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

For meg ser hun gravid ut, post noen bilder på venomlist sitt skorpion forum også. Jeg har sett at man kan se emrbyoene (?), inni moren om man gjennomlyser henne, du kan jo teste dette. Om det blir bebiser, setter jeg megselv på toppen av kjøpslisten ^^
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 19:43   #3
Reptilfreak

Fattail sin avatar

Standard

Har prøvd å lyse både på og gjennom uten å se noen antydning til embryos, men den ser ekstremfeit ut sett ovenfra. Dessuten reagerer den knapt hvis jeg plager den med pinsetten mens den tidligere ble temmelig aktiv. Får kanskje registrere meg på Venomlist ja.

Mvh,
Vegard
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 19:48   #4
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Utrolig flotte skorpioner disse

Mener også at du kan se no ved gjennomlysing.
Tror _Nagash_ har noen slike,kansje han vet?

Setter meg på kjøpslisten jeg også
allan er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 20:08   #5
Reptilfreak

Fattail sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av allan Vis post
Setter meg på kjøpslisten jeg også
Skal ikke bli noe problem å bli kvitt en hel del dersom jeg skulle være så heldig å få scorplings skjønner jeg

Mvh,
Vegard
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 20:41   #6
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Fattail Vis post
Skal ikke bli noe problem å bli kvitt en hel del dersom jeg skulle være så heldig å få scorplings skjønner jeg
Mvh,
Vegard
FUUUUS!

Sitat:
Opprinnelig postet av allan Vis post
Mener også at du kan se no ved gjennomlysing.
Tror _Nagash_ har noen slike,kansje han vet?
Jeg har omtrendt akkurat like lang erfaring med denne arten som Vegard, da det var han som var så snill å droppe av mitt eksemplar hos meg.

Jeg har også hørt dette med gjennomlysning. Egne erfaringer er at når den blir feit og man håper på unger, skal den skifte ham. Når den blir borte lenge, og man tror den er død, har den enten født unger eller skiftet ham. Siden den er vilt fanget er det jo en god sjanse, da jeg tror den er adult ut ifra størrelsen den hadde da jeg så den.

Mvh
robin
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 20:52   #7
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Vil skrive meg opp på kjøps lista jeg og (selvom jeg ihvertfall har hørt at denne har en ganske potent gift, om det stemmer vet jeg ikke =P)
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 21:43   #8
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

De fleste hottentotta artene har potent gift så for å si det rett ut hadde jeg ikke solgt til en som ikke har erfaring med skorpioner, eller har hatt skorpiser før, heller ikke under 18år. det er uforsvarlig og useriøst etter min mening.

Har selv lyst på en av hottentotta artene, helst en fattail for de er så utrolig fine
så om det blir unger på den, kjøper jeg gjerne en^^
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 22:03   #9
Reptilfreak

Fattail sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av scorpis Vis post
De fleste hottentotta artene har potent gift så for å si det rett ut hadde jeg ikke solgt til en som ikke har erfaring med skorpioner, eller har hatt skorpiser før, heller ikke under 18år. det er uforsvarlig og useriøst etter min mening.

Har selv lyst på en av hottentotta artene, helst en fattail for de er så utrolig fine
så om det blir unger på den, kjøper jeg gjerne en^^
Det stemmer at Hottentotta sp generelt har en potent gift. Når det gjelder H.jayakari er denne arten så vidt jeg vet relativt lite utforsket, men den antas å ha en rimelig potent gift. Kan ikke i farten huske å ha sett LD 50 verdien på arten, men tror ikke den er kjent for å være utpreget dødelig . Det vil uansett være uaktuelt å selge disse til hvemsomhelst dersom det blir unger.

"Fattails" er vel betegnelse på Androctonus arter og ikke Hottentotta (I should know...).

Mvh,
Vegard

Sist endret av Fattail; 06-05-2008 kl 05:38. Begrunnelse: Forandret tegnsetting
Fattail er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-05-2008, 22:13   #10
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

husker ikke helt det med fattails i farta jeg heller, men de som blir betegna som "fattail" er mine favoritter, kjempe fine skorpioner! spes de svarte

Husker ikke latinske navn på noen av de nå, er en stund siden sist jeg har lest om skorpiser
Svar med sitat
Svar

Emner
gravid, hottentotta, jayakari

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hottentotta judaicus Androctonus Skorpionfakta 0 30-09-2008 21:19
Hottentotta hottentotta - bilder Viridovipera Skorpioner 13 14-04-2008 22:41
Hottentotta judaicus. Viridovipera Skorpioner 9 13-04-2008 19:12
Two new species in Hottentotta and Vachoniolus from Iran and synonymization of Paraor Parabuthus Skorpioner 0 26-02-2008 15:00
Gravid leo! Tarantellen Leopardgekkoer og andre Eublepharis 16 13-08-2007 23:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:19.